سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرندي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

"فرهنگ سياسي" عامل عدم موفقيت برگزاري كرسي‌هاي آزادانديشي است

عضو شوراي مركزي كانون دانشگاهيان، گفت: عدم موفقيت در برگزاري كرسي‌هاي آزاد انديشي، تا حدودي به فرهنگ سياسي ما بر مي‌گردد چرا که فرهنگ سياسي ما اهل مدارا نيست در بحث ها و مناظره‌هايي كه انجام مي‌شود افراد دنبال هياهو و جنجال هستند.

محمدرضا مرندي عضو شوراي مركزي كانون دانشجويان ايران در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران با اشاره به تاكيد رهبر معظم انقلاب بر لزوم برگزاري كرسي‌هاي آزادانديشي، درباره عدم حصول موفقيت در اين زمينه اظهار داشت: ديدگاه رهبري به طور نسبي محقق نشده است. البته نه مي‌شود گفت هيچ كاري انجام نشده و نه مي‌شود گفت كار خوبي انجام شده، در اين خصوص بيشتر بُعد منفي نمايانگر است.

وي در ادامه تصريح كرد: عدم موفقيت در برگزاري كرسي‌هاي آزاد انديشي، تا حدودي به فرهنگ سياسي ما بر مي‌گردد چرا که فرهنگ سياسي ما اهل مدارا نيست در بحث ها و مناظره‌هايي كه انجام مي‌شود افراد دنبال هياهو و جنجال هستند.

مرندي افزود: بنده در چندين كرسي آزادانديشي شركت كردم و متوجه اين نکته شدم كه بسياري از دانشجويان، بخصوص در مقطع كارشناسي به دنبال كسب اطلاعات نيستند زيرا از قبل نتيجه خود را گرفته‌اند و شروع به سر و صدا مي‌كنند و اصلا كاري به استدلال‌هاي طرفين ندارند.

عضو شوراي مركزي كانون دانشگاهيان با بيان اينکه در دانشگاه، همه چيز سياسي شده است؛ افزود: هر استدلالي كه اقامه مي‌شود به عنوان انگيزه و سياستي تلقي مي‌شود و براساس آن قضاوت مي‌شود.

مرندي ادامه داد: مشكل بعدي،‌ نگاه سياه و سپيد مردم به قضاياست؛ يعني فكر مي‌كنند يك سياست، يك طرف، يك برنامه و يا يك شخص يا كاملا درست و موجه است يا نادرست و غيرموجه، ميانه و حد و وسط در برداشت‌ها وجود ندارد و همين عامل موجب درگيري و تشنج مناظرات مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه ‌تشنج ايجاد شده نتيجه عدم مدارا و نگاه افراط و تفريطي مردم است؛ گفت: اگر كسي از نظام دفاع کند مي‌گويند سرسپرده جمهوري اسلامي ايران است يا اگر انتقاد كند مي‌گويند ضد انقلاب است و اگر منصفانه صحبت كند مي‌گويند رياكار و به دنبال كسب موفقيت براي خودش است.

مرندي به فرامين بر زمين مانده رهبري در خصوص كرسي‌هاي آزادانديشي اشاره و تصريح کرد: بيشترين مشكل در برگزاري اين كرسي‌ها متوجه مخاطبان است تا برگزاركنندگان، ولي برگزار كنندگان اين كرسي‌ها نيز بايد برخورد فراگيري داشته باشند، به هر حال در كرسي، نظريه پردازي لازم نيست و خيلي از خطوط قرمز كه قاعدتا در رسانه‌ها وجود دارد رعايت مي‌شود.

عضو شوراي مركزي كانون دانشگاهيان ايران تصريح كرد: مجريان مناظره‌ها در دانشگاه‌ها مي‌ترسند، خودسانسوري و خودكتماني مي‌كنند و وارد بحث نمي‌شوند، همين روند موجب بر جاماندن ابهامات و مضاعف شدن مسئله مي‌شود.

مرندي اظهار داشت: البته در مناظره‌ها بايد حرمت‌ها حفظ شود و به مقدسات و امور مورد احترام طرفين بي‌احترامي نشود اما اين امر به اين معنا نيست كه بحث علمي نكنند و اگر لازم باشد به نسبت موضوع بايد وارد برخي خطوط قرمز شوند.

وي در پايان خاطرنشان كرد: پس از گلايه رهبري از عدم برگزاري كرسي‌ها، شوراي عالي انقلاب فرهنگي در آيين‌نامه بازنگري كرد و اعلام كرد كساني كه در اين مناظره‌ها شركت مي‌كنند اشكال ندارد كه وارد خطوط قرمز شوند زيرا جاي اين حرف‌ها در مناظره‌ها است و افراد اگر وارد اين خطر قرمزها شدند هيچ تبعاتي متوجه آنان نيست.

/ش3
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.