سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تلاش تركيه براي تضمين معافيت از تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران

خبرگزاري رويترز نوشت: واردات نفت خام ترکيه از ايران در ماه م نسبت به آوريل بيش از 35 درصد کاهش يافته زيرا اين کشور در حال افزايش تلاش‌هاي خود براي تضمين معافيت از تحريم‌هاي آمريکا در خصوص واردات نفت ايران در مابقي امسال است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رويترز، آمار تجاري رسمي روز جمعه نشان داد که اين کشور در ماه مي روزانه 161 هزار بشکه نفت از ايران وارد کرده است. اين در حاليست که واردات اين کشور از ايران در ماه آوريل 249 هزار بشکه در روز و در ماه مارس 270 هزار بشکه در روز بوده است.

خريد نفت ترکيه از ايران در ماه مي تقريبا مطابق با تعهد آنکارا به کاهش 20 درصدي واردات نفت از ايران است.

غرب، تهران را به تلاش براي ساخت بمب هسته‌اي متهم مي‌کند. ايران تاکيد دارد که برنامه هسته اي اين کشور صرفا براي اهداف مسالمت آميز است.

اتحاديه اروپا از اول ژوئيه(يکشنبه) خريد نفت از ايران را به طور کامل متوقف مي‌کند.

آمار ماه مي نشان مي‌دهد ايران هنوز مهمترين تامين کننده نفت ترکيه است که در ماه ژوئن از تحريم‌هاي مالي آمريکا عليه کشورهاي طرف معامله ايران معاف شد و مي‌تواند تا دسامبر 2012  بدون اينکه با جريمه اي روبرو شود، به واردات نفت از ايران ادامه دهد.
 
ايران در پنج ماه نخست امسال تقريبا 57 درصد نياز نفتي ترکيه را تامين کرده و عراق و عربستان به ترتيب در رده هاي دوم و سوم بوده اند.
برچسب ها: ایران ، ترکیه ، نفت ، معافیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.