سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مجلس در هفته اي كه گذشت...

از تاييد اعتبارنامه نمايندگان و گزارش دو وزير تا دغدغه هاي لاريجاني

مجلس در هفته گذشته اعتبارنامه تعدادي ديگر از نمايندگان مجلس را تاييد كرد و همچنين دو وزير درباره عملكرد وزارتخانه هاي متبوع خود به نمايندگان خانه ملت گزارش دادند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، اين هفته مجلس تحت تاثير تصويب اعتبارنامه نمايندگان باقيمانده بود و تعدادي موفق شدند تاييد اعتبارنامه هايشان را دريافت كنند و اعتبارنامه فتح‌الله حسینی منتخب قصر‌شیرین، الیاس نادران نماينده مردم تهران، موسوی‌نژاد و برومند منتخبین دشتستان و پارس‌آباد مغان و بیله‌سوار و ايرانپور نماينده مردم مباركه تأیید شد.

در ادامه جلسات علني مجلس  رستم قاسمي وزير نفت و حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش درباره وزارتخانه هايشان به مجلس گزارش دادند.

* عقب ماندگي فاحش از کشور‌های همسایه در برداشت از میادین مشترک

قاسمی با اشاره به تلاش این وزارتخانه برای تعیین تکلیف تمام میادین نفتی مشترک تا پایان سال 92 اظهار داشت: در سال 90 نیز 12 میدان نفتی و گازی تعیین تکلیف شد و قرارداد آن نیز به امضا رسید که 6 میدان در دریا و 6 میدان نیز در خشکی قرار دارد.

قاسمی ادامه داد: با قرار گرفتن این تعداد از فازهای پارس جنوبی در مدار تولید به ظرفیت گازی کشور نزدیک به 250 میلیون مترمکعب اضافه می‌شود وما امیدواریم تا پایان سال 93 با پایان اتمام کار توسعه میدان پارس جنوبی ظرفیت برداشت گاز ما با کشور قطر برابر شود.

وی با اشاره به تلاش کشور برای افزایش تولید نفت و گاز گفت: با توسعه میادین مشترک امکان تولید 5.6 میلیون بشکه نفت و همچنین 1.48 میلیارد مترمکعب گاز در کشور فراهم می‌شود.

وزير نفت با اشاره به اینکه هم‌اکنون نزدیک به 28 میلیون مترمکعب از گازهای همراه با نفت در کشور سوزانده می‌شود، گفت: امیدواریم با توسعه کارخانه‌های NGL زمینه استفاده از این گازها فراهم شود و تا پایان برنامه پنجم توسعه امکان کاهش گازهای سوخته شده به 6 میلیون مترمکعب در روز فراهم شود.

قاسمي با اشاره به برنامه وزارت نفت برای برداشت صیانتی از میادین نفتی کشور ادامه داد: افزایش یک درصدی بهره‌وری برداشت میادین نفتی به معنای حدود نزدیک به 5 میلیارد بشکه نفت اضافه برداشت است که برابر با تولید نفت 5 سال کشور است.

وي افزود: از این رو هم‌اکنون نزدیک به 20 پروژه تولید صیانتی در داخل کشور در حال اجرا است که در قالب آن 112 میلیون مترمکعب گاز و 500 هزار بشکه آب به میادین نفتی کشور تزریق می‌شود.

قاسمي اظهار داشت: امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه امکان تزریق نفت و گاز به میادین نفتی کشور به دو برابر فراهم شود.

وزیر نفت با اشاره به ضرورت آغاز برداشت از میادین مشترک نفتی و گازی کشور گفت: امیدواریم با توسعه استفاده از این میادین زمینه توسعه این صنعت در کشور فراهم شود.

قاسمی با اشاره به مصرف گاز در داخل کشور گفت: مصرف گاز در کشور ما نزدیک به 2.5 برابر کشور ترکیه است و از کشور چین نیز بیشتر است.

