سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقویم روز/ اولین جنگ تریاک بین چین و انگلیس

ولادت حضرت علي ‏اكبر(ع)، شهادت آيت اللَّه "محمد صدوقي"، وفات علامه محمد تقی مجلسی، درگذشت "سنايي غزنوي"، درگذشت "هارْيِت بيچراستو"، جنگ اول ترياك و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 1شنبه 11تیر 1391، 11شعبان 1433، 1 جولای 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

ولادت حضرت علي ‏اكبر(ع)(33 ق)


حضرت علي اكبر (ع) فرزند امام حسین (ع) بنا به روايتي در يازدهم شعبان،سال43 قمري در مدينه منوره ديده به جهان گشود. مادر محترمه اش ليلي بنت ابي مرّه بن عروه بن مسعود ثقفي است.او از طايفه خوش نام و شريف بني هاشم بود و به بزرگاني چون پيامبر اسلام(ص)، حضرت فاطمه زهرا(س)، امير مؤمنان علي بن ابي طالب(ع) و امام حسين (ع) نسبت دارد. درباره شخصيت ایشان گفته شده كه وي جواني خوش چهره، خوش زبان و دلير بود و از جهت سيرت و خلق و خوي و صباحت رخسار، شبيه ترين مردم به پيامبر اكرم(ص) بود و شجاعت و رزمندگي را از جدش علي ابن ابي طالب (ع) به ارث برده و جامع كمالات، محامد و محاسن بود.

درگذشت حجت‌الاسلام محمدعلي صدوقي، امام جمعه یزد (1390ش(

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی صدوقی صبح شنبه11 تیر در پی یک بیماری ناگهانی که کمتر از یک هفته علائم خود را نشان داد، علی رغم تلاش پزشکان معالج، در سن ۶۲ سالگی درگذشت. پیکر امام جمعه یزد، از تهران به زادگاهش منتقل شد. حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علی صدوقی تنها فرزند ذکور شهید محراب آیت الله صدوقی بود که طی ۲۳ سال اخیر بعد از شهادت پدرش با تقوا و مردم داری امامت جمعه یزد را برعهده داشت. امام جمعه یزد در سالروز درگذشت پدر و مادرش به دیدار معبود شتافت

شهادت عالم مجاهد و فقيه نستوه آيت اللَّه "محمد صدوقي" از شهدای محراب (1361 ش)


آيت‏ اللَّه محمد صدوقي در سال 1287 ش در يزد ديده به جهان گشود. آيت‏ اللَّه صدوقي مقداري از تحصيلات خود را در يزد و اصفهان گذراند و سپس براي ادامه تحصيل به قم مهاجرت نمود. وي به مدت 21 سال در قم به فراگيري علوم اسلامي پرداخت و از محضر عالمان نامداري همچون شيخ عبدالكريم حائري يزدي، سيدصدرالدين صدر، سيدمحمدتقي خوانساري، سيدمحمد حجت كوه‏ كَمره‏ اي و حضرت امام خميني(ره) بهره برد. با رسيدن سال 1330 ه.ش و فوت عالم بزرگ ديني يزد، با درخواست مردم و توصيه حضرت امام و بزرگان به آيت‏ اللَّه صدوقي، ايشان به يزد بازگشت و به انجام وظايف ديني و انقلابي پرداخت.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي، از طرف مردم يزد، راهي مجلس خبرگان شد و در راه تثبيت اصل ولايت فقيه، تلاش فراواني از خود نشان داد. همچنين به عنوان نماينده امام و امام جمعه يزد برگزيده شد. سرانجام آيت ‏اللَّه محمد صدوقي در روز 11 تير 1361 مطابق با دهم ماه مبارك رمضان سال 1402 ق، پس از اداي نماز جمعه در حالي كه جايگاه را ترك مي‏ كرد، منافقي با به آغوش كشيدن آن بزرگوار و منفجر كردن نارنجكي كه در دست داشت، ايشان را در خون خود غوطه‏ ور ساخت و به آرزوي ديرين و به معراج خود كه شهادت بود، رسانید.

