سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شبکه ملی اطلاعات و بایدها و نبایدها

طبق ماده 46 قانون پنجم توسعه، شبكه ملي اطلاعات ايران بايد راه‌اندازي و در سطح كشور گسترش يابد بنابراين وزارت ارتباطات در زمينه توسعه شبكه ملي ايران كارش را شروع كرده است.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران، وابستگی بسیار زندگی مردم به اینترنت و فناوری های روز سبب شده تا هرخبر یا شایعه‌ای برای آنها بسیار حائز اهمیت شود بخصوص زمانی که این خبر مربوط به پروژه مهم و اثرگذاری مانند راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات باشد.
 
راه‌اندازی چنین پروژه عظیمي‌  شبهات و سؤالاتی را در جامعه به دنبال داشته و خواهد داشت از قطع اینترنت جهانی گرفته تا نظارت بر رفتار شهروندان و محدود شدن آنها در شبکه ملی اطلاعات که کارشناسان امر نظرهای متفاوتی در خصوص راه اندازی این شبکه دارند.
 
مهندس رضا شفیعی کارشناس فناوری اطلات درباره ماهیت شبکه ملی اطلاعات بیان داشت:با توجه به اینکه اطلاعات زیادی از نحوه عملکرد و طراحی سیستم ها و پروتکل های ارتباطی شبکه ملی اطلاعات در دست نیست اما می توان گفت اگر این شبکه بر اساس راههای ارتباطی داخلی طراحی شده باشد صد در صد از امنیت و سرعت و امکانات بالاتری نسبت به اینترنت جهانی برخوردار است.
 
وی افزود:با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات نه تنها دسترسی به اینترنت جهانی از بین نخواهد رفت بلکه شبکه ای شبیه آن  برای کاربرانی که از داخل به اینترنت متصل می شوند بوجود می آید که برای ورود به آن احتمالا باید از یکی از کانکشن های  داخل کشور استفاده کرد.
 
**کاهش حملات سایبری با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات  
 
در ادامه این کارشناس فناوری اطلاعات با تاکید براینکه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات جلوی ورود حملات سایبری را از خارج می گیرد گفت:به دلیل بومی بودن این شبکه و در نتیجه اشراف کامل متخصصان داخلی به تمامی اجزای آن می توان از نفوذ بد افزارها و حتی حملات داخلی نیز جلوگیری کرد.
 
شفیعی اضافه کرد: طبق اطلاعات محدودی که از این شبکه ملی در دسترس است، احتمالا قرار است تمام دستگاههای دولتی و سیستم ها ی بانکی به جای استفاده از شبکه جهانی اینترنت از شبکه ملی اطلاعات برای انتقال داده و دسترسی کاربران به سایت های خود استفاده کنند. 
 
وی همچنین در خصوص محتوای این شبکه ملی اذعان داشت: از نظر محتوایی چنان چه  مدیریت درستی بروی این شبکه اعمال شود؛ سایتهای داخلی زیادی وجود دارند که اگر امکاناتی بیشتر از امکانات اینترنت جهانی از جمله سرعت، فضای بیشتر و ارتباط راحت تر و بدون مشکل قطعی با سیستم های بانکی و مخابرات و پست به آنها داده شود بطور حتم اطلاعات خود را به شبکه ملی اطلاعات می دهند. 
 
وی ادامه داد: بنابراین با مدیریت درست در فاز اول پر کردن محتوا حتی با ازدیاد اطلاعات بروی این شبکه مواجه خواهیم بود مشروط بر اینکه این شبکه از نظر فنی و زیر ساختی بسیار قوی طراحی شده باشد، چرا که اگر تفاوتی با اینترنت جهانی نداشته باشد سایتهای داخلی تمایلی به انتقال اطلاعات خود بروی این شبکه ملی نخواهند داشت./عط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.