سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

رقابت بخش دولتی با خصوصی به ضرر اقتصاد کشور است

رئيس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و کشاورزي مشهد گفت: دخالت مستقيم دولت در کليه عرصه هاي اقتصادي و رقابت با بخش خصوصي در درازمدت به ضرر اقتصاد کشور است.

شافعي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد افزود: اين اصل در اقتصاد امروز دنيا ثابت شده است که دولت بايد در حرکتهاي اقتصادي حمايتکننده و نه رقيب بخش خصوصي باشد
وي با بيان اين که دولت در حال حاضر در بسياري از موارد رقيب بخش خصوصي محسوب ميشود، ادامه داد: در اين شرايط طبيعي است که بخش خصوصي هرگز رشد نکند زيرا دولت بسيار قدرتمندتر از بخش خصوصي است و همه تصميمات و منابع را در اختيار دارد و در رقابت با بخش خصوصي هميشه برنده است.

وي گفت: بخش خصوصي و دولتي در تقسيم تسهيلات اعطايي و استفاده از منابع بانکي يکسان نيستند و در هر فعاليتي که نور چشمي ايجاد شود و رقابت ناسالم باشد، رغبت و تمايل مردم به مشارکت کاهش مييابد و امنيت سرمايهگذاري در بخش خصوصي با مخاطره روبهرو ميشود.

شافعي با بيان اين که در سند چشمانداز توسعه بر ضرورت کاهش تصديگري دولت در بخش اقتصادي تاکيد شده است، افزود: دراصل ۴۴ قانون اساسي و در سند چشمانداز بر اين نکته تاکيد شده است که دولت بايد جايي در فعاليتهاي اقتصادي مداخله کند که از بخش خصوصي کاري ساخته نيست مثل صنايع مادر اما در حال حاضر دولت در بسياري از فعاليتهاي اقتصادي حضور دارد و اين امر به شکست بخش خصوصي منجر ميشود.

وي با بيان اين که تکليف بخش خصوصي و دولتي در زمينه مسائل اقتصادي در سند چشمانداز کاملا مشخص شده است، افزود: اگر حرکت متوازن با سند چشمانداز توسعه و در راستاي اهداف و تکاليف تعيين شده در اين سند باشد، مشکلات اقتصادي کشور بسيار کم خواهد شد.
شافعی
با بيان اين که در شرايط برابر بخش خصوصي بسيار توانمندتر از دولت است، افزود: مسلما دولت نميتواند در شرايط مساوي با بخش خصوصي رقابت کند.وي با تاکيد بر اين که دولت بايد حمايتکننده بخش خصوصي در فعاليتهاي اقتصادي باشد، افزود: اگر قرار بود اقتصاد دولتي به شکوفايي برسد، بسياري از کشورهاي توسعهيافته به سمت تقويت بخش خصوصي گام برنميداشتند./س  

برچسب ها: رقابت ، دولت ، بخش خصوصی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.