سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقویم روز/از سوء قصد به رهبری تا تولد مارکو پولو

سوء قصد به حضرت آيت ‏اللَّه "خامنه‏ اي"، قتل "قائم مقام فراهاني"، قيام مردم تبريز به رهبري ستارخان و باقرخان، تولد "ماركو پولو"، روز جهاني مبارزه با قاچاق و استعمال مواد مخدر و ... از مهمترین رخدادهای امروز در تاریخ است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز دوشنبه 6 تیر 1391، 6 شعبان 1433، 26 ژوئن 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

سوء قصد به حضرت آيت ‏اللَّه "خامنه‏ اي" در مسجد ابوذر (1360ش)


بعد از تشكيل نظام جمهوري اسلامي در ايران، توطئه‏ هاي استكبار جهاني عليه حكومت نوپاي اسلامي فزوني گرفت و باتجهيز و تقويت گروهك‏ها و جريانات ضد انقلاب، درصدد نابودي نظام اسلامي برآمد. منافقین با ورود به فاز نظامی مبارزه علیه جمهوری اسلامی و ترور شخصيت‏هاي اسلامي و انقلابي، سعي داشت به اهداف پليد و شومِ خود دست يابد. مقام معظم رهبري كه در آن وقت، نماينده امام خميني(ره) در شوراي عالي دفاع و نيز امام جمعه تهران بودند، با روشنگري‏ هاي خويش، مردم را نسبت به ماهيت پليد اين گروهك‏ها آشنا مي‏ ساختند.

همين امر، موجب گرديد كه گروهك منافقين، حذف ایشان را در برنامه كار خود قرار دهد. در نهایت در ششم تيرماه 1360، حضرت آيت‏ اللَّه خامنه‏ اي در حين پاسخگويي به پرسش‏هاي حاضرين در مسجد ابوذر واقع در ميدان ابوذر در شرق تهران، بر اثر انفجار بمبي كه توسط منافقين در يك دستگاه ضبط صوت كار گذاشته شده بود، از ناحيه كتف، گردن و دست راست به شدت زخمي شدند و به بيمارستان منتقل گرديدند. اما ايشان به طور معجزه‏ آسايي زنده ماندند تا بعد از حضرت امام، سكاندار شايسته و لايقي جهت هدايت كشتي انقلاب اسلامي در اقيانوس متلاطم تحولات جهاني باشند. .

قتل "قائم مقام فراهاني" صدر اعظم محمدشاه قاجار (1214ش)

هنگامی که محمدشاه قاجار به پادشاهي رسيد، وزارت خود را به پيشكارش ميرزاابوالقاسم فراهاني داد. او وزيري با تدبير و با نفوذ بود. اما چون محمدشاه مردِ ضعيف‏ النفسي بود در اداره امور مملكت به رأي او كمتر توجه داشت. قائم مقام با همه هوش و كارداني و درايت در امور اجتماعي و سياسي مردي خودپسند و مغرور بود كه در پيشبرد مقاصد خود از كشتن و كور كردن مخالفان و دروغ و نيرنگ خودداري نمي‏كرد. اين هيبت و برّندگي كه خواه ناخواه با سنگدلي و حق‏ ناشناسي و استبداد رأي همراه بود موجب شد قائم مقام در بين طبقات مردم، محبوبيتي در خور نداشته باشد و همواره مورد حسد و بغض درباريان و بدگماني شاه قاجار باشد.

حسودان و دشمنان قائم مقام، سرانجام محمدشاه را به اعدام او موافق كردند و با كمك حاج ميرزا آقاسي فرمان قتل قائم مقام را از شاه گرفتند و او را در شب آخر صفر 1251 ق برابر با ششم تيرماه 1214ش با دستمالي خفه كرده و جسدش را در حرم شاه عبدالعظيم دفن نمودند. از آثار مشهور اين سياست‏مدار و نويسنده ايراني مي‏ توان به كتاب‏هاي منشات، جلاير نامه و ديوان اشعار او، اشاره كرد.

