سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پشتیبانی آمریکا از رژيم‌هاي دیکتاتوری/ از شاه مخلوع تا حسني مبارك

بنياد آمريكايي آينده آزادي در مقاله اي به قلم جاكوب جي.هورنبرگر نوشت؛ امروزه دولت آمريكا در مورد نحوه تعامل دولت بشار اسد با مردم سوریه كه به ظن آنها نوعي سركوب ناعادلانه شناخته مي شود، اعتراض دارد، اما واقعیت امر این است که اعتراض آمريكا اصلا ربطي به اين ادعا ندارد و اصل ماجرا چيز ديگري است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، در اين گزارش آمده؛ حقيقت ماجرا اين است كه دولت بشار اسد از همراهان دولت آمريكا در منطقه محسوب نمي شود. به این ترتیب، هدف از اعتراضات و فرافكني هاي دولت آمريكا و شركاي وي، کمک به مردم سوریه نمي باشد، بلكه هدف، تغيير نظام حاكم بر اين كشور مي باشد. تغيير نظام فعلي و جايگزيني آن با يك نظام حتي ديكتاتوري با اين اميد كه پس از اين تغييرات رژيم آينده يكي از حاميان و شريكان وفادار امپراطوري آمريكا در منطقه براي پياده ساختن اهداف آن باشد،تعريف مي گردد.
 
حقیقت ناراحت کننده این است که دولت ایالات متحده در برابر دیکتاتوری های منطقه، تا زمانی كه به عنوان دیکتاتورهای وفادار به امپراتوری ایالات متحده شناخته مي شوند، اعتراضي ندارد چرا كه همه آنها در راستاي خط مشي آمريكا و باب ميل آن حركت مي كنند.
 
مسئله ايران را در نظر بگيريد. از 1953 تا 1979، ايران توسط یک رژیم شاهنشاهي اداره مي شد، دقيقا یکی از ظالمانه ترین و خشن ترین دیکتاتورها در تاریخ. اما هرگز اعتراضي از سوي آمريكا به اين حكومت وارد نگرديد.
 
آن رژیم حتي بدون محاكمه مردم را زنداني مي كرد، شکنجه مي داد، و حتی احكام اعدام را نيز در مورد آنها اجرا مي كرد،و همه اين اقدامات ضد بشر خود را در لواي حفظ "امنيت ملي" و "نظم و ثبات" انجام مي داد .
 
با اين حال ایالات متحده، رژیم شاه را دوست و شريك منطقه اي خود مي دانست. جالب اينكه سازمان سيا با دخالت ها و نفوذ خود توانست شاه را به قدرت برساند.
 
در واقع، سازمان سیا در آموزش نیروی مخفی اطلاعاتی داخلی ايران "ساواك" که شاه از آن براي تهدید و ارعاب مردم ایران کمک مي گرفت،مشاركت فعالي داشت.
 
امروزه، ایالات متحده از نظام فعلي ایران متنفر است. اما دليل تنفر آمريكا از رژيم فعلي حاكم بر ايران عدم طرفداري ايران از رژيم ديكتاتور آمريكا و سياست خصمانه و اشغالگري آمريكا مي باشد برخلاف آنچه كه شاه انجام مي داد.
 
مصر را در نظر بگيريد!، کشوری که حكومت نظامی دیکتاتوری آن چندين دهه است مردم مصر را سركوب مي كند ولي بخاطر طرفداري و همراهي با امريكا هرگز مورد اعتراض اين كشور واقع نگرديد.
 
ایالات متحده مسئول اصلي قدرت و نفوذ فعلي دیکتاتور نظامی مصر مي باشد، چرا كه سالهاست ايالت متحده میلیاردها دلار كمك مالي و سلاح را در اختيار اين حكومت ديكتاتوري قرار مي دهد.
 
