سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسكو در برابر حمله تلاوويو به تسليحات هسته اي ساكت نمي نشيند

ولادیمیر پوتین به صراحت به طرف اسرائیلی گفته است که در صورتی که تلاویو تصمیم حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران بگیرد، مسکو دست بسته نخواهد نشست و فورا وارد عمل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، در پي سفر ولاديمير پوتين به تلاويو، روزنامه صهیونیستی معاریو گزارشی متفاوت از این سفر منتشر کرده و نوشته است که سفر پوتین به تلاویو بیش از آن که به ضرر ایران باشد هشداری به سران اسرائیل بوده مبنی بر این که اگر تصمیم به حمله به ایران بگیرند، مسکو نیز وارد عمل خواهد شد و دست بسته نخواهد نشست.

اسرائيل مدتهاست که ژست تصميم حمله به ايران را گرفته و تمام توان خود را به ميدان آورده تا از هر طريقي كه مي‌تواند دنيا را متقاعد كند كه حمله به ايران تنها راه امنيت جهان و منطقه است.

اسرائيلي ها با تحت فشار گذاشتن آمريكا در آستانه رياست جمهوري باراك اوباما سعي كرده بتواند تحريم هاي يكجانبه را به ايران تحميل كند.

اين روزها با وجود مذاكرات اخير ايران با گروه 5+1 به نظر مي رسد كه ساير قدرتهاي غربي به اين نتيجه رسيده اند كه حرف ها و منطق هاي ايران قابل شنيدن و انديشه است. به همين لحاظ اسرائيل براي اينكه توطئه هايش بي نتيجه باقي نماند با كساني مانند ولاديمير پوتين وارد مذاكره مي شود تا از اين طريق بتواند به مقاصد سوء خود دست يابد.

پوتين در جريان سفرش به تلاويو با شيمون پرز و بنيامين نتانياهو درباره مسائل جهان ديدار و گفتگو كرد.

به گفته روزنامه معاریو مقام‌های اسرائیلی قبل از این که پوتین به تلاویو سفر کند، می‌دانستند که وی برای ابلاغ مخالفت صریح مسکو به هر گونه تحرک نظامی علیه ایران به تلاویو می‌آید و برای همین سعی کردند که در برخورد با وي بسیار معقول و منطقی رفتار کنند تا رئیس جمهوری روسیه از آنها خشمگین نشود. اگر چه همزمان بر سر این موضوع‌  با ایالات متحده و غرب نیز رایزنی می‌کردند و از آنها می‌خواستند که بر سر افزایش فشارها به تهران چالشی به وجود نیاید.

در عین حال مسوولان ر‍ژيم صهيونيستي مدعي شدند که پوتین گفته است که «اگر امریکا یا اسرائیل به ایران حمله کنند روسیه قطره اشکی نخواهد ریخت چرا که مسکو نیز وجود یک نظام اسلامی تندرو هسته‌ای در مرزهای جنوبی‌اش را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند اما ایران هنوز یک کشور تندرو نشده و چیزی که باعث خطرناک شدن برنامه هسته‌ای‌اش شده باشد، مشاهده نشده است.»  

مقام‌های ر‍ژيم صهيونيستي از مواضع پوتین ابراز رضایت کرده‌اند ولی از وی خواسته‌اند که در قبال فشارهای جامعه غربی به ایران در مورد برنامه هسته‌ای‌اش چالش تازه‌ای ایجاد نکند.

برخی افراد حاضر در مذاکرات پوتین با نتانیاهو به معاریو گفته‌اند که رئیس جمهوری روسیه به اطلاع مقام‌های اسرائیلی رسانده است که روسیه به ایران اجازه نمی‌دهد که باعث ایجاد اختلاف میان مسکو با غرب شود و تحریم‌ها علیه تهران به تعویق بیفتد. وی همچنین تاکید کرد، مسکو با این تحریم‌ها همراه نخواهد شد ولی کاری هم برای لغو آنها نخواهد کرد.

ابتدا شیمون پرز، رئیس جمهوری ر‍ژيم صهيونيستي در ديدارش با پوتین از او خواست كه مواضع شديدتري درباره ايران از خود نشان دهد. پوتين نسبت به خطرات هر گونه حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای ایران هشدار داد.

پوتین در این باره گفت: " ببینید چه بر سر آمریکا در افغانستان و عراق آمد. من همین مساله را به اوباما هم گفتم."

وي اظهار داشت: " نیازی به انجام اقدامات سریع ( در موضوع پرونده هسته ای ایران) نیست و نباید قبل از اندیشیدن دست به عمل زد."

پوتین درباره نتیجه نگرفتن آمریکا از حمله به عراق ، گفت :" بعد از همه اتفاقاتی که در عراق افتاد یک حکومت طرفدار ایران در آنجا مستقر شد. نباید دست به اقدام عجولانه زد و باید از قبل درباره اقداماتی که انجام می شود فکر کرد تا پشیمانی به بار نیاید."

همچنین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل پس از دیدار با پوتین گفت که مسکو و تل آویو درباره خطرات ناشی از سلاح هسته ای ایران بر صلح و ثبات منطقه و موجودیت اسراییل هم نظر هستند.

نتانیاهو در ادامه افزود:" از نظر من ما باید در این مرحله دو کار انجام دهیم، نخست فشارهای تحریمی را علیه ایران سخت تر کنیم و در گام دوم تقاضاهای خودمان را بیشتر کنیم."

رژيم صهيونيستي مي خواهد با همراه كردن روسيه با خود، تمام راه هاي مذاكره با ايران را مسدود كند ولي به نظر مي رسد كه رئيس جمهور روسيه باهوش تر از كساني مانند باراك اوباما باشد كه بخواهد با اسرائيل سازش كند و با اين مواضع قاطع ولاديمير پوتين، بعيد به نظر مي رسد كه روسيه موض رژيم صهيونيستي را در پيش بگيرد./پ3
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.