قيام مردم تبريز به رهبري ستارخان و باقرخان عليه استبداد محمدعلي شاه قاجار (1287 ش)

بي‏ اعتنايي محمدعلي شاه قاجار به مشروطيت و مخالفت با مشروطه‏ خواهان و سركوبي آنان و نيز به توپ بستن مجلس شوراي ملي، مردم ايران را به شورش واداشت و در اين راه، مردم تبريز از ديگران پيشي گرفتند. در اين ميان دو تن از رادمردان تبريز به نام‏هاي ستارخان (سردار ملي) و باقرخان (سالار ملي) به جمع مردم پيوستند و به رهبري قيام مردمي پرداختند. اين دو با همراهي مردم، در مقابل قشون عظيم محمدعلي شاه قاجار به مدت يازده ماه مقاومت كرده و از ورود نيروهاي دولتي به شهر ممانعت مي‏ نمودند.

در اواخر، چون كار اهالي تبريز به خاطر محاصره و نرسيدن آذوقه سخت شده بود، پس از مذاكره با نمايندگان روس و انگليس و تصويب آن دو دولت، قرار بر اين شد كه عده‏ اي از نيروهاي روس وارد تبريز شوند. با ورود نيروهاي روسيه به تبريز، محاصره اين شهر پايان يافت و قشون غارتگر محمدعلي شاه از اطراف تبريز متفرق شدند. در عين حال، چون به دليل حضور قواي روس در تبريز، موقعيت خطرناكي براي ستارخان و باقرخان ايجاد شده بود، اين دو به همراه تعداد ديگري از آزادي خواهان به سفارت عثماني در تبريز پناهنده شدند.

شهادت علامه "ابراهيم خويي" عالم مسلمان ايراني(1325 ق)

علامه ابراهيم خويى در سال 1247 ه.ق در خوي متولد شد و پس از فراگيري مقدمات علوم، راهي نجف اشرف گرديد. وي در محضر استاداني هم‏چون شيخ مرتضي انصاري و شيخ حسين كوه‏ كمره‏ اي كسب فيض كرد و به اجتهاد دست يافت. پس از آن به ايران بازگشت و در زادگاه خود به ارشاد مردم، تدريس علوم و معارف اسلامي و تأليف كتاب پرداخت. علامه خويى در فقه، اصول فقه، حديث، كلام، فلسفه، عرفان و رجال استادي برجسته بود.

الدُّرَّةُ النجفيه، اثري منظوم در شرح نهج‏ البلاغه مشتمل بر چهار هزار بيت و نيز كتاب شرح چهل حديث از آثار اوست. اين عالم بزرگ در راه ايجاد حكومت مشروطه و ظلم‏ ستيزي و آزادي خواهي تلاش بسيار كرد و سرانجام در 78 سالگي به دست عوامل محمدعلي شاه قاجار، در منزل خود به شهادت رسيد.

درگذشت ميرزا "لطفعلي نصيري" عالم و اديب معاصر(1350 ق)

ميرزا لطفعلي بن محمدكاظم تبريزي نصيري ملقب به صَدرُالافاضل، در رمضان 1268ه.ق در شيراز به دنيا آمد. در كودكي همراه پدر به تهران رفت. در ابتدا به اصول خط و ادبيات روي آورد و سپس به فراگيري اصول و فقه و حديث و تفسير و نيز منطق و رياضيات و الهيات پرداخت. از صدر الافاضل تاليفات متعددي از قبيل: اساطير، دستور البلاغه، كَلِم و حِكَم و قصايد گوناگون به جاي مانده است. وي در شعر به "فاني" تخلص مي‏ كرد. وفات ميرزا لطفعلي در سال 1350 ه.ق در 82 سالگي واقع شد و در جوار مزار شيخ صدوق (ابن بابويه) در ري مدفون گرديد.