به نظر شما آمريكا چه اهدافي را دنبال مي كرد؟
 
مقامات ایالات متحده از نوع حكومت دیکتاتوری نظامیان مصر راضي بوده چرا كه شريك مهم منطقه خاورميانه اي آنهاست و يكي از طرفدران رژيم اسرائيل نيز محسوب مي گرديد. آمريكا و رژيم نظامي ديكتاتوري مصر معتقد بودند كه ظلم و ستم و سركوب مردم مصر اقدامات ضد بشر نبوده است چرا كه هدف آنها حفظ "امنيت ملي" و "ثبات و نظم " مصر بود.
 
مسئله بحرين را در نظر بگيريد!. این کشور توسط يك دیکتاتوری وحشیانه اداره مي شود، حكومتي که اعتراض مردمي را در برابر شرايط نامساعد حكومتي سركوب و حتي به شكنجه و كشتار مردم نيز مبادرت دارد.
 
ایالات متحده همچنان به همکاری خود با این رژیم ظالم ادامه مي دهد،حتي در اين كشور پايگاه نظامي نيز دارد.
 
عربستان سعودی نيز وضعيتي مشابه دارد،رژيم فعلي عربستان یکی از خشن ترین حكومت هاي دیکتاتوری در خاور میانه محسوب مي شود. اين رژيم سالهاست كه متحد و شریک اصلي آمریکا در منطقه مي باشد.
 
ایالات متحده دارای سابقه ای طولانی در حمايت و پذيرش دیکتاتوری های خارجی و منطقه خاورميانه داشته است. در سال 1954، یک سال پس از به قدرت رساندن رژیم دیکتاتوری شاه در ایران،آمريكا رئیس جمهور منتخب دموکراتیک گواتمالا را سرنگون و او را با یک فرد ديكتاتور و با يك نوع حكومت ديكتاتوري و ضد بشري جايگزين كرد.
 
حکومت دیکتاتوری نظامی آگوستو پینوشه در شیلی را به ياد داريد؟. مقامات ایالات متحده پینوشه را دوست داشتند و در اين راستا کمک های خارجی ایالات متحده را براي وي لحاظ می كردند. در واقع، برنامه كنوني ترور خارجی آمریکا با برنامه ترور پینوشه يكي مي باشد.
 
حكومت هاي دیکتاتوري دیگر در منطقه آمریکای لاتین را که آمریکا از آنها حمايت و پشتيباني مي كرد را به ياد آوريد،از جمله حكومت هاي ديكتاتوري در كوبا ،پاناما ،نيكاراگويه و ديگر موارد...
 
چرا در مورد سوریه، مقامات رسمی ایالات متحده همه جانبه به اتفاقات و نوع حكومت آن اعتراض دارند؟
 
بدیهی است كه موضوع حمایت ایالات متحده از حكومت هاي دیکتاتوري منطقه، در انتخابات ریاست جمهوری پيش روي آمريكا هرگز مطرح نخواهد گرديد.
 
با این حال، این مسئله اي مهم است كه مردم آمریکا باید در مورد آن بحث و حقيقت يابي نمايند.
 
در انتهاي اين گزارش آمده است، حقيقت ماجرا اين است كه آمريكا، سوريه را سدي در برابر اهداف خود در منطقه مي بيند كشوري كه با ايران و روسيه تعاملات سازنده اي دارد و از طرفي مسئله سوريه با اسرائيل و هدف اين كشور براي تسلط بر خاورميانه و جهان عرب همخواني ندارد.
 
آنچه كه مسلم است اين است كه آمريكا از ماجراي سوريه به دنبال تحقق اهداف خود و رژيم اسرائيل و ضربه زدن به دشمن مشترك شان ايران است و هميشه تنها از حكومت هاي دیکتاتوری كه در راستاي محور سياست آمريكا در منطقه حركت كنند ،حمایت می کند.
برچسب ها: آمریکا ، دیکتاتور ، شاه ، حمایت ، pahlavi
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.