سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرستوها آشیانه می سازند؛

پرستوهای مهاجر در گیلان آشیانه ساختند

گیلان، امسال از اواخر خرداد ماه مهاجرت اینگونه از پرستوها که به پرستوی دریایی تیره مشهورند به استان گیلان و تالابهای کم نظیر آن شور و حال خاصی داده است.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، این پرنده بنا به دلایل خاصی تنها در پناهگاه حیات وحش "سکوله خيز" و "سیاه کشیم" و در بخشهای محدودی از تالابهای استان تخم گذاری و جوجه آوری می کنند.

گفتنی است، از خصلتهای رفتاری منحصر به فرد این پرندگان تخمگذاری اجتماعی آنهاست که با هیاهوی شورانگیزی هر سال در نقاط مختلف تالابهای استان انجام می شود.

این لانه گذاریها از اواخر خرداد آغاز شده و جوجه آوری و پرورش جوجه تا اواخر مرداد ماه به طول می انجامد.

*سکوله خیز بستر مناسبی برای زاد آوری این پرندگان

"سکوله خیز" گیاه یک ساله ايست که شناور آبزی است که با ریشه های افشان خود و ثابت کردن آنها در گل ولای بستر، ثبات قابل توجهی به کلونی های خود می بخشد از طرفی ریشه های هر یک از پایه ها به واسطه وجود یک میوه منحصر به فرد، در هم فرو رفته و حالت استاتیک مناسبی را برای این کلونی های بی نظیر بوجود می آورد.

این گزارش می افزاید، گیاه سکوله خیز گاهی تا 2 متر ساقه های فرو رونده خود را به داخل آب و گل ولای بستر می فرستد تا موقعیت با ثبات تری به پایه های شناور خود ببخشد و برگهای این گیاه به واسطه برگهای باد کرده ای که دارند تعادل هیدرواستاتیکی را برای آن امکان پذیر می سازد.

گفتنی است:‌ کلیه این شرایط ویژه موجب ایجاد امنیت برای پرستوها شده و تمایل آنها برای این لانه گذاری ریشه از همین امنیت دارد.

براساس این گزارش، هنوز سرشماری دقیقی از این پرندگان در سالجاری انجام نپذیرفته اما در سالهای گذشته تخمین زده شده که حدود 35000 قطعه از این پرندگان در تالابهای استان لانه گذاری کرده اند.

گفتنی است، پرستوی دریایی تیره با 35 سانتی متر طول و با پاها و منقار نارنجی رنگ عمدتاً‌ در کنار دریاچه های آب شیرین و رودخانه های بزرگ آشیانه ساخته و به پرورش جوجه های خود می پردازد./ل


برچسب ها: پرستو ، آشیانه ، اکولوژیک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.