تولد "ماركو پولو" سياح و جهانگرد معروف ايتاليايي در ونيز (1254م)


ماركو پولو سياح و جهانگرد معروف ايتاليايى در 26 ژوئن 1254م در ونيز ايتاليا به دنيا آمد. پدر و عموي ماركو از جهانگردان مشهور ايتاليايى بودند. ماركو در سال 1271م به همراه پدر و عمويش به چين رفت و مدتي در اين سرزمين و جزاير شرقي آسيا به سياحت پرداخت. وي در چين مورد توجه خان مغول واقع شد و ثروت كلاني از طرف خان نصيب او شد. ماركو سرانجام پس از سفري 24 ساله به ونيز بازگشت، اما طولي نكشيد كه در جريان يك جنگ دريايى، به اسارت در آمد و زنداني شد. او در زندان فرصت يافت تا سفرنامه خود را به نگارش درآوَرَد.

ماركو پولو در اين كتاب، مشاهداتش را از دربار امپراتور مغولي چين و ساير شهرها و سرزمين‏هاي آسيايى به تفصيل شرح داده است. اين كتاب كه شهرت فراواني براي ماركو به دنبال آورد، بعدها مورد استفاده بسياري از مورخان قرار گرفت و در دوره رنسانس نيز منبع اصلي اطلاعات درباره مشرق زمين به شمار رفت. وی در این کتاب مطالبی درباره فرهنگ و تمدن چين و آداب و رسوم آنان و مسائلي از قبيل رواج پول در چين، پل‏هاي بلند و شهرسازي، نوشته بود که براي مردم اروپايي قرون وسطايي، باوركردني نبود. از اين رو، خانواده پولو را مورد تمسخر قرار دادند و آنان را دروغگو و گزافه‏ گو خواندند. ماركوپولو سرانجام در دوازدهم دسامبر 1324م در هفتاد سالگي درگذشت.

تولد "ويليام تامسون" معروف به "لُرد كلوين" فيزيك‏دان انگليسي (1824م)

ويليام تامسون ملقَّب به لُرد كِلوين، رياضي‏دان و فيزيك‏دان انگليسي، در26 ژوئن 1824م در ايرلند به دنيا آمد. پس از طي تحصيلات خود راهي پاريس شد و زير نظر يكي از فيزيك‏دان‏ان عصر، به كار در آزمايشگاه پرداخت. ويليام تامسون در سال‏هاي بعد تحقيقات وسيعي درباره حرارت و برق در علم فيزيك انجام داد و در تكنولوژي انتقال پيام از زير دريا ابداعاتي به عمل آورد كه در نهايت موفق به اختراع تلگراف زيردريايى شد.

تامسون در تحقيقات خود، نظريه‏ هاي دانشمندان معاصر خويش در مورد حرارت را جمع ‏آوري و تنظيم كرد. اين فيزيك‏دان بزرگ، بعدها به سبب خدمات فراواني كه به دنياي علم و دانش كرد به درجات بالا و القاب سِر و لُرد كِلوين نائل آمد و در سال 1890م رئيس انجمن سلطنتي انگليس شد. هم‏چنين درجه ‏بندي معروف كلوين براي سنجش دما به نام او نام‏گذاري شده است. لُرد كلوين سرانجام در 17 دسامبر 1907م در هشتاد و سه سالگي درگذشت.

اختراع سينماي ناطق توسط "جان سابتيل" امريكايي (1927م)

تا قبل از اختراع سينماي ناطق، فيلم‏هايى كه در سينماهاي محدود و معدود آن زمان نمايش داده مي‏شد، صامت بود يعني سخن و صدايى از بازيگران شنيده نمي‏شد و بيننده به نيروي خيال بايد مقصود هنرپيشه را درك مي‏كرد. در سال 1926م، صداهاي مختلف و موسيقي‏ هاي متنوع با موفقيت در فيلم‏هاي سينمايي به كار گرفته شد و يك سال بعد، در بيست و ششم ژوئن 1927م، يكي از دست اندركاران امور سينما و متخصص فني امريكا به نام جان سابتيل موفق شد صداي گفتگوي بازيگران را نيز در بين ديگر صداها وارد كند. اولين فيلم ناطق جهان "خواننده جاز" نام داشت.

