سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش باشگاه خبرنگاران از نشست خبري اپراي حافظ؛

بهروز غريب پور: براي اجراي اپراي حافظ لحظه شماري مي‌كنم

آرزوي ديرينه‌ من براي به صحنه بردن اپراي حافظ،پس از گذران مراحل سخت كار و رايزني‌ها و همچنين بازسازي تالار فردوسي به زودي محقق مي‌شود.

به گزارش خبرنگار بخش تئاتر باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛نشست خبري "اپراي حافظ" كه ظهر امروز در تالار وحدت برگزار شد.
بهروز غريب‌پور،كارگردان و طراح اين اثر گفت:اجراي "اپراي حافظ" هميشه دغدغه من بوده است و براي آن لحظه شماري مي‌كنم.
وي افزود:"اپراي حافظ" به گونه‌اي طراحي شده كه درخصوص موسيقي آن بايد گام‌هاي بلند‌تري نسبت به كارهاي پيشين برداشته مي‌شد.
غريب‌پور تصريح كرد:خوشبختانه در زمينه موسيقي توانستيم از وجود "اميرپور خلجي" از پديده‌هاي موسيقي ايران است بهره‌مند شويم و 2 سال است كه با هم كار مي‌كنيم.
اين كارگردان بيان كرد:ما سابقه ديرينه در رابطه با نوعي اپرا كه "تعزيه" نام دارد،داريم؛دليل اينكه تعزيه اپرا محسوب مي‌شود،اين است كه وجوه مشتركي با آن مثل موسيقي به عنوان ذات اصلي، وجود خواننده- بازيگر و متن منظوم دارد.
وي گفت:‌در دوره قاجاريه،اميركبير به عنوان صدراعظم اصلاحات به دليل اين كه شمار دست نويسان اشعار زياده شده بود و شعرهاي سستي وجود داشت دستور جمع‌ آوي نسخ را داد،اما متاسفانه اين گام بزرگ توسط روشنفكران اهل نمايش پي‌گيري نشد.
غريب‌ پور بيان كرد:اپراهاي بسياري از قديم مانند "ليلي و مجنون "وجود داشته است كه در ميان توده‌هاي مردم از محبوبيت خاصي برخوردار بوده است،اما روشنفكران تمايل داشتند كه به سراغ تجارب و سنت‌هاي غربي رفتند و از 80 سال گذشته تلاش شد تا در اين زمينه اقداماتي انجام شد.
اين كارگردان اظهار كرد:تلاش اصلي من اين بود كه اپرا اجرا شود و تلاش دومم اجراي آن در راستاي تعزيه بود.
وي در رابطه با فضاي تعمير شده و تغيير يافته تالار فردوسي و شرايط كنوني آن گفت:من از ابتدا فضايي را از بنياد رودكي درخواست كرد كه بتواند تبديل به يك فضاي تئاتر مناسب شود،زماني كه محل تالار فردوسي كنوني را ديديم مشكلات بسياري داشت و تمام مدت تلاش كرديم كه آن را به يك ارتقاي كيفي مطلوب برسانيم.
وي افزود:تالار فردوسي با اين كه كوچك است هم امكانات تالار وحدت را دارد كه سعي شد تا بهبود وضعيت پيدا كند،هم اكنون تجهيزات كارگاهي در حدي است كه مي‌شود با درخواست از خارج از كشو رتوليد عروسك كرد.
غريب پور در رابطه با جزئيات اين تعميرها گفت:‌هم اكنون ميز نور سالن تغيير كرده است،همچنين پيش از اين از ميكسر صدا بهره‌مند نبوديم كه خوشبختانه هم اكنون اين شرايط را داريم.
وي ادامه داد:از قبل فضا آكوستيك نبود كه در حال حاضر بخش عمده‌اي از آن اين شرايط را دارد، همچنين سالن دوبار رنگ شده و نوع چيدمان صندلي‌ها نيز تغيير كرده است.
