سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گیلان /

برگزاری چهل و یکمین سالروز درگذشت پدر ادبیات فارسی دکتر محمد معین درگیلان

آیین بزرگداشت چهل و یكمین سالگرد درگذشت استاد دكتر محمد معین ، سیزدهم تیرماه ،در جوار آرامگاهش در مذهبی آستانه اشرفیه در استان گیلان برگزار می شود.

 

معاون فرهنگی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان  در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران گيلان با بیان اینکه امسال این مراسم  هرچه بهتر و باشكوهتر برگزار می شود ،افزود:چند تن از سخنرانان کشوری در این مراسم حضور می یابند.

محمد حسن پور گفت: برپایی همایش های علمی در زمینه زبان وادبیات ازجمله آئین های  بزرگداشت دكتر محمد معین است که با حضور استادان و فرهیختگان برگزار می شود.

دکتر محمد معین در نهم اردیبهشت ۱۲۹۷هجری شمسی  در  آستانه اشرفیه به دنیا آمد. پدرش شیخ ابوالقاسم از روحانیان شهر بود. در سن شش سالگی مادرش را از دست داد و پنج روز بعد از فوت مادر، پدرش نیز درگذشت. پس از فوت پدر و مادر جد پدری او شیخ محمدتقی معین‌العلما  به تربیت وی همت گذاشت.

محمد معین تحصیلات دبستانی را در دبستان اسلامی رشت انجام داد، و دوره شش ساله ابتدایی را ظرف دو سال پایان رساند. در رشت دوره اول متوسطه را در دبیرستان نمره ۱ (که امروز به نام دبیرستان دولتی شهید بهشتی خوانده می شود) به اتمام رساند و دوره دوم متوسطه را در رشته ادبی در دبیرستان دارالفنون تهران به پایان رساند. در اوان تحصیل در دبیرستان، صرف و نحو عربی و بخشی از علوم قدیمه را نزد پدربزرگش و مرحوم سید مهدی رشت‌آبادی فرا گرفت. در سال ۱۳۱۰ در دانشسرای عالی در رشته ادبیات و فلسفه علوم تربیتی به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۱۳ با نوشتن پایان‌نامه‌ای به زبان فرانسه در مورد شاعر فرانسوی «لوکنت دولیل» در رشته ادبیات و فلسفه به اخذ مدرک کارشناسی نایل شد.

محمد معین در ۹آذر ۱۳۴۵ پس از بازگشت از ترکیه، در دفتر گروه زبان و ادبیات فارسی دچار بیهوشی موقت شد وسرانجام  دکتر محمد معین در روز ۱۳تیرماه ۱۳۵۰ درگذشت وبه وصیت خود درزادگاهش آستانه و در کنار رودخانه سپیدرود به خاک سپرده شد.

 

 

 

 

 

 

برچسب ها: برگزاری ، سالروز ، استاد ، معین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.