درگذشت "كريستين اِسْنوك" مستشرق و اسلام‏شناس معروف هلندي (1936م)

دكتر كريستين سنوكْ هورگرونْژْ، در هشتم فوريه 1857م در هلند به دنيا آمد. تحصيلات خود را تا اخذ مدرك دكترا از دانشگاه ليدن هلند ادامه داد و سپس در مسائل و مباني اسلامي نيز تا آنجا مطالعه كرد كه به عنوان مدرس فقه اسلامي مشغول کار شد. مدتي نيز به عنوان مستشار رسمي امور اسلامي و عربي حكومت جزاير هند شرقي در جنوب شرقي آسيا مشغول به كار شد و در عين حال در دانشگاه ‏هاي هلند، كلمبيا، دمشق و قاهره، به تدريس و تحقيق پرداخت. وي بر اثر مطالعات و تتبعات خود، به حقانيت دين مبين اسلام پي برد و اسلام را به عنوان دين خود اختيار نمود و با نام عبدالغفار وارد مكه شد.

در پی حسادت كنسول فرانسه مقيم جدّه نسبت به اِسْنوك و بدگويى او از اين دانشمند نومسلمان نزد كاركنان دولت عثماني ناگزير به ترک مكه شد و در سال 1886م به هلند بازگشت و كارهاي علمي خود را ادامه داد. از اِسْنوك آثار متعددي برجاي مانده كه المهدي، الحاجّ الي مكه، فقه اسلامي، زبان و ادبيات عربي و كتابي درباره اسلام در هفت جلد از آن جمله است. تبحر علمي اِسْنوك در شرق‏ شناسي تا آنجا بود كه از طرف برخي از اسلام‏شناسان و خاورشناسان معروف غرب، به شيخ‏ المستشرقين شهرت يافت. كريستين اِسْنوك هورگرونْژْ سرانجام در26 ژوئن 1936م در 79 سالگي درگذشت.

امضاء منشور سازمان ملل متحد در سانفرانسيسكو (1945م)


از اواسط جنگ جهاني دوم، دولت‏هاي قوي به فكر تأسيس سازماني بين المللي افتادند كه بتواند از وقوع جنگ‏ها جلوگيري كرده و در مواقع بروز اختلاف و جنگ، در راه پايان آن تلاش كند. از اين روز در سال 1941م، سران دولت‏هاي امريكا و انگليس، منشوري مشتمل بر 8 ماده امضا نمودند كه بعدها به مناسبت محل امضاء در اقيانوس اطلس، به منشور آتلانتيك اشتهار يافت. با پیوستن دولت‏هاي ديگر، به صف امضا كنندگان آن، مقدمات تأسيس سازمان ملل متحد به وجود آمد.

در جريان مباحثات مربوط به تنظيم اساسنامه سازمان ملل متحد، قسمت اعظم اختيارات اجرايى سازمان، به شوراي امنيت سازمان ارجاع شد. با اصرار و پافشاري دولت شوروي، براي هر يك از پنج عضو دائمي شوراي امنيت، حق وتو منظور شد، بدين معني كه هر يك از اين پنج كشور مي‏توانستند تصميمات اتخاذ شده از طرف اكثريت اعضاي شوراي امنيت را باطل و بي‏اعتبار سازند. سرانجام اين منشور در 26 ژوئن 1945م به تصويب نمايندگان كشورها رسيد و مقدمه تشكيل سازمان ملل متحد در اكتبر همان سال به وجود آمد.