رحلت عارف و فيلسوف شهير "آخوند ملامحمد كاشاني" (1294ش)

آخوند ملا محمد كاشاني (كاشي)، عارف، فيلسوف، حكيم، فقيه و عالم شيعي در سال 1213ش در كاشان به دنيا آمد و مقدمات علوم را در زادگاهش پشت سر گذاشت. وي پس از آن راهي اصفهان گرديد و نزد ميرزا حسن نوري و محمدرضا صهباي قمشه‏ اي تلمذ کرد و از آن پس در مدرسه جده كوچك و مدرسه صدر اصفهان به تدريس علوم عقلي پرداخت و جاذبه درس ايشان كه فلسفه را با عرفان مي‏ آميخت، علاقمندان به فلسفه، به ويژه فلسفه ملاصدرا را از شهرهاي دور و نزديك و حتي از كشورهاي ديگر به اصفهان مي‏كشاند.

حضرات آيات سيدحسين بروجردي، شيخ محمد حكيم خراساني، حاج آقا رحيم ارباب، سيد محمدرضا خراساني، آقا ضياءالدين عراقي، طَرَب اصفهاني، آقا نجفي قوچاني، شيخ هاشم قزويني و ميرزا ابوالقاسم محمد نصير شيرازي از جمله شاگردان ایشانند. وی پس از عمري سرشار از تدريس و نشر فلسفه و عرفان در يازدهم تيرماه 1294ش در هشتاد و يك سالگي در اصفهان وفات يافت و در قبرستان تخت فولاد اصفهان كه مدفن بزرگان بي‏شماري است، به خاك سپرده شد.

وفات علامه محمد تقی مجلسی (1070 ق)

علامه محمد تقي مجلسي در سال 1003 ق در اصفهان به دنيا آمد. مقدمات علوم را نزد پدرش مولاعلي مجلسي فراگرفت و سپس به حلقه‏ درس علامه عبداللَّه شوشتري راه يافت و سال‏ها از محضر ایشان، فقه، حديث،اصول فقه، كلام و تفسير را آموخت. علاوه بر آن از درس عالم كم نظيري همچون "شيخ بهايى" بهره برد و روح تشنه‏ خودرا از درياي علم استاد، سيراب ساخت. علامه مجلسي همچنين از محضر اساتيد ديگر زمان از جمله مير فندرسكي، قاضي ابوالسُّرور و امير اسحاق استرآبادي نيز استفاده كرد. ايشان پس از سفري به نجف، به حيطه‏ شرح احاديث روي آورد و به تاليف و تدريس پرداخت. علامه محمدباقر مجلسي صاحب بحارالانوار( فرزندش)، محقق خوانساري، سيدنعمت اللَّه جزايري، ملامحمدصالح مازندراني و ملامحمدصادق كرباسي از جمله شاگردان و رَوضةُ المتقين، اربعين و شرح زيارت‏هاي مختلف از تاليفات اوست. علامه مجلسي در 67 سالگي در اصفهان وفات يافت و در كنار مسجد جامع اين شهر به خاك سپرده شد.

درگذشت "سنايي غزنوي"، عارف و شاعر بزرگ مسلمان(545 ق)

