سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/دانشنامه /علمی

شب‌كارها، خواب بعد از ظهر را فراموش نکنند!

کار شبانه زیان‌آور است و بدن ما برای بیدارماندن در شب و خوابیدن در روز برنامه‌ریزی نشده است. همين‌طور احتمال به‌خطرافتادن سلامتی کسانی که شب کار می‌کنند، بیشتر است. چند توصیه برای داشتن زندگی بهتر با تغييرات كوچك در اختیارتان می‌گذاریم.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، ساعات جابه‌جاشده خواب با فیزیولوژی بدن ما سازگار نیستند: کسانی که در شب كار می‌کنند یا شیفت‌های چرخشی شبانه دارند، احتمال به خطرافتادن سلامتی‌شان بیشتر از دیگران است. در این صورت سوانح 2 تا 5/5برابر، حملات قلبی عروقی در ميان مردان 5/1تا 8/2برابر، مشکلات داخلی و اضافه‌وزن، 2 تا 5/3برابر، سرطان‌ها (سرطان سینه 1/1 تا 6/1برابر)، سقط جنین 6/1برابر و زایمان پیش از موعد 2 تا 6/5برابر بیشتر مشاهده می‌شود.
بی‌خوابی و مشکلات دیگر خواب در کسانی که شب کار می‌کنند:مشکلات خواب از همه رایج‌تر هستند. نیمی از کسانی که شب‌کارند، از مشکلات خواب شکایت دارند. یک‌سوم افراد عادی جامعه دچار مشکلات خواب هستندو 25 تا 30درصد کسانی که شب کار می‌کنند بي‌خوابی دارند اما این عدد درميان بقیه افراد جامعه 15 تا 20درصد است. به‌طور ميانگين، یک کارمند شبانه، يك تا 2ساعت کمتر از کسی می‌خوابد که کار روزانه دارد.
کاهش زمان خواب، خستگی مزمن، مشکلات خواب، افزایش زمان بیداری، مشکلات گوارشی، کم‌شدن هوشیاری، افزایش خطر تصادف و سانحه، افزایش مصرف قهوه، الکل و... را با خود به‌دنبال دارد. درواقع، ساعات 2 تا 5صبح، بهترین زمان برای خواب است. کارکنان شب از این دوره زمانی بهره نمی‌برند و همین امر در افزایش مشکلات خوابشان سهیم خواهد بود.
خواب بعدازظهر برای جبران کمبود خواب شب‌‌كارها ضروری است: بهتر است دو نوع خواب داشته باشید: یک چُرت کوتاه 15 تا 20دقیقه‌ای برای برطرف‌کردن خستگی و یک خواب دیگر که یک ساعت و ربع تا یک ساعت و چهل‌وپنج دقیقه طول بکشد و دست‌كم معادل یکی از مراحل خواب باشد.
در مواردی که با مشکلات خواب روبه‌رو می‌شوید، می‌توانید از خواب‌آورها و آرام‌بخش‌هاي گياهي بهره ببرید. خوردن غذای گرم در هنگام شب از اقدامات بهداشتی، تغذیه‌ای برای کارکنان شب است. شیفت‌های چرخشی در زمان‌های پشت سر هم را در اولویت قرار دهید. برای مثال، پست عصر گاهی به سازگاری و انطباق پست شبانه کمک می‌کند./س  




 

برچسب ها: مشکلات ، دیگر ، خواب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.