روز جهاني مبارزه با قاچاق و استعمال مواد مخدر

كنفرانس بين المللي مبارزه با اعتياد و قاچاق مواد مخدر از تاريخ 17 تا 26 ژوئن 1987 در شهر وين به منظور ابراز عزم سياسي ملت‏ها در امر مبارزه با پديده خانمان‏ سوز و شوم مواد مخدر تشكيل شد. در اين كنفرانس سندي به تصويب رسيد كه بر طبق آن، خط مشي همه جانبه‏‌اي در امر كنترل مواد مخدر، از سوي كشورهاي شركت كننده، مشخص شده و آنان را متعهد مي‏ نمايد تا اقدامات بين‏ المللي در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر را قاطعانه دنبال كنند.

همچنين در اين سند بيش از سي و پنج مورد اقدام عملي همچون ارزيابي ميزان مصرف، پيشگيري از طريق آموزش، نقش رسانه در بازگشت معتادين به دامن اجتماع و معالجه آن، ريشه‏ كني مزارع غيرمجاز خشخاش، نابودي شبكه‏ هاي عمده قاچاق مواد مخدر، همكاري‏هاي حقوقي كشورها و... را در خود جاي داده است. اين سند در 26 ژوئن آن سال تصويب شد و سالروز تصويب اين سند به نام روز جهاني مبارزه با مواد مخدر اعلام گرديد.

نخستين باري كه روسها باكو را تصرف كردند

عناصر دو هنگ ارتش روسيه 26 ژوئن سال 1723 شهر باكو را تصرف كردند. تصرف باكو با استفاده از فرصتي كه جنگ داخلي ايرانيان و محاصره اصفهان توسط اميرمحمود قندهاري به دست داده بود صورت گرفت. روس ها هفت سال بعد، از ترس نادرشاه، بدون جنگ باكو را ترك و سپس طبق قرارداد گنجه (منعقد در دهم مارس 1735) از همه قفقاز خارج شدند. روسها تا دوران جنگ اول ايران و روسيه ( سالهاي 1808 ـ 1813) به مدت هفتاد و چند سال قدم به قفقاز ايران نگذاشتند.

نخستين بانوي امريکايي برنده جايزه نوبل در ادبيات

26 ژوئن زادروز بانو «پرل باك pearl buck» نخستين زن آمريكايي است كه برنده جايزه نوبل در ادبيات شد. «پرل» كه بسال 1892 در ايالت ويرجينياي غربي (آمريکا) به دنيا آمد و ششم مارس 1973 در گذشت در کودکی كه با خانواده اش به چين رفت و 39 سال در آنجا زندگي كرد و داستانهاي او عمدتا در زمينه تجربه اش از همين دوران است. نخستين داستان او كه شرح زندگاني يك دهقان چيني است ، «زمين خوب» عنوان دارد.

داستان معروف ديگر او «باد شرق» است. وي داستان «فرشته جنگي» را درباره فعاليت هاي مذهبي والدينش نوشت. پرل كه بيش از يكصد كتاب نوشته در تاليف كتب غير داستاني هم مهارت كامل از خود نشان داده است. او در شناساندن چيني ها و تاريخ و فرهنگ چين به آمريکاييان تلاش بسيار کرد. در کتاب هاي او، چيني ها را در نظر آمريکايي ها به صورت مردماني آرام، مودب، پرکار، قانع و صلح طلب درآورده اند که به سختي مي توانند کينه آنان را به دل راه دهند.

ثبت اختراع دوچرخه و نگاهي كوتاه به تاريخچه آن


26 ژوئن 1819 اختراع دوچرخه به ثبت رسيد. طبق تحقيق برخي از مورخان، نخستين دوچرخه در سال 1790 در فرانسه ساخته شده بود. اسناد دقيق، از ساخت دوچرخه كاملتر و بازرگاني شدن اين صنعت (توليد انبوه) در سال 1817 در آلمان و توسط «كارل دريس Karl Drais» حكايت مي كند.

