سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/ دانشنامه/اجتماعی

میانگذر دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه به عنوان یکی از 9 نقطه مهم جهان که از یوس سازمان یونسکو به عنوان (بیوسفر حفاظت شده ) معرفی شده است .

به گزارش خبرنگار باتشگاه خبرنگاران ارومیه،این دریاچه با مساحتی حدود 5000 تا 5600 کیلومتر بزرگترین دریاچه کشور بعد از دریاچه خزر می باشد که بخشی از استانهای آذربایجان غربی و شرقی را از یکدیگر جدا می سازد

پس از پیروزی انقلاب اسلامی زمانی که شهید کلانتری مدیریت کل راه های آذربایجان را عهده دار بود تصمیم گرفته می شود راه های احداث میانگذر مورد مطالعه قرار گیرد .

پس از بررسی های اولیه جهت احداث میانگذر سنگریزی در دریاچه از سواحل غرب و شرق (سمت ارومیه و تبریز) آغاز می گردد

.ولی هرچه کار به مناطق میانی دریاچه ارومیه نزدیک می شود افزایش طول مسیر با کندی صورت می گیرد .نهایتاً با ساختن اسکله در در انتهای هردو بخش خاکریزی شده و عبور دادن وسائط نقلیه با شناور ، رفت و آمد در دریاچه ارومیه دایر می شود

به موازات استفاده از شناورها به تدریج فکر ایجاد پل شناور در حد فاصل دو قسمت خاکریزی شده شکل گرفته و در سال 1368 به مرحله اجرا در می آید .

که متأسفانه پس از 4 ماه بهره برداری ، طوفانی شدید پل را تخریب می کند .

پس از تخریب شدن پل در همان سال (1368) وزارت راه و ترابری با توجه به مجموعه راه حل های اتخاذ شده و تجارب حاصل از آنها به منظور ساماندهی اصولی میانگذر کار را به مهندسان مشاور واگذار می کند و در یک مقطع زمانی 10 ساله (1368 تا 1378) گروههای مختلف مهندسان مشاور راه حل های متعدد را مورد بررسی قرار داده و با اعمال نظرهای کارشناسی آنها را اصلاح و تکمیل می کنند .

پس از تصویب تکمیل میانگذر در هیأت دولت (23/1/79) در شهریور ماه سال 1379 توسط ریاست جمهوری وقت دستور ساخت (پل بزرگراه شهید کلانتری ) با استفاده از اعتبارات عمرانی وزارت راه و ترابری صادر شد .

پس از دعوت از پیمانکاران برجسته داخلی و خارجی تعداد 65 شرکت و سازمان به مجری دفتر طرح مراجعه و برای اجرا پروژه اعلام آمادگی کردند .

در انتخاب اولیه 25 شرکت برگزیده شدند و در مرحله بعد برای 12 پیمانکار منتخب دعوتنامه ای برای مرحله اول ارسال شد که 8 پیمانکار طرحهای خود را ارائه کردند .

در خصوص عللی که باعث شد تا ساخت پل بار دیگر مدت زمانی طولانی به تعویق افتد مهمترین نکته ای که باید در نظر داشت این است که دریاچه ارومیه از نظر شرایط اقلیمی و زیست محیطی دارای پیچیدگی های بسیار است .

کیفیت آب و رسوبات دریاچه ، تغییرات تراز آب و شرایط هیدرولیکی و ژئوتکنیکی دریاچه مختصات منحصر به فردی را برای آن به وجود آورده است که این شرایط علیرغم مطالعات گسترده کارشناسان و دانشمندان خارجی و داخلی شناخت کامل از دریاچه را با دشواری روبه رو نموده است و این عدم شناخت کافی تکمیل میانگذر را به خاطر جلوگیری از عوارض پیش بینی نشده مستلزم مطالعات دقیق و با حوصله نموده است .

لازم به توضیح است که کارشناسان و خبرگان از کشورهای مختلف که در زمینه ساخت سازه های عمرانی دارای تجارب موفق می باشند در بررسی و مشاوره هایی که برای ساخت میانگذر داشته اند همگی بر سخت و پیچیده بودن این پروژه تأکید کرده اند .