وي درخصوص نمايشگاه دائمي عروسك‌ها در تالار فردوسي بيان داشت:‌در اين نمايشگاه عروسك‌هاي اجراهاي قبلي در معرض ديد تماشاگران قرار مي‌گيرد و به مناسبت هر اجرا و يا رپرتوار عروسك‌ها جايگزين خواهند شد.
غريب‌پور افزود: امروز نزديك به 500 عروسك داريم كه حاصل 5 اپرا و ساليان سال كار و تلاش است، خوشبختانه بنياد رودكي آرزوي هميشگي من را براي تالار فردوسي در آستانه چهاردهمين جشنواره تئاتر عروسكي محقق كرد.
اين كارگردان در رابطه با داستان "اپرا حافظ" اظهار داشت: هميشه يك رابطه عميقي بين شاه ابواسحاق و حافظ وجود داشته است كه 12 سال همراهي ، همدلي و حمايت او از حافظ باعث مي‌شود تا اين شاعر بزرگ تعلق خاطر زيادي به وي داشته باشد.
وي افزود: اين داستان از قتل ابواسحاق شروع مي‌شود و تا مرگ حافظ اداامه دارد.
وي گفت:‌ حافظ يكي از شاعران ايراني است كه در زمان حيات خود ايوان نداشته و به همت محمد گل اندام ايوان حافظ گردآوري مي‌شود.
غريب‌پور اضافه كرد: "عبيد زاكاني" از شاعران هم عصر حافظ بوده كه نقش عمده‌اي در نمايش دارد، كه من سعي كردم در اين اثر به اثبات اين نكته بپردازيم كه شاعران پارسي گوي در ارتباط با شعر فارسي و انديشه ايراني در يك امتداد قرار گرفتند و ما به غناي شعر اسلامي بيش از همه كشورها توجه كرده‌ايم.
وي با اشاره به اين كه كل بودجه اين اثر پس از ماه‌ها تلاش و انتظار و ساخت عروسك‌ها 250 ميليون بوده است كه دستمزد يك بازيكن درجه 3 فوتبال است.
وي ابراز كرد: سفر خارجي براي اپراي عاشورا فراهم شده كه آن را به لهستان مي‌بريم اما در خصوص " اپراي حافظ" هنوز برنامه ريزي انجام نگرفته است.
غريب پور در خصوص حاميان اين اثر خاطر نشان كرد: موسسه توسعه فرهنگي هنرهاي معاصر حامي اين  اثر بوده و بنياد رودكي به همراه مركز هنرهاي نمايشي و البته از خود گذشتگي‌هاي گروه آران نيز از اثر حمايت كرده‌اند.
امير پورخلجي رهبر اركستر،آهنگساز نمايش نيز گفت: به نظرم اين روش كارگرداني و طراحي عروسك براي اولين بار است كه در ايران اتفاق مي‌افتد و جاي خوشحالي است كه من با اين گروه همكاري مي‌كنم.
وي افزود:آهنگسازي اين اثر موسيقي تلفيقي دارد،ولي از اپراي آلماني بيشتر استفاده شده است به نظرم اين شكل بسيار سخت است،اما ما در اپراي ايراني به سمت جديدي در حال حركت هستيم و خوشحالم كه در اين تجربه سهمي دارم.
تهمينه محمدي،دستيار در بخش استوديو گفت:ما براي اين اپرا از حدود 95 نفر خانم و آقا تست صدا گرفتيم و قصدمان شناخت استعداد‌هاي جديد نيز بود.
وي افزود:در اين اپرا صداهاي جديدي معرفي مي‌شود كه مردم آن را خواهند شناخت،اين ضبط از 2 آبان 90 تا اواخر خرداد 91 ادامه داشت.
گفتني است؛"اپراي حافظ"‌ در قالب جشنواره چهاردهم "تئاتر عروسكي" در روز 11 تير در تالار فردوسي به صحنه مي‌رود و از آن به بعد به اجراي عمومي خود در اين محل ادامه مي‌دهد./ه
برچسب ها: بهروز ، غریبپور ، اجرای ، اپرای ، حافظ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.