سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

كاهش هزينه‌هاي توليد كشاورزي با توسعه مكانيزاسيون در پاياب سد ارسباران

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي گفت: با انجام کشت با دستگاه الگويي در پاياب سد ارسباران کلیبر شاهد كاهش هزينه‌هاي توليد كشاورزي در اين منطقه خواهيم بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبريز، ايراني فام امروزدر حاشيه بازديد از پاياب سد ارسباران کلیبر با بيان اينکه بحث توسعه ضريب مكانيزاسيون از آنجا اهميت پيدا مي‌كند كه بطور متوسط 30 تا 40 درصد هزينه‌هاي توليدي در محصولات مختلف با توسعه آن كاهش مي‌يابد افزود: پيگيري، تحويل، نصب و راه‌اندازي ماشين‌هاي الگويي و تخصيص آن به شهرستان ها در سال گذشته و سالجاري و بررسي عملكرد ماشين‌هاي الگويي در استان‌هاي مختلف از فعاليت‌هاي سازمان در توسعه مکانيزاسيون در آذربايجان شرقي بوده است. 

وي با اشاره به اهداف كيفي برنامه پنجم توسعه در بخش توسعه مكانيزاسيون بخش كشاورزي، اظهار كرد: تامين ماشين‌هاي كشاورزي كافي و مناسب از داخل و خارج براي توليد محصولات اساسي، استفاده بهينه از ماشين‌هاي كشاورزي موجود با گسترش خدمات فراگير فروش، هدفمند‌كردن حمايت‌ها به‌منظور توسعه مكانيزاسيون در توليد محصولات اساسي و حمايت و تقويت تشكل‌هاي مكانيزاسيون و ...، اهداف كيفي برنامه پنجم توسعه در بخش توسعه مكانيزاسيون كشاورزي محسوب مي‌شوند.

 ايراني فام با بيان اينکه کشت با دستگاه الگويي کشت مستقیم در پاياب سد ارسباران ، 20 روز زمان آماده سازي ، شخم و تسطيح اراضي را جلو مي اندازد ادامه داد: از اين راه بذر بر روي کلش بلافاصله آماده و کشت مي شود چرا که دستگاه محل بذر را شخم زده و دانه را در زمين قرار مي دهد و بدون آنکه کلش را جابجا کند اين امر باعث مي شود علاوه بر حفظ رطوبت خاک ، بذر زودتر جوانه زده و رشد نمايد.

 وي با بيان اينکه از 1500 هکتار اراضي پاياب سد ارسباران ، 1100 هکتار آن در شهرستان کليبر قرار دارند که همگي به بهره برداران بومي واجد شرايط واگذار شده است ادامه داد: 400 هکتار مابقي نيز در شهرستان خدافرين واقع شده اند که کار واگذاري آنها نيز در سالجاري آغاز خواهد شد. /س
برچسب ها: هزینه ، تولید ، کشاورزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.