ابوالمجد مجدود بن آدم سنايى غزنوي، موصوف به حكيم، از بزرگان، حكما و شعراي ايران، در اواسط قرن پنجم هجري در غزنین (غزنه) پایتخت غزنویان به دنيا آمد. سنایی شاعری بود که در کنار مدح سلاطین، به عرفان و سرودن اشعار عرفانی نگاهی ویژه داشت و آغازگر راهی شد که مولوی و حافظ هر کدام به گونه ای به کمال رساندند. اشعار سنايى براخلاق، مواعظ، حقايق توحيد، عرفان، حكمت و نكات لطيف بسياري تكيه دارد و آدمي را به تزكيه‏ دروني و توجه به شناخت خود و بازگشت به اللَّه سوق مي‏دهد. سنايى، كلام خود را به اشاراتِ مختلف از احاديث و آيات و قصص و تمثيلات و استدلالات عقلي و نتيجه‏ گيري از آنها براي اثباتِ مقاصد خود و نيز اصطلاحاتِ فراواني علمي آراسته است و به همين سبب، بسياري از ابيات او، دشوار و محتاجِ شرح و تفسير شده‏اند. آثار فراواني از سنايي به جا مانده است كه: حديقةُ الحقيقه و شريعةُ الطَّريقه، زادُالسالِكين، سيرُالعباد الي المعاد و كارنامه‏ بلخ از آن جمله‏ اند. وفات وي را سال 555 ق نيز گفته‏ اند.

درگذشت "هارْيِت بيچراستو" نويسنده مشهور امريكايي (1896م)


خانم هارْيت بيچر استو، رمان نويس امريكايى، در 14 ژوئن 1821م در كنتاكي امريكا به دنيا آمد. وي پس از پايان تحصيلات به آموزگاري پرداخت. هاريت به امور ديني و اصلاحات اجتماعي علاقه‏ مند بود. او در آن زمان با نگاه موشكافانه‏ اي، اجتماع را مي‏ كاويد و مي‏ كوشيد تا با سخن گفتن با كودكان محروم و آشنايى با خصوصيات زندگي آنان، شناخت بيشتري از توده‏ هاي رنج كشيده بشري به دست بياورد. قوانين سخت آن زمان، معروف به قوانين بردگان فراري، چنان او را تحت تاثير قرار داد كه رمان "كلبه عمو تام" را نوشت.

اين كتاب که داستان برده مسيحي سياه‏پوستي است كه ارباب سنگ دلش، با او رفتاري بسيار خشن دارد در سال‏هاي پيش از جنگ‏هاي داخلي امريكا معروف به جنگ‏هاي انفصال، نقش مهمي در برانگيختن احساسات ضد برده‏داري در اهالي شمال امريكا كه مخالف برده‏داري بودند، داشت. اقبال مردم باعث شد در مدت كوتاهي، نام هاريت بيچراستو به صورت يكي از آشناترين نام‏هاي امريكا درآید. استو آثار ديگري از جمله شعر و خطابه، مردم شهر قديم و مردم پوگانوك نيز به رشته تحرير درآورده است. وی در اول ژوئيه 1896م در 85 سالگي درگذشت.

وفات حكيم "ملااسماعيل خواجويي" عالم و فقيه بزرگ شيعه(1173 ق)

ملااسماعيل‏بن محمدحسين در منطقه‏ خواجويى از محلات اصفهان ساكن بود. وي عالمي جامع، حكيم و از بزرگان فقها و متكلمين شيعه عهد افشاريه به شمار مي‏رفت و به دليل قناعت و عدم توجه به دنيا، مورد توجه نادرشاه قرار گرفت. احياي حوزه‏ علميه‏ اصفهان پس از جنگ‏هاي محمود و اشرف افغان از كارهاي او و تحرير كتب بشارةُ الشيعه و الجبر و التفويض از تأليفات ايشان است. اين عالم بزرگوار در تخت فولاد اصفهان مدفون است.

درگذشت عالم زاهد و مجاهد "آقا نجفي اصفهاني" (1331 ق)

آيت‏ اللَّه شيخ محمدتقي اصفهاني معروف به آقانجفي ‏اصفهاني در سال 1262 ق در اصفهان به‏ دنيا آمد و در آنجا به تحصيل پرداخت تا به مقام اجتهاد رسيد. او را به عنوان جامع علومِ معقول و منقول شناخته و به قوَّت حافظه، حضور ذهن، سخاوت و شجاعت ستوده‏ اند. آقانجفي اصفهاني صاحب نفوذ و قدرت معنوي فراواني بود و از آغازگران مبارزه در جنبش تنباكو به شمار مي‏رود. اين فقيه وارسته در دوران مرجعيت خود، در كمك به مردم و رفع ستم از ايشان اهتمام مي‏ ورزيد و در جهت تامين وسايل آسايش آنان كوشش مي‏كرد. بيش از يكصد اثر از آيت اللَّه شيخ محمدتقي رازي باقي است كه الاجتهاد و التقليد، اسرارُ الآيات، اسرارُ الاحكام و اسرارُالشَّريعه از آن جمله‏ اند.