وی افزود: هم‌اکنون نزدیک به 78 درصد از شهرها و 57 درصد از روستاهای کشور از نعمت گاز برخوردار هستند و تاکنون به 12 هزار و 780 روستای کشور گازرسانی شده است که در طی 3 سال اخیر تعداد روستاهایی که از نعمت گاز استفاده می‌‌کنند نزدیک به 3 برابر افزایش یافته است.

وزیر نفت با اشاره به برابر بودن تراز واردات و صادرات گاز در کشور، گفت: در کشور نزدیک به 600 میلیون مترمکعب گاز تولید می‌شود که 500 میلیون مترمکعب گاز به مصرف صنایع و منازل مسکونی و نزدیک به 100 میلیون متر مکعب نیز به داخل چاه‌های گاز تزریق می‌شود.
وي با اشاره به بدهی شرکت ملی گاز به بخش بانکی کشور که به حدود 9 هزار میلیارد تومان می‌رسد از مجلس خواستار توجه به بخش مالی این وزارتخانه شد.

وزیر نفت همچنین به ظرفیت 1.5 میلیون بشکه‌ای بخش پالایش در کشور اشاره کرد وگفت: امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه این میزان به 2.5 میلیون بشکه در روز برسد.

قاسمی ادامه داد: خوشبختانه با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و احداث 2 هزار و یکصد جایگاه CNG در داخل کشور مصرف انرژی کنترل شده است اما انشاءالله با واقعی‌تر شدن قیمت انرژی زمینه کنترل هرچه بهتر مصرف انرژی فراهم خواهد شد.

* ارائه گزارش حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش

حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش در صحن علني اين هفته مجلس درباره عملكرد وزارتخانه اش توضيح داد. وزیر آموزش و پرورش گفت: تدوین سند تحول بنیادین و نقشه راه آموزش و پرورش یکی از قوی‌ترین و قدرتمندترین کارهای تحقیقاتی است که انجام پذیرفته است.

حاجی‌بابایی با اشاره به نقشه جامع علمی کشور و نقش آن در بحث تحول در آموزش و پرورش گفت: نقشه جامع علمی کشور بعد از تمام بررسی‌ها از 8 هدف کلان که در رابطه با علم و فن‌آوری در این نقشه بیان شده است سه هدف مرتبط آموزش و پرورش است و از 13راهبرد کلان، 9 راهبرد متعلق به بحث آموزش و پرورش و از 73 راهبرد ملی 23 راهبرد متعلق به آموزش و پرورش و 21 اقدام ملی متعلق به بحث آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای انجام تحولات بنیادین تلاش فراوانی برای اصلاح ساختارهای آموزش و پرورش انجام شده است که می‌توان به اصلاح ساختار آموزش و پرورش مطابق با این سند ایجادکرد. از این رو ستاد آموزش و پرورش که نزدیک به 4 هزارو 700 پست در اختیار داشته است نزدیک به هزارو 800 پست کاهش داشته است و ادارات کل در سراسر کشور از 38 هزار پست به 23 هزار پست کاهش یافته است تا این توان به مدارس اختصاص بیابد.

حاجی‌بابایی گفت: ایجاد بیش از 9 هزار مجتمع آموزشی روستایی و همچنین ایجاد یک مرکز فن‌آوری در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفت که موفق شد 24 هزار مدرسه را به سمت هوشمندسازی سوق بدهد.

وي اظهار داشت: اصلاح ساختار نهضت سوادآموزی رفع مشکل آموزشیاران در کشور، رفع مشکل تمام حق‌التدریس‌ها که مجلس هم بر رفع آن تأکید داشت و همچنین یکپارچه‌سازی بحث برنامه‌سازی از جمله تلاش‌های دیگر برای بحث اجرای سند تحول بنیادین بود.

حاجی‌بابایی ادامه داد: از اول مهرماه سال 1390 تا الان یک ستاد تحول بنیادین در شورای عالی آموزش و پرورش و 11 کارگروه مختلف برای ایجاد تحولات بنیادین در آموزش و پرورش تشکیل دادیم.

