سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقویم روز/از انفجار دفتر حزب جمهوری تا انتشار نخستين مجله بانوان

انفجار دفتر حزب جمهوري اسلامي، روز قوه قضاييه، بمباران شيميايي سردشت، امضاي قرارداد صلح بين دولت تاجيكستان و مخالفان، نخستين مجله بانوان درجهان و ... از مهمترین رخدادهای امروز در تاریخ است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز دوشنبه 7 تیر 1391، 7 شعبان 1433، 27 ژوئن 2012 است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

انفجار دفتر حزب جمهوري اسلامي و شهادت مظلومانه شهيد بهشتي و يارانش (1360ش)


يك روز پس از سوء قصد به جان حضرت آيت‏ اللَّه خامنه‏ اي در ششم تيرماه 1360، در ساعت 20 و 30 دقيقه شامگاه روز يكشنبه هفتم تيرماه 1360، جلسه‏ اي در سالن اجتماعات دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي واقع در سرچشمه تهران برگزار شد. بحث روز درباره تورم بود اما عده ‏اي از اعضا خواستند كه درباره انتخابات رياست جمهوري نيز صحبت شود. شهيد بهشتي سخنانش را آغاز كرد. چند دقیقه بعد؛ ناگهان انفجاري مهيب روي داد و در كمتر از ثانيه‏ اي، از سالن اجتماعات حزب جمهوري اسلامي جز تلي از خاك، چيزي نماند.

فاجعه انفجار دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي در تهران و شهادت مظلومانه هفتاد و دو تن از برجستگان و نيروهاي لايق و كارآمد انقلاب و در رأس آنها شهيد مظلوم آيت‏ اللَّه بهشتي از سوي منافقين، عكس ‏العمل استكبار جهاني و عوامل داخلي آنها در قِبال بركناري بني‏ صدر خائن و حذف ضدانقلاب از صحنه سياسي كشور توسط مسؤولين نظام اسلامي بود. حضرت امام خميني(رحمة الله علیه) پس از اين حادثه فرمودند: "ملت ايران در اين واقعه،72 نفر به عدد شهداي كربلا را از دست داد. بهشتي خار در چشم دشمنان اسلام بود".

روز قوه قضاييه

جهت ارج نهادن به مقام والاي قضاء و قضاوت و تكريم مقام شهيد مظلوم، آيت‏اللَّه دكتر سيدمحمد حسيني بهشتي، اولين مسؤول دستگاه قضايي جمهوري اسلامي ايران، بنا به پيشنهاد قوه قضاييه، هفته اول تيرماه، سالروز شهادت آن بزرگوار، به عنوان هفته قوه قضاييه، در تاريخ 27 تير ماه 1373 در شوراي فرهنگ عمومي مطرح شد و به تصويب رسيد.

بمباران شيميايي سردشت توسط رژیم بعث عراق (1366 ش)


رژيم عراق كه از پيروزي در جبهه‏ هاي جنگ عليه ايران نااميد شده بود، تصور مي‏ كرد با حملات شيميايي مي‏ تواند خواسته‏ هاي خود را بر ملت ايران تحميل نمايد. از اين‏ رو در تاريخ 7 و 8 تيرماه 1366، هواپيماهاي بمب‏ افكن عراقي با بمب‏هاي شيميايي به چهار نقطه پر ازدحام و متراكم جمعيتي شهر سردشت حمله كردند و زن و كودك و خُرد و كلانِ مردم بي‏گناه آن شهر و اطراف آن را آماج گازهاي كشنده شيميايي قرار دادند. این بمباران فجيع‏ترين و وحشتناك‏ترين تهاجم شيميايي بود و آثار و پي‏آمدهاي منفي زيادي به بار آورد.

