سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/دانشنامه /فرهنگی

خانه ای از دل قاجاریه

خانه ملک سکونتگاه خانوادگی حاج حسین ملک در خیابان امام خمینی مشهد واقع شده و یکی از نمونه خانه های زیبای بر جای مانده از دوران انتقال معماری در اواخر عصر قاجاری محسوب می شود.


  به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد خانه ملک نمونه ای از معماری اواخر دوره قاجاریه و اوایل پهلوی اول است که در سال ۷۹ به همت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی خریداری و در سال ۸۲ به عنوان مرکز آفرینش و پژوهش های هنرهای سنتی سازمان به بهره برداری رسید .

خانه ملک از لحاظ معماری تلفیقی از معماری سنتی و اروپایی است به طوری که نماسازی ها بر اساس معماری سنتی و پلان های اجرا شده بر اساس معماری اروپایی است.

فضای کنونی خانه ملک تنها نیمی از بنای اصلی خانه و قسمت بیرونی و رسمی خانه را تشکیل می دهد و نیم دیگر که قبل از سال ۱۳۷۰ تخریب شده قسمت اندرونی و حریم شخصی زندگی حاج حسین ملک بوده است .

گفتنی است بنای مزبور در گذشته بسیار وسیع تر بوده اما اکنون تنها بخش بیرونی آن برجای مانده که شامل دو طبقه است. طبقه بالایی دارای سقف مشبک و منبت کاری شده چوبی و شومینه گچبری زیبایی است.

خانه ملك، مكاني آرام، در ميان شلوغی بازار است، گويي آرامش صاحب خود را طي ساليان متمادي حفظ كرده است. بناي اوليه خانه حاج حسين آقا ملك از پدرش" محمد كاظم" به او رسيد و بنايي قاجاري است، كه بعدها بخش پهلوي به آن اضافه شد

این بخش پايه اوليه تشكيل بناي كتابخانه و موزه ملک استبنا به لحاظ معماری شامل دو بخش قاجار و پهلوی است. خانه ملک يكي‌ از بناهايي است كه‌تزئينات‌ خاص‌ هر دو دوره را داشته‌. آجرکاری، كاشي‌ كاري، حجاری، گچ‌بری دوره قاجار، منبت‌ كاري، تزئينات‌ چوبي، دیوار پوش های قاجاری و تزیینات فلزی از هنرهای به کار رفته در تزیینات خانه ملک محسوب می شوند.

تنها نمونه حمام تاریخی خصوصی مشهد در محوطه حیاط و باغ خانه ملک در زیر تلی از خاک مدفون بود که با حفر گمانه های باستان شناسی کشف شد. مساحت تقریبی این حمام حدود ۱۲۷ متر در زیرزمین با معماری خاص اسلامی است که دارای قسمت های میان در، گرمخانه، سرویس بهداشتی، نمازخانه، آتش دان و محل انبار چوب و مواد سوختنی است.

حاج حسين آقا ملك بعد از تبديل خانه‌ی خود به كتابخانه و موزه تا آخرين دقايق عمر در آنجا زندگي كرد و بعد ازفوت وي نيز، كتابخانه و موزه تا چند سال به كار خود در همان محل ادامه داد .

خانه ملک که در ضلع شرقی خیابان امام قرار دارد و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و هم اکنون به عنوان خانه توريست انتخاب شد است./س

برچسب ها: خانه ، ملک ، سکونتگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.