حمله سپاهيان فرانسه به مصر به فرماندهي ناپلئون بُناپارت (1798م)

در فاصله سال‏هاي 1796 تا 1799م، ناپلئون بُناپارت به عنوان يكي از فرماندهان ارشد ارتش فرانسه با كسب پيروزي‏هاي پي ‏درپي در جنگ با دشمنان رژيم جديد و توسعه قلمرو حكومت فرانسه، محبوبيت زيادي در ميان مردم فرانسه به دست آورد. آخرين عمليات بزرگ نظامي او قبل از به دست گرفتن قدرت، لشكركشي به مصر بود. ناپلئون در بهار سال 1798م، در راس 38 هزار سرباز فرانسوي با 330 كشتي و ناو به طرف مصر حركت كرد. هدف اصلي او از اين لشكركشي، قطع ارتباط انگليس با مستعمره ‏اش يعني هندوستان بود.

نيروهاي فرانسه در روز اول ژوئيه سال 1798م در سواحل مصر پياده شدند و فرداي همان روز اسكندريه را به تصرف خود درآوردند. در پي آن، قاهره نيز در 23 ژوئيه به تصرف فرانسويان درآمد. در حالي كه ناپلئون مشغول ايجاد يك ستاد فرماندهي در نزديكي اهرام مصر بود، با نيروهاي انگليسي درگير شد كه بر اثر غافل‏گيري، قسمت اعظم ناوگان جنگي خود را از دست داد و با از دست دادن قسمت زيادي از نيروي دريايى خود عملا در محاصره ناوگان جنگي انگليس، قرار گرفت. حكومت هيأت مديره در پاريس هم نتوانست كمكي به ناپلئون برساند و وی در اواخر ماه اوت سال 1799م، با شكستن خط محاصره ناوگان جنگي انگليس راهي فرانسه شد و بدون كسب نتيجه مهمي، دست از اين جنگ كشيد.

وقوع جنگ اول ترياك بين چين و انگلستان (1839م)

در نيمه اول قرن نوزدهم ميلادي، انگليسي‏ها با تسلط كامل بر هندوستان و انحصار بازار چين، در شمار قدرت مسلط استعماري آسيا قرار گرفتند. از جمله كالاهايى كه انگليسي‏ها به چين وارد مي‏كردند ترياك بود. افزايش مصرف ترياك و شمار معتادان چيني، كم ‏كم دولت چين را به واكنش واداشت و در نهايت در سال 1839 واردات و فروش اين ماده مخدر را ممنوع كرد. اما انگليسي‏ها كه به راحتي نمي‏ توانستند از اين تجارت سودآور چشم‏ پوشي كنند، به قاچاق اين ماده مُهلِك ادامه دادند. در اين ميان، دولت چين با قدرت تمام، با قاچاق ترياك مقابله كرد.

انگليسي‏ها به بهانه ضبط و مصادره ترياك‏هاي متعلق به بازرگانان انگليسي، جنگي را در اول ژوئيه 1839م به راه انداختند كه به جنگ ترياك معروف شد. نيروهاي متجاوزْ در نخستين مراحل جنگ، بندر كانتون در جنوب چين را به توپ بستند و بندر تجاري هُنْگْ‏ كُنْگْ را نيز به تصرف خود درآوردند. چيني‏ها پس از تحمل خسارات فراوان در اين جنگ، سرانجام به شرايط صلح انگليس گردن نهادند. در نهايت به موجب قراردادي كه در 19 ژوئيه سال 1842م بين دو طرف امضا شد، بندر مهم هنگ‏ كنگ به انگليس تسليم گرديد و پنج بندر بزرگ چين براي تجارت و رفت و آمد كشتي‏هاي خارجي آزاد شد. بندر هنگ‏ كنگ سرانجام پس از بيش از يك‏صد و پنجاه سال، در اول ژوئيه 1997م به حاكميت چين بازگشت. 