جمهوري اسلامي ايران، اين تهاجم را غير انساني اعلام كرد و شهر سردشت را نخستين شهر قرباني جنگ افزارهاي شيميايي در جهان بعد از بمباران هسته‏ اي هيروشيما ناميد. حمله شيميايي هواپيماهاي متجاوز رژيم بعث عراق به شهر سردشت در غرب ايران، به شهادت 110 نفر و مجروح شدن پنج هزار تن انجاميد. به رغم ارتكاب اين جنايت هولناك، مجامع جهاني هيچ اقدامي در جلوگيري از ادامه تجاوز به عمل نياوردند، حتي آن رژيم خونخوار را هم ملامت نكردند و چون گذشته بي‏ اعتنا از كنار اين حادثه گذشتند.

افتتاح دوازدهمين كنفرانس بين ‏المللي وحدت اسلامي (1378 ش)

همزمان با هفته وحدت، دوازدهمين كنفرانس وحدت اسلامي با عنوان اسلام و امت اسلامي در قرن آينده، در مركز همايش‏هاي بين المللي صدا و سيما در تهران برگزار شد. در اين كنفرانس كه به همت مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي برگزار گرديد، بيش از شصت انديشمند از چهل كشور جهان و جمع كثيري از علما و انديشمندان داخلی حضور داشتند. شركت كنندگان در اين كنفرانس به بحث و تبادل نظر پيرامون موضوعات تحولات دنياي اسلام در يكصد سال اخير، مشكلات دنياي اسلام در عصر حاضر و وظايف و مسؤوليت‏ هاي امت اسلامي در آستانه قرن 21 پرداختند.

ايجاد روابط صميمانه و برادرانه بين اهل سنت و شيعيان، شناخت متقابل علما و شخصيت‏هاي مذاهب از يكديگر، تلاش در جهت نزديك ساختن ديدگاه‏ ها در موضوعات اخلاقي و دفاع عالمانه و منطقي از اصول وارزش‏هاي اسلام در برابر تبليغات مسموم جهاني، بررسي مشكلات سياسي و اجتماعي عام دنياي اسلام و اعلام مواضع مشترك درباره آن، آشنايي ميهمانان با دستاوردهاي علمي و عملي انقلاب و افكار و انديشه‏ هاي امام خميني(ره) و تلاش در جهت غنا بخشيدن به ابعاد فكري حركت بيداري اسلام در سطح جهان از مهم‏ترين اهداف برگزاري اين كنفرانس بود.

پايان جنگ دوم ترياك بين چين و انگلستان (1860م)

در قرن نوزدهم ميلادي، مخالفت امپراتوري چين با سياست دروازه‏ هاي باز براي بنادر، باعث نارضايتي انگلستان گرديد. در اين ميان، با توقيف محموله ترياك انگلستان در چين در سال 1839م، جنگ اول چين و انگليس به وقوع پيوست كه به شكست چين منجر گرديد. پس از پايان جنگ اول ترياك، علي‏رغم اينكه انگليسي‏ها، امتيازات فراواني از چيني‏ ها گرفته بودند، با اين حال از اين مصالحه رضايت نداشتند و به دنبال بهانه‏ اي براي اخذ امتيازات بيشتر بودند. از اين رو به بهانه توقيف يك كشتي انگليسي از طرف چيني‏ ها، روابط دو طرف باز هم تيره شد.

در اين زمان، نخست‏وزير انگليس كه مردي بهانه‏ جو و مغرور بود خواستار عذرخواهي رسمي دولت چين گرديد. وي بر اين عقيده بود كه منافع استعمار انگليس در هر نقطه از عالم، بايد به هر قيمتي حفظ شود. او اين امر را نشانه‏ اي از قدرت و اعتبار انگلستان تلقي مي‏ كرد. در اين حال علي‏رغم رفع توقيف كشتي انگليسي، چون چيني‏ ها حاضر به عذرخواهي نشدند، اين بار نيروهاي انگليسي به بهانه اين امر واهي، با كمك فرانسه جنگي را در سال 1856م آغاز كردند كه به جنگ دوم ترياك شهرت يافت. در نهايت پس از چهار سال، هنگامي كه قواي مهاجم در سال 1860م به پكن، پايتخت چين نزديك شدند، چيني‏ ها تسليم گرديدند و پس از انعقاد قرارداد صلح و اخذ امتيازات ديگر، تجارت ترياك بار ديگر آغاز گشت.

