سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در آستانه چهاردهمين جشنواره تئاتر عروسكي؛

"سرگذشت هفت خواهرون" برگرفته از اسطوره‌هاي كهن است

نمايش "سرگذشت هفت خواهران" به نويسندگي و كارگرداني محمود فرخي نژاد،شركت كننده در جشنواره چهاردهم تئاتر عروسكي برگرفته از اسطوره‌هاي كهن منطقه كوهپايه‌اي البرز است.

محمود فرخي نژاد،نويسنده و كارگردان تئاتر كه با نمايش "سرگذشت هفت خواهرون" در جشنواره چهاردهم تئاتر عروسكي تهران - مبارك از سياهكل شركت كرده است،درخصوص اين اثر به خبرنگار بخش تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت:"سرگذشت هفت خواهرون" برگرفته از يكي از افسانه هاي منطقه كوهپايه‌هاي البرز و بر اساس افسانه ها و اسطوره‌هاي كهن اين منطقه است.
وي افزود:اين نمايش،داستان 7 خواهر است كه در نهايت به هفت سين تبديل مي‌شوند،اين خواهران قصد خانه تكاني دارند و در كنار يك رودخانه متوجه حضور "غول" مي‌شوند كه نماد پليدي، زشتي و پلشتي است و شخصيت مثبت آن كه برف و بركت بوده از بين رفته است.
فرضي نژاد بيان كرد:من از سال‌هاي پيش در زمينه بازآفريني آيئن‌هاي كهن و اسطوره‌هاي منطقه كوهپايه البرز تحقيق كرده‌ام و اكنون نيز فرصتي پيش آمد تا يكي از اين اسطوره هاي معروف را در جشنواره تئاتر عروسكي به صحنه ببرم.
اين كارگردان با اشاره به اين كه هر 7 خواهر عروسك هستند،اظهار داشت:در ساخت و طراحي اين عروسك‌ها سعي كردم كه از عروسك‌هاي بومي و باستاني منطقه استفاده كنم در اين شيوه از قاشق‌هاي چوبي استفاده مي‌شد كه ريشه در باستان شناسي ما دارد من سعي كردم از همان اصالت بهره ببرم.
وي ادامه داد:در اين اثر براي عروسك‌ها از 7 قاشق چوبي استفاده كردم كه لباس‌هايي سنتي دارند و به شيوه‌اي ميله‌اي گردانده مي‌شوند.
فرضي نژاد افزود:براي شخصيت‌هاي "غول" و "عمو نوروز" نيز بازيگران تن پوش حضور دارند.
فرضي نژاد درخصوص موسيقي اين اثر نمايشي تصريح كرد:موسيقي اين اثر،فولكلور ايراني است كه در واقع از موسيقي شاد استفاده شده است موسيقي بصورت زنده نواخته مي‌شود و ساز آن "كمانچه" است.
شايان ذكر است؛"سرگذشت هفت خواهرون" يكشنبه 11 تير ساعت 16و 18 در تالار گلستان كانون پرورش فكري اجرا مي‌شود.
گفتني است؛چهاردهمين جشنواره تئاتر عروسكي تهران -مبارك 10 تا 15 تير به دبيري اردشير صالح پور در تهران برگزار مي‌شود./ه
برچسب ها: سرگذشت ، هفت ، خواهرون ، برگرفته
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.