سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جيم اونيل: اقتصاد آمريکا در برابر بحران هاي خارجي آسيب پذيرتر شده است

جيم اونيل تحليلگر اقتصادي و مدير گلدمن ساکس گفت اقتصاد آمريکا در مقايسه با گذشته در برابر بحران هاي خارجي آسيب پذير تر شده است.

به گزارش  سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز، اونيل که از وي به عنوان اتحاديه کشورهاي داراي اقتصاد نوظهور موسوم به برکيس ياد مي شود گفت در حال حاضر روسيه از رشد اقتصادي خوبي برخودار است و برخلاف تصور برخي، تظاهرات اخير در اين کشور چندان تاثيري نداشت.
البته از ديدگاه من برکيس، يک باشگاه يا اجتماع عشق و نفرت نيست و منظور از ابداع اين گروه، تلاش براي گرد هم آوردن کشورهايي بود که از نظر اقتصادي مهم هستند و از نظر من اوضاع در روسيه با توجه به بوم شناسي نيز تفاوت هايي داشته است و رتبه اين کشور از پنجاه و هشت به شصت و چهار ارتقاء يافته است و ديگر به وخامت گذشته نيست.

وي ادامه داد وقتي به مستندات و مشهودات نگاه مي کنيم، مي بينيم که از نظر اقتصادي و رشد، ضعيف ترين کشور عضو گروه برکيس، هند است و ارزش واحد پول اين کشور نيز کاهش يافته است.
اونيل درباره تاثير بحران يورو گفت به نظر من اگر بحران يورو، تشديد شود همه از اين امر آسيب مي بينند. بايد توجه داشت حل و فصل بحران يورو ساده است زيرا نه اقتصادي بلکه سياسي است و ميزان کسر بودجه کشورهاي يورو نيز بر اساس توليد ناخالص داخلي، کمتر از آمريکا و ژاپن است ولي همچنان شاهد اين هرج و مرج هستند. اگر اعضاي اتحاديه اروپا مانند يک اتحاديه واقعي عمل کنند، مي بينيم خيلي زود مي توان به اين بحران خاتمه داد.

وي تصريح کرد نظام پولي در اروپا به شکلي که طراحان آن مي خواستند، کار آمد نبود و ترکيبي از خبرهاي خوب و بد در اين اتحاديه  ممکن است باعث شود اوضاع منطقي به نظر نرسد. از ديگر سو مشکلاتي که در بانکهاي اروپايي ديده مي شود، در بانک هاي کشورهايي مانند ژاپن و آمريکا بدتر است با اين حال بايد در اين قاره نظام بانکي ايجاد شود که به تمام معني، شکلي اتحاديه اي داشته باشد و اوراق قرضه اي واقعي اروپايي منتشر شود.
 
وي درباره اقتصاد آمريکا گفت من از جمله کساني بودم که تا چند هفته پيش گمان مي کردم اقتصاد آمريکا بهتر از آنچه که بسياري فکر مي کنند، در حال بهبود است ولي آماري که در اين چند هفته از اقتصاد اين کشور منتشر شده است نااميد کننده است و در واقع، بايد اندکي در ديدگاه هاي خود تجديد نظر کنم و ببينم که چرا اقتصاد آمريکا به يکباره، بار ديگر تضعيف شد؛ شايد يک علت آن آسيب پذيرتر شدن اقتصاد اين کشور در برابر تحولات خارجي در مقايسه با گذشته است. با اين حال بايد اين انتظار را داشت که کاهش بهاي نفت، به کمک اقتصاد اين کشور بيايد.

اونيل گفت آلمان ها براي نصيحت کردن به ديگران درباره برگزيدن راه صحيح زياد وقت صرف مي کنند ولي بايد اين را در نظر داشت که آنان در مرحله اول، در اجازه دادن به بسياري از کشورها براي ورود به اتحاديه اروپا مقصر هستند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.