عمليات ايذايي ظفر 3، در منطقه غرب كشور توسط ارتش (1364ش)


نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ساعت 1 بامداد 7 تیرماه 1364 بمنظور ضربه زدن به بخشی از نیروهای دشمن در شمال غربی خط خودی – جبهه شمالی جنگ، عملیات محدود و ضربتی ظفر 3 را به اجرا گذاشت . در این یورش 20 دستگاه خودرو ، 12 زاغه مهمات و شماری از سنگرهای انفرادی و اجتماعی دشمن منهدم شد

تولد "هِلِن كِلِر" نابغه نابينا و ناشنواي امريكايي (1880م)

خانم هِلِن آدامْزْ كِلِر، نابغه نابينا و ناشنواي امريكايى در 27 ژوئن 1880م در امريكا به دنيا آمد و در 19 ماهگي بر اثر بيماري، شنوايى و بينايى خود را از دست داد. در 6 سالگي، پدر و مادرش او را به نزد الكساندر گراهام بل، مخترع تلفن، بردند و از طریق او معلمی را یافتند که به آموزش هِلِن به صورت‏هاي مختلف پرداخت. سرانجام از راه لمس انگشتان توانست با هلن ارتباط برقرار كند و چون هِلِن هوش و استعداد سرشار داشت، به زودي خواندن و نوشتن و حتي سخن گفتن خيلي ناقص را فراگرفت.او چنان در اين زمينه‏ ها ترقي كرد كه مايه شگفتي همگان شد و حتي زبان فرانسه و آلماني را نيز فراگرفت.

هِلن كِلِر توانست در 20 سالگي مقاله بنویسد و در 24 سالگي، برنده درجات علمي گردد. وی تصميم به نوشتن زندگي‏نامه خود گرفت و علاوه بر آن بيش از چهل كتاب، مقالات متعدد و رساله‏ هاي بي‏شمار درباره نحوه تفكر و تحصيل نوشت. او از دنياي خاموش خود براي تفكر و تصنيف آثار علمي، استفاده فراوان بُرد و از درآمد كارهاي خويش، آموزشگاه‏ هاي متعددي در امريكا و ديگر كشورها براي نابينايان تأسيس كرد. وي معتقد بود "هر چيز شگفتي‏ هاي خود را دارد حتي تاريكي و سكوت. من با لطف خداي خود آموختم در هر حالتي كه هستم از آن خشنود باشم". هِلِن كلر سرانجام در سال 1968م در هشتاد و هشت سالگي درگذشت در حالي كه او را دانشمندترين كور و كر دنيا لقب داده بودند.

آغاز عمليات هواپيما ربايي از فرودگاه تل ‏آويو توسط مبارزان فلسطيني (1976م)

در روز 27 ژوئن 1976م اعضاي جبهه خلق براي آزادي فلسطين، يك هواپيماي متعلق به شركت ايرفرانس را كه از تل‏آويو عازم پاريس بود در ميانه راه بعد از برخاستن از فرودگاه آتن ربودند و خلبان را وادار كردند راه خود را به سمت افريقا منحرف كند و در فرودگاه اِنتِبه در اوگاندا به زمين بنشيند. ربايندگان هواپيما سپس از 206 مسافر هواپيما، يك‏صد نفر را آزاد كردند و بقيه را كه بيشتر يهودي و تبعه رژيم صهيونيستي بودند به گروگان گرفتند و رهايى آنان را موكول به آزادي 53 زنداني عرب در كشورهاي مختلف نمودند.

