سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

غربالگری برای افرادی که سابقه فامیلی سرطان دارند ضروری است

عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرای اقدامات غربالگری را راهکاری مناسب در تشخیص زودهنگام و در مراحل اولیه سرطان عنوان کرد و گفت: غربالگری برای افرادی که سابقه فامیلی سرطان دارند ضروری است

دکتر سودابه شهید ثالث در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد هدف از اجرای برنامه های غربالگری را کشف بیماری در مراحل پیش سرطانی یا در مراحل اولیه سرطان و قبل از بروز علایم بالینی عنوان کرد و گفت اصولا با این اقدامات بیماری در مراحلی شناخته می شود که امکان زياد براي درمان قطعی وجود دارد .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سرطان پستان یکی از سرطانهای شایع در کشور به شمار می رود اظهار داشت :‌برای تشخیص زودرس این بیماری ماموگرافی باید از سن 40 سالگی شروع شده و تا زمانیکه یک خانم در سلامت است، ادامه یابد.

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی با بیان اینکه معاینه بالینی پستان توسط پزشک، هر سه سال جهت زنان، 30 تا 40 ساله و هر سال برای زنان بيش از 40 سال، باید انجام گیرد خاطر نشان کرد :‌معاینه ماهانه پستان بوسیله خود فرد برای زنانی که 30-25 ساله می شوند، ضروری است زنان باید هر تغییری که هنگام این معاینات در پستان می بینند به پزشک خود گزارش دهند و همچنین زنانی که در معرض خطر بالا برای ابتلا به سرطا ن هستند. (داشتن سابقه فامیلی استعداد ژنتیک یا سابقه سرطان پستان) در سنین پائین تر نسبت به دیگران، نیاز به آزمایشات اضافی و معاینات مکرر دارند.

عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهدسرطان سرویکس (دهانه رحم) را از دیگر سرطان های شایع برشمرد و اظهار کرد :‌ غربالگری معمولاً سه سال پس از ازدواج باید آغاز شود به شرط آنکه، این زمان دیرتر از سن 21 سالگی نباشد و پاپ اسمیر منظم سالانه جهت غربالگری الزامی است. در سن 30 سالگی یا بعد از آن، زنان باید 3 نتیجه اسمیر طبیعی پیاپی که هر 2 تا 3 سال انجام شده است داشته باشند. اما پزشک ممکن است برای فردی که در معرض خطر مشخصی است (مثل عفونت ایدز یا ضعف سیستم ایمنی) تست های غربالگری بیشتری پیشنهاد کند.

شهید ثالث تصریح کرد :‌برای زنان 70 سال یا بيش از آن که 3 یا بیشتر نتیجه پاپ اسمیر طبیعی سریال دارند و در طی 10 سال گذشته هیچ نتیجه غیر طبیعی نداشته اند، می توان تست غربالگری سرطان سرویکس را متوقف کرد.

وی افزود :‌ بعد از جراحی برداشتن کامل رحم (با حذف سرویکس)دیگر نیازی به غربالگری نیست مگر اینکه جراحی فوق برای درمان سرطان سرویکس(دهانه رحم) یا بیماریهای پیش سرطانی آن انجام شده باشد. اما زنانی که سابقه جراحی برداشتن رحم بدون حذف سرویکس (دهانه رحم) دارند باید برنامه غربالگری را ادامه دهند.

با شروع سن 50 سالگی، همه افراد (مرد و زن) باید یکی از آزمایشات از جمله آزمایش تعیین خون مخفی در مدفوع (FOBT) هر سال ، سیگمونیدو سکوپی قابل انعطاف (FSIG) هر 5 سال (مشاهده قسمت انتهایی روده بزرگ با دستگاه مخصوص) یا انمادوبل کنتراست هر 5 تا 10 سال (نوعی رادیوگرافی از روده بزرگ با ماده حاجب) یا کولونوسکوپی هر 10 سال (دیدن روده بزرگ با دستگاه مخصوص) انجام شود .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در افرادی که سابقه فامیلی سرطان یا پولیپ کولورکتال (روده بزرگ) در فامیل درجه 1 يا 2 ،سابقه فامیلی سرطان یاپولیپ کولورکتال در فرد وسابقه قبلی بیماری التهابی مزمن روده در فرد دارند باید آزمایشات غربالگری را زودتر شروع کرده وتست های آزمایشگاهی بیشتری برای آنان ضروری است .

شهید ثالث سرطان پروستات را از دیگر سرطانهای شایع که نیازمند غربالگری است برشمرد و خاطر نشان کرد :انجام آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA)و معاینه رکتوم با انگشت(TR)باید سالیانه برای مردان با سن 50 سال و بیشتر انجام شود. مردانی که یک یا بیشتر از اعضا فامیل درجه اول آنها سرطان پروستات در هر سنی دارند باید در سن 45 سالگی آزمایشات را شروع کنند.

یادآوری می شود :‌در راستاي بررسی و راهکارهای پیشگیری و درمان سرطان ، مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشکي مشهد" کنگره بین المللی هم انديشي سرطان" را 14-16 شهریور ماه امسال در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می نمايد .

اين كنگره فرصت مغتمني را فراهم آورده است تا يكبار ديگر انديشمندان، مفاخر علمي، اساتيد و دانشجويان داخل و خارج كشور بتوانند با ارائه آخرين دستاوردهاي علمي و پژوهشي ، توانمندي ها و موفقيت هاي خود را در مسير كنترل بيشتر و موثرتر اين بيماري به كار گيرند./س 

برچسب ها: سرطان ، عربالگری ، پیشگیری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.