وی افزود: در کشور به طور کلی 750 ستاد تشکیل دادیم که این ستادها از اول مهرماه سال گذشته آغاز به فعالیت کرد و این ستادها روز به روز فعالیت‌ داشتند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: 200هزار معلم در طول یکسال آموزش دیده‌اند و معلمان اول ابتدایی ما همگی آموزش دیده‌اند .

حاجی‌بابایی ادامه داد: ما در سراسر کشور 120هزار معلم دوره آموزشی را آغاز کردند و همین الان حدود 12میلیون جلد کتاب مربوط به دوره‌های مختلف به لطف خدا چاپ آن آغاز شده است.

* تشكيل كميته اي براي تحقق منويات رهبري در مجلس

همچنين در ادامه جلسات علني هفته گذشته علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود دغدغه هاي اصلي خود را بيان كرد و گفت: در هیئت رئیسه مجلس کمیته‌ای مسئولیت یافت تا راهکارهای تحقق منویات مقام معظم رهبري که در بعد عمق‌بخشی و زنده نگاه داشتن مجلس در امور کارشناسی و تدوین استراتژی ها است  ارائه کند.

رئیس مجلس با اشاره به گرانی‌های اخیر برخی مایحتاج اساسی گفت: کشورهای استکباری به دنبال ایجاد رخوت و یأس در بعد اقتصادی کشورمان و یافتن علامت‌هایی نظیر گرانی هستند تا آن را به عنوان توفیق روش‌های زورگویانه خود تبلیغ کنند.

رئیس مجلس در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در هفته سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه نیز با مسئولان دولتی جلساتی تشکیل شد که این جلسات برای کنترل وضعیت بازار به خصوص در زمینه نان، شیر و گوشت بود که منجر به پرداخت یارانه بیشتر برای نان شد و در زمینه سایر موارد بحث‌های کارشناسی خوبی مطرح شد که باید با پیگیری و عزمی جدی به اجرا درآید.

لاریجانی بر همین اساس تأکید کرد لازم است وزیر صنعت، معدن و تجارت سریعتر در این موارد گام برداشته وزمینه آرامش جامعه را فراهم کند. البته برای رفع مسئله گرانی باید به ریشه‌های آن توجه کرد و کمیسیون‌های برنامه و بودجه و کمیسیون اقتصاد نیز باید در بعد کلان اقتصادی با حضور مسئولان اجرایی بررسی‌های لازم را انجام دهند.

وی افزود: همچنین لازم است تا کمیسیون کشاورزی با توجه به اهمیت دسترسی مردم به مایحتاج اولیه با حضور وزرای مربوطه مستمرا بر قیمتها نظارت و کنترل داشته باشند و با روحیه همکاری با مسئولان دولتی در حل مسئله گرانی اهتمامی جدی داشته باشند و گزارش آن را به مجلس ارائه کنند.

لاريجاني تصريح کرد: به کميسيون صنایع توصیه می‌کنم چرا که بخش‌های مهمی از صنعت با آسیب‌هایی مواجه است که لازم است با حضور مسئولان مربوطه رسیدگی و حل مشکلات آنها طبقه بندی شود و نهایت تلاش برای رونق تولید کارخانجات صورت گیرد و اگر نیازمند مصوباتی در مجلس هم بود، ارائه گردد. گرچه با تصویب بسته حمایت از تولید در بودجه 91 مهمترین رکن که روانسازی تولید در مقام اجرا است، با نظارت مستمر کمیسیون این امر انجام می‌گیرد و گزارش آن باید به مجلس داده شود.

* بررسي واحد آکسفورد دانشگاه آزاد در کميسيون اصل 90

همچنين در هفته گذشته پرونده "واحد آکسفورد دانشگاه آزاد" به کمیسیون اصل نود مجلس ارجاع و اولین جلسه فراکسیون اصولگرایان مجلس عصر روز سه شنبه در محل کمیسیون تلفیق مجلس برگزار شد. بر اساس این گزارش، در این جلسه که حدودا یکصد نماینده حضور داشتند، 15 نفر برای تنظیم اساسنامه انتخاب شدند و قرار شد بعد از تنظیم و تصویب اساسنامه، هیئت رئیسه این فراکسیون انتخاب شود./پ3
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.