روز سوم ژوئيه، در هفتمين روز ربودن هواپيماي ايرفرانس از طرف مبارزان فلسطيني، يك گروه كماندويي رژيم اسرائيل در فرودگاه اِنتبه فرود آمدند و در جريان يك عمليات نيم ساعته پس از انهدام يازده هواپيماي ميگ متعلق به نيروي هوايي اوگاندا و كشتن هفت تن از ربايندگان هواپيما و بيست سرباز اوگاندايي، گروگان‏ها را آزاد كردند و با خود بردند.

صدور رأي ديوان بين‏ المللي دادگستري عليه دخالت ‏هاي امريكا در نيكاراگوئه (1986م)

در دهه‏ هاي نخستين قرن بيستم كه انقلابيون نيكاراگوئه به رهبري سزار ساندينو دست به اسلحه برده و خواهان استقلالِ نيكاراگوئه شدند. با پيروزي انقلاب و روي كار آمدن ساندينيست‏ها در اين كشور در سال 1979م، اقدامات دولت امريكا عليه حكومت انقلابي آغاز شد و در زمان رياست جمهوري ريگان به اوج رسيد. وي با قطع كمك‏هاي اقتصادي به دولت و انجام حمايت‏هاي مالي و تسليحاتي از مخالفين دولت، در واقع جنگ با انقلابيون نيكاراگوئه را آغاز نمود. ادامه اين روند كه به دخالت‏هاي آشكار و پنهان در امورِ داخلي نيكاراگوئه منجر گرديد از سوي مجامع بين‏ المللي مورد اعتراض قرار گرفت.

در همين زمينه در 27 ژوئن 1986م ديوان بين‏ المللي دادگستري با صدور رأي نسبت به اقدامات دولت ريگان اعتراض نمود و خواهان جبران خسارات وارده بر اين كشور شد. با اين همه و علي‏رغم ديگر اعتراضات در سطح جهان، مخالفت‏ هاي امريكا با دولت انقلابي ساندينيست‏ها ادامه يافت و سرانجام بعد از يك دهه حكومت، مخالفين دولت انقلابي كه از حمايت و كمك امريكا بهره مي‏ بردند، توانستند حكومت اين كشور را به دست گيرند.

امضاي قرارداد صلح بين دولت تاجيكستان و مخالفان در مسكو (1997م)

حدود يك سال پس از استقلال تاجيكستان در سال 1991م، جنگ داخلي در مورد نحوه اداره كشور ميان اسلام گرايان و دولت مردانِ طرفدار روسيه در گرفت كه خسارات و تلفات فراواني بر جاي گذاشت. در اين مدت، كشورهاي منطقه و سازمان ملل متحد تلاش كردند آرامش را به اين كشور آسياي مركزي بازگردانند. حاصل اين تلاش‏ها، توافقنام ه‏اي بود كه با وساطت ايران و روسيه در ماه مه 1997م در تهران امضا و در 27 ژوئن آن سال، در مسكو نهايي شد. بر اساس اين توافقنامه سي درصد از سمت‏ هاي دولتي به مخالفان واگذار شد و نيروهاي آنان نيز در ارتش تاجيكستان ادغام شدند. اين توافقنامه به جنگ داخلي پنج ساله در اين كشور خاتمه داد.

درگذشت ون گوگ نقاش هلندی

ونسان ون گوگ نقاش هلندي درگذشت . او پس از سالها رنج و مرارت و مبارزه با اصول و قواعد رنگ آميزي كهن سرانجام موفق شد سبكي نوين در نقاشي ايجاد كند . از ون گوگ تابلوهاي متعددي بجاي مانده كه مهمترين آنها گلهاي آفتابگردان ، مردي با گوشهاي بريده و سيب زميني خورها مي‏ باشند.

تعطیلی دبیرستان های نظام توسط متفقین

متفقين که نمي خواستند وطن ما در آینده يك نيروي دفاعي چشمگير داشته باشد در 27 ژوئن 1942 (ششم تير ماه 1321) دستور دادند كه دبيرستانهاي نظام كه براي دانشكده افسري ارتش ايران دانشجو آماده مي ساختند منحل شوند. از طريق دبيرستانهاي نظام جوانان مستعد حرفه هاي سپاهيگري جذب ارتش مي شدند. به علاوه، از طريق اين دبيرستانها يک فرد از سالهاي نوجواني با رفتار و زندگي نظامي آشنا مي شد و به آن خوي مي گرفت. این خيانت در نهایت باعث شد که ايران در شهريور1320 بدون جنگ تسليم متفقين شود.