دوچرخه هاي اوليه زنجير و خودرو نداشتند. زنجير دوچرخه در سال 1885 ساخته شد و حركت با دوچرخه را آسان و بدون زحمت ساخت. پيش از عمومي شدن استفاده از اتومبيل، دوچرخه به صورت سه و يا چهار چرخه، دو نفره و سه نفره هم ساخته مي شد. طبق يك ميثاق بين المللي، از سال 1968 دوچرخه در عداد وسائط نقليه كه در رديف «خودرو» هستند در آمده و راكب دوچرخه عنوان «راننده» يافته و لذا بايد همه مقررات راهنمايي و رانندگي را رعايت كند. به علاوه، اتومبيل رانان بايد به حق دوچرخه سوار در معابر احترام بگذارند و ضمن حركت، حق تقدم و فاصله قانوني را با دوچرخه رعايت كنند.

کودتا در قطر

26 ژوئن 1995 شاهزاده حمد بن خليفه آل ثاني نخست وزير و فرمانده ارتش قطر بر ضد پدر خود «خليفه بن حمد آل ثاني» كودتا كرد و برجاي او نشست. اين كودتا بدون خونريزي و تلفات بود. حمد امير تازه كه متولد 1952 و فارع التحصيل آكادمي نظامي انگلستان است در زمان حكومت پدر، در عين حال يك ژنرال بود. «حمد» ادامه دهنده سلطنت خاندان آل ثاني است كه از دو قرن پيش بر قطر حكومت مي كند.

6تیر در هشت سال دفاع مقدس

توافق امریكا و شوروی روی ضرورت عدم شكست عراق در سال 66

استقرار نیروهای سپاه در مناطق "زله زرد" و "كنجا نچم" استان ایلام در پی عقب نشینی نیروهای عراق از این مناط.

برخي از رويدادهاي 26 ژوئن

1787: در آستانه انقلاب فرانسه، يك برده سياهپوست به نام اتوبا كوگوآنو كه به همراه ارباب انگليسي خود از قاره آمريكا به لندن منتقل شده بود كتابي درباره زشتي تجارت برده و خشونت و بي رحمي نسبت به بردگان منتشر کرد كه اروپا را به لرزه درآورد و اشك بسياري را جاري ساخت.

1898: ويلي مسراشميت Messerschmidt طراح آلماني هواپيما در اين روز به دنيا آمد. وي كه سازنده جنگنده هاي مسراشميت بود در سال 1978 درگذشت.

1934: پروفسور آلماني «هنريك فوكه» هواپيماي عمود پروازي را كه ساخته بود در برلن به پرواز درآورد. اين وسيله که اف. دبليو ـ 61 نام داشت تركيبي از هواپيما و هلي كوپتر بود كه به صورت عمودي از زمین بر می خاست و مي نشست.

1940: دولت مسكو از دولت روماني خواست كه دو منطقه بسارابياBessarabia و Bukovina بوكووينا را به آن دولت پس بدهد. اين دو منطقه را امپراتوري روسيه نزديك به دو قرن پيش از عثماني گرفته بود. پيمان عدم تجاوز ميان برلين و مسكو (معروف به قرارداد مولوتف ـ فن ريبنتروپ) اجازه بازگرداندن اين دو سرزمين را به دولت مسكو داده بود. اين دو سرزمين كه بعدا ضميمه شوروي شدند، پس از فروپاشي اين اتحاديه در جمهوري هاي مولدوا و اوكراين واقع شدند.

1960: انگلستان به «سومالي لند» واقع در قسمت شمالي سومالي بزرگتر كه قبلا همانند گوسفند قرباني ميان ايتاليا، فرانسه و انگلستان قسمت شده بود استقلال داد ولي اين استقلال تنها پنج روز دوام داشت. سرزمين سومالي (شاخ آفريقا) به علت برخوردار بودن از يك موقع استراتژيك ممتاز سالهاست كه دچار تفرقه و بي نظمي و بي حكومتي است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

برچسب ها: تقویم روز ، تاریخ ، رخداد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.