سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سعیدلو در دیدار رئیس جمهور ترکیه:

روند اجرای توافقات مشترک دو کشور رضایتبخش است

معاون امور بین الملل رئیس جمهور : امیدوارم با عزم و اراده‌ای که در میان مسئولین دو کشور وجود دارد و با اجرای چندین پروژه بزرگ و مشترک میان دو کشور بسیار زودتر از زمان هدف‌گذاری شده به رقم مورد نظر برسیم

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، معاون امور بین الملل رئیس جمهور با اشاره به هدف‌گذاری دو کشور برای رساندن حجم مراودات اقتصادی سالانه به رقم 35 میلیارد دلار تا سال 2015 گفت: امیدوارم با عزم و اراده‌ای که در میان مسئولین دو کشور وجود دارد و با اجرای چندین پروژه بزرگ و مشترک میان دو کشور بسیار زودتر از زمان هدف‌گذاری شده به رقم مورد نظر برسیم.

سعیدلو با اشاره به اینکه مودت و دوستی میان ایران و ترکیه ریشه در تاریخ و قرون متمادی دارد، به برگزاری نمایشگاه فرهنگی ایران در آنکارا اشاره کرد و اظهار داشت: برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها نشان از قرابت فرهنگی و آرمانی میان دو ملت و باعث شناخت مردم دو کشور از فرهنگ‌ها و آداب و رسوم یکدیگر می‌شود.

معاون امور بین الملل رئیس جمهور افزود: این نوع روابط نشان می‌دهد دوستی ها و همکاری‌ها تنها محدود به روابط سیاسی و اقتصادی نبوده و برگرفته از عمق خواست ملت‌ها است که امیدواریم با گسترش این روابط دو ملت ایران و ترکیه بتوانند، مقتدرانه در صحنه‌های جهانی اثرگذاری کنند.

سعیدلو با بیان اینکه در شرایط فعلی منطقه گسترش روابط میان کشورهای مستقلی همچون ایران و ترکیه می‌تواند در ایجاد صلح و آرامش منطقه تأثیرگذار باشد، گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران معتقد است، مواضع آرام و حق‌طلبانه می‌تواند در آرامش منطقه تأثیرگذار باشد.

معاون امور بین الملل رئیس جمهور با بیان اینکه مستکبران و قدرت‌های بیگانه با دخالت در اوضاع داخلی منطقه قصد دارند، از پیشرفت ملت‌های مستقل جلوگیری کنند، اظهار داشت: تثبیت صلح و آرامش می‌تواند نقش بسزایی در گسترش روابط میان کشورهای منطقه ایجاد کرده و در رشد اقتصادی و پیشرفت ملت‌ها تأثیرگذار باشد.

سعیدلو همچنین با ابلاغ دعوتنامه کتبی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عبدالله گل برای شرکت در شانزدهمین دوره اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد اظهار امیدواری کرد، این اجلاس با رایزنی و تبادل‌نظر میان سران کشورها در جهت صلح پایدار و مشارکت همه ملت‌ها در مدیریت جهان موثر باشد.

عبدالله گل رییس‌جمهور ترکیه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از روابط و رفت و آمدهای گسترده میان مسئولان ایران و ترکیه خاطرنشان کرد: با پیگیری و جدیت مسئولان دو کشور، توسعه روابط تجاری، حتی بیش سطح هدف‌گذاری شده، امکان‌پذیر است.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: ظرفیت‌های موجود در جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بسیار گسترده است و باید از آنها در جهت گسترش مناسبات استفاده شود.

گل همچنین جنبش عدم تعهد را به عنوان سازمانی بزرگ و تأثیرگذار در سطح جهان دانست و بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های آن در عرصه جهانی تأکید کرد.

برچسب ها: توافقات ، کشور ، اجرا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.