عمليات فتح 7 در حلبچه توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامي (1366 ش)


عملیات فتح 7 در روز هفتم تیرماه 1366 با هدف انهدام تاسیسات نظامی و اقتصادی دشمن در مناطق «حلبچه» «شانه دری» ، «سیدصادق» و «اربت» به اجرا درآمد که طی آن نیروهای خودی تحت امر قرارگاه برون مرزی رمضان سپاه و یگانهایی از معارضین کرد عراق با رمز یافاطمه الزهرا(س)، وارد عمل شدند و با یورش به پادگان «کانی پانکه» و مقر تاکتیکی257 و انهدام مرکز موتوری لشکر 27 عراق توانستند تعداد 1545 نفر از نیروهای دشمن را کشته، زخمی و یا اسیر نمایند . در جریان این یورش ها تعداد 50 دستگاه خودروی نظامی دشمن به آتش کشیده شد

نخستين مجله بانوان درجهان

27 ژوئن سالروز انتشار نخستين مجله بانوان جهان در سال 1693در لندن است. مدير آن مردي به نام «جان دانتون» بود. اين مجله بعدا يك صفحه هم تحت عنوان «صفحه مسائل» داير کرد كه در آن به پرسش هاي عمومي مربوط به مسائل خانوادگي و زناشويي خوانندگان پاسخ داده مي شد. نام اين مجلهLadies’ Mercury بود. 370سال پس از انتشار اين مجله، ايران صاحب يک مجله بانوان شد که ابتدا در مشهد (خراسان) انتشار می يافت. دختر ناشر اين مجله در دهه 1960 وزير آموزش و پرورش ايران شد. مجله هاي اختصاصي فعلي بانوان در ايران، کار خود را از دهه 1340 آغاز کرده اند.

آغاز کار نخستین نیروگاه هسته ای جهان

نخستین نیروگاه اتمی برای تولید برق در جهان 27 ژوئن 1954 در شهر 105 هزارنفری اوبنینسک واقع در صد کیلومتری جنوب غربی مسکو آغاز بکار کرد. در حال حاضر چهارده درصد نیروی برق جهان از چنین نیروگاه هایی به دست می آید. در این مراکز نیروی اتم آب را بجوش می آورد و نیروی بخار حاصله ژنراتورها را بکار می اندازد و برق تولید می شود. شهر اوبنینسک محل استقرار 12 انستیتوی علمی روسیه است که در زمینه های مختلف استفاده از نیروی اتم پژوهش می کنند و به همین لحاظ این شهر به شهر علوم معروف است. در همین شهر بود که به خدمه نخستین زیردریایی اتمی شوروی آموزش حفاظتی داده شد. مصارف صنعتی و پزشگی نیروی اتم به مراتب بیش از استفاده نظامی از آن است. بیش از 150 وسیله بحریه اینک با نیروی اتم کار می کنند.

7تیر در هشت سال دفاع مقدس

تصمیم اعضای اوپك برای جلوگیری از تخلفات عراق در سال 66

مذاكرات دكوئیار دبیركل سازمان ملل با مقامات شوروی در مورد دو مسئله مهم بین‌المللی یعنی جنگ ایران و عراق 08/04/66

تك عراق به شاخ شمیران در سال 67

برخي از رويدادهاي27 ژوئن

1924: نيروهاي نظامي آمريکا پس از هشت سال به اشغال جمهوري دومينيکن پايان دادند.

1941: فنلاند بر ضد شوروي وارد جنگ شد.

1960: سومالي و ماداگاسکار استقلال يافتند.


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.