آغاز نبرد خونين "سومْ" در جريان جنگ جهاني اول (1916م)

در بحبوحه جنگ جهاني اول و در جريان نبرد وُردَن، در اول ژوئيه سال 1916م، در حالي كه آلماني‏ها حمله بزرگي را براي تصرف شهر وردن در فرانسه تدارك مي‏ديدند، نيروهاي انگليس و فرانسه به تهاجم وسيعي در منطقه "سُومْ" در شمال غربي فرانسه ‌ با هدف گشودن جبهه دومي در برابر آلمانها و كاستن از فشار آنها در وُردَن دست زدند. اين حمله بعد از يك هفته بمباران شديد مواضع نيروهاي آلماني در اين منطقه آغاز شد. نبرد سومْ كه قريب پنج ماه به طول انجاميد، يكي از خونين‏ترين و وسيع‏ترين عمليات‏ هاي نظامي در طول جنگ جهاني اول است.

در اين جنگ علاوه بر به كار گرفتن نيروي هوايى به طور وسيع، براي اولين بار از تانك استفاده شد، ولي كاربرد تانك‏هاي انگليسي، به علت بارندگي‏هاي شديد و گل آلود بودن زمين‏ها، چندان درخشان نبود. تلفات و ضايعات وارده بر ماشين جنگي آلمان در اين جنگ باعث شد تا بعدها كارشناسان نظامي آلمان، آن را يكي از نقاط عطف در تاريخ جنگ جهاني اول و سرآغاز شكست آلمان در اين جنگ عنوان كردند. نبرد سوم، سرانجام پس از نزديك به 140 روز با حدود يك ميليون و دويست و سي و پنج هزار کشته در 18 نوامبر 1916م به پايان رسيد

11 تیر در هشت سال دفاع مقدس

انجام عمليات كوچك روح‏ اللَّه در نوسود توسط ارتش و سپاه در سال 60

بیانیه شورای عالی پشتیبانی جنگ مبنی بر ادامه جنگ تا پیروزی در سال 67

حمله هواپیماهای عراقی به پایانه نفتی لارك و فرود در فرودگاه ظهران

برخي از رويدادهاي 1 جولای

1646: جي. دبليو. لايبنيز g.w. leibniz فيلسوف و رياضيدان آلماني به دنيا آمد.

1804: ژرژ ساند georg sand داستان نگار فرانسوي متولد شد.

1823: فدراسيون آمريکاي مرکزي از مکزيک جدا شد.

1862: تعدد زوجات در آمريکا غير قانوني اعلام شد.

1867: دولت انگلستان براي نظارت بر دومينيون هاي خود « وزارت امور دومينيون ها » را تاسيس كرد كه اين سازمان در همين روز در سال1947 به دفتر روابط كامان ولث ( كشورهاي مشترك المنافع ) تغيير نام داد.

1908: در دومین کنوانسیون جهانی رادیو تلگراف و به تصویب این نشست، از یکم ژوئیه (جولای) 1908 علامت SOS = Distress Signal جهانی شد. دولت آلمان در سال 1905 این علامت رادیویی را که با کد مورس بود: سه نقطه، سه خط و سه نقطه (... ـ ـ ـ ...) برای نجات کشتی های خود که در دریا دچار مشکل می شدند و نیاز به کمک داشتند بوجود آورده بود.

2007: از اين روز در انگلستان سيگار کشیدن در همه اماکن عمومي مسقّف ممنوع شد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

برچسب ها: تقویم روز ، رخداد ، تاریخ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.