سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج/

نام استان کهگیلویه و بویراحمد بهتر است تغییر نکند / دنا ' بهترین و با مسمی ترین گزینه برای انتخاب نام استان

یك كارشناس مسائل فرهنگی كهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینكه مهمترین انگیزه كسانی كه دنبال تغییرنام استان هستند، طولانی بودن آن برای تلفظ است ، گفت: این نام بیانگر رشادت ها و حماسه های دو قوم مختلف در این استان است.

سید' اسحاق صدری' در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: این دو گروه یعنی كهگیلویه ای ها و بویراحمدی ها در طول تاریخ به خاطر اعتلای فرهنگ استان و مبارزه مردم در برابر حكومت ستمگر مركزی تلاش های زیادی كردند.
وی با اشاره به اینكه تشابهات قومی ، ایلی و فرهنگی زیادی بین این دو گروه است ، بیان كرد: وقتی می گفتند دولت مركزی در كجا درگیر است، می گفتند در كهگیلویه وبویراحمد ، به طوری كه همه حوادث استان را از گذشته دور تاكنون بنام این دو گروه در تاریخ ثبت كردند.
مدیر بنیاد ایرانشناسی كهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان كرد: هم كهگیلویه ای ها و هم بویراحمدی ها همیشه در طول تاریخ شاخص بودند.
صدری اظهار داشت: تلاش های طولانی مدتی از طرف مردم صورت گرفته كه همه حوادث تاریخی و فرهنگی شان را به عنوان این دو اسم بشناسند.
وی گفت: در صورت تغییر نام استان كهگیلویه و بویراحمد تا مدت ها طول می كشد تا ملت ایران بدانند آن حوادث غرور آفرین و ارزشمند جنگ 'گجستان '، 'تامرادی' و دیگر حماسه ها مربوط به استان زاگرس ، پارسیان و یا دنا است.
صدری بیان كرد: دراین صورت حوادث تاریخی كه جز افتخارات مردم كهگیلویه و بویراحمد است به سختی و مدت زیادی طول می كشد تا به مردم ایران عزیز شناخت.
وی با بیان اینكه موضوع تغییر نام استان از زمان استاندار شورانگیز آغاز شد ، گفت: بگذارید نام استان ما همچون سیستان و بلوچستان و یا چهار محال و بختیاری طولانی است.
این كارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به اینكه بهتر است نام استان تغییر نكند ، یاد آور شد: پیشنهاد می شود اگرتصمیم تغییر نام جدی است، نام ' دنا ' بهترین و با مسمی ترین گزینه است.
صدری افزود: هرچند قسمت های شمالی و شمال شرقی كوه دنا در استانهای اصفهان و فارس واقع شده است ولی خیلی از صاحبنظران و مردم كشور منطقه ' دنا ' را جزو جغرافیای كهگیلویه بویراحمد می دانند.
وی گفت: نام ' دنا ' تا حدودی نارسایی های ذهنی خواننده و یا شنونده كه بین نام استان و حوادث تاریخی آن را می تواند جبران كند.
صدری ابراز داشت: آشنایی زیادی وجود دارد كه نام مردم این خطه با اسم دنا آمیخته است.
وی افزود: برخی كارشناسان معتقدند مساله آریوبرزن در دامنه كوه دنا و در منطقه تنگ مهریان اتفاق افتاد و این سردار قهرمان از طریق گردنه باباحسن وارد كاكان و از آن طریق وارد فارس و شیراز شده است.
صدری بیان كرد: چند كارشناس معروف آمریكایی چنین نظری را نیز داشته اند.
وی گفت: در صورت تغییر نام استان هیچ چیز به اندازه ' دنا ' جبران نمی كند و مغایرتی هم نیست شهرستان دنا را سی سخت و یا نام دیگری برای آن انتخاب كرد./س
برچسب ها: نام ، استان ، تغییر ، دنا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.