ویژگی ها و مزایای طرح میانگذر دریاچه ارومیه

1- برآورده ساختن یک خواسته دیرین

مردن منطقه ارومیه و تبریز سالهای بسیاری است که ساخت میانگذر در دریاچه ارومیه و یک سفر سهل و با امنیت را به عنوان یک مطالبه درخواست می کردند . ساخت پل و تکمیل میانگذر بیش از هرچیز دیگر پاسخ به این خواست و مطالبه دیرین مردم منطقه است .

2- تلفیق موفق تکنولوژی و طبیعت

طرح اجرایی میانگذر دریاچه ارومیه یک نمونه چشمگیر و موفق حفظ محیط زیست در اجرای یک پروژه فنی می باشد . در این طرح با احداث آبگذرهایی در نزدیکی ساحل شرقی و ساحل غربی و احتراز از بستن بخش باز میانی ، رژیم جریان های آب در درون دریاچه تا سرحد امکان به حالت قبل از احداث میانگذر نزدیک می شود .

3- کاهش فاصله تبریز – ارومیه (صرفه جویی در وقت )

فاصله تبریز تا ارومیه از طریق این محور برابر 155 کیلومتر شده است که با توجه به فاصله کنونی بیش از 120 کیلومتر هر 2 شهر به هم نزدیک شده است . علاوه بر کوتاه شدن مسیر همچنین با حذف تمامی گردنه هایی که در مسیر کنونی وجود دارد و حرکت در دشت ، زمان سفر بین تبریز تا ارومیه به نصف کاهش یافته است .

4- صرفه جویی در سوخت

کوتاه شدن مسیر و حرکت در دشت به صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مسرف سوخت منجر می شود . برآورد می شود روزانه حداقل 5000 دستگاه اتومبیل سواری و باری پس از تکمیل میانگذر از آن عبور و مرور کنند که با توجه به قیمت جهانی سوخت سالانه حدود 6 میلیون و 600 هزار دلار صرفه جویی ارزی حاصل می شود .

5- کاهش آلاینده های هوا

کوتاه شدن مسیر و حرکت اتومبیلها در مسیر همواره باعث کاهش چشمگیر گازها و مواد آلاینده هوا و محیط زیست می شود .

6- سهولت و امنیت در تردد

رنج و مشقت عبور از گردنه گوشچی در شمال ارومیه و گردنه های ایلانی – قره تپه و عجب شیر در جنوب ارومیه یک سفر همراه با راحتی و نشاط را برای مسافرین در این محور رویائی کرده است . همچنین با کاهش احتمال تصادف ، خطرات جانی و مالی به نحو چشمگیری کاهش می یابد .

7- اشتغال زایی

رونق فعالیت های اقتصادی در منطقه و افزایش جاذبه های توریستی و در نتیجه فعال تر شدن صنعت گردشگری در ارومیه از پیامدهای طبیعی احداث میانگذر دریاچه ارومیه می باشد و این دو واقعه اقتصادی بطور قطع موجب افزایش فرصت های شغلی خواهند شد .

8- رونق توریسم

با کوتاه شدن مسیر و تسهیل و امنیت در سفر ، بهره گیری از جاذبه های گردشگری در پارک ملی دریاچه ارومیه و دیگر جاذبه های محلی امکان پذیر می شود . همچنین میانگذر و پل احداث شدهخ بر روی دریاچه خود نیز از نقاط جذاب برای توریست ها می باشد که مجموعاض این وقایع رونق گردشگری را در پی خواهد داشت .

9- ثبات سیاسی و امنیتی

گردنه های قوشچی در شمال ارومیه و ایلانلی قره تپه و عجب شیر در جنوب آن شهر راه های ارتباطی ارومیه را بسیار آسیب پذیر ساخته است .بارش برف که در فصل سرد در منطقه امری عادی است می تواند موجب انسداد گردنه های ذکر شده گردد که با وقوع این امر شهر ارومیه عملاً در بن بست قرار می گیرد . با احداث میانگذر این مشکل برطرف شده و راه ارتباطی ارومیه با سایر نقاط از ثبات امنیتی برخوردار خواهد شد .

10- رونق کشاورزی

با کوتاه شدن مسیر ، محصولات کشاورزی بویژه میوه و تره بار که بمدت و کیفیت طرح حساس می باشند در زمان کمتر و شرایط بهتر حمل و به بازار عرضه می شوند که این امر در رونق صنعت کشاورزی منطقه تأثیری قطعی دارد ./س


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.