سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

" هر گردشگر یک گره" ؛

آغاز بافت فرش برج میلاد

مراسم بافت فرش برج میلاد تهران و رونمایی از فرشی با عنوان "هر گردشگر یک گره" شب گذشته پنجم تیرماه در سالن سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران با برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران در ابتدای این مراسم فرزاد هوشیار پارسیان مدیرعامل برج میلاد تهران گفت: دور هم جمع شده ایم تا پایان بافت یک فرش را جشن بگیریم فرشی که با خوشسلیقگی به نماد نزدیکی فرهنگ ها و نشانه ای برای همدلی مردمان نقاط مختلف جهان تبدیل شده است.
وی افزود: هنر فرش بافی از قدیمی ترین هنرهای ایران است که هنوز هم با وجود پیشرفتهای فناوری، نقوش فرشهای ایرانی زبانزد جهانیان هست و از بافتهای هنرمندان این سرزمین با احترام یاد می شود.
 به گفته هوشیار، از این فرش در مکانی رونمایی می کنیم که خود هویتی نمادین دارد و با رویکردی فرهنگی ساخته و هدایت شده است. در ادامه این طرح زیبا، گره آغازین فرش جدیدی در برج میلاد زده می شود. فرشی که گره هایش را گردشران این سازه می زنند.   در ادامه این مراسم احمد صادقیان حامی بافت این فرش از گروه ستاره کویر یزد گفت: هر گردشگری گره ای زد برای گشایش نقش هایی از جنس تاریخ و معماری،فرهنگ و هنر زادگاه فرش نیز باغ دولت آباد یزد بود.
وی افزود: اشتیاق گردشگران داخلی و خارجی ما را به نقش خاطر زدن ترغیب می کرد. خاطراتی از جنس کهن ایرانی و نقش هایی که هر یک نمادی از اصالت فرهنگ و هنر است.    به گفته صادقیان،این قالی ابریشمین که تصاویری از جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر یزد مانند باغ دولت آباد یزد، آب انبار 6 بادگیر، نارینقلعه میبد، مسجد جامع فهرج، سرو ابرکوه، آتشکده زرتشتیان، میدان امیرچخماق  و مسجد جامع یزد را در قالب هشت تصویر خشتی به رخ می کشاند، در باغ ثبت شده در فهرست میراث جهانی دولت آباد، توسط 57 هزار گردشگران داخلی و خارجی شهر یزد گره زده شد. این فرش در ابعاد 230 در 140 سانتی متر و با 25 رنگ در طول 28 ماه بافته شده است.
وی تصریح کرد:یک هزار و 860 گره در طول و یک هزار و 200 گره در عرض با 60 رج در مجموع دو میلیون و 230 گره را بر تار و پود این فرش بوجود آورده است. بافت این فرش که نمادی از همبستگی میان گردشگران داخلی و خارجی با همه فرهنگ ها و رسوم است، ماه گذشته پس از 18 ماه، تمام و اکنون در مراسم رونمایی و هدیه آن به یونسکو هستیم. 
 تارجا ویرتانن، رئیس دفتر منطقه ای یونسکو هم در این برنامه بافت فرش هر گردشگر یک گره را کار خلاقانه و ساده ای دانست و گفت: به همین شیوه می توان تقارن فرهنگ ها را حفظ کرد. 
محمدرضا سعید آبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران از دیگر سخنرانان این مراسم بود. 
 وی گفت: قالی نماد بسیاری از آیین ها و دیدگاهها و فرهنگ ایرانی است. میراث فرهنگی ما که شامل میراث مادی و ناملموس است در این فرش به کار برده شده و درست در مکانی که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده بافته شد.   
در این مراسم به صورت نمادین از ده نفر از گردشگرانی که در باغ دولت آباد یزد، گره ای به این فرش زده بودند تقدیر شد و شرکت کنندگان در این مراسم در سالن رودکی، هر یک با زدن یک گره بر فرش برج میلاد، بافت این فرش را آغاز کردند./ف
برچسب ها: بافت ، فرش ، برج ، میلاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.