سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

بستنی را جایگزین شیر نکنید

اين روزها بستني‌فروش‌ها بيش از هر زماني مشتري دارند. بستني قيفي، ويفري، سنتي، ميوه‌اي، يخي و... از جمله بستني‌هايي است كه تصور آن هم آدم‌بزرگ‌ها را به وسوسه مي‌اندازد، چه رسد به كودكاني كه دلشان كوچك است و طاقتشان اندك.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي خوردن بستني در روزهاي گرم تابستان آن است كه درون را خنك كرده و حداقل براي ساعتي از خستگي و رخوت فرد مي‌كاهد.

اما آيا مي‌توان بستني را جايگزين شير كرد؟ بستني‌هاي ميوه‌اي، سنتي و قيفي غيركارخانه‌اي كه اين روزها توسط برخي مغازه‌داران در سطح شهر عرضه مي‌شود در مقايسه با بستني‌هاي كارخانه‌اي چه تفاوتي دارد؟ آيا مصرف بستني‌هاي خميري‌شكلي كه در ليوان‌هاي وكيوم‌شده با ني به مصرف مي‌رسد توصيه مي‌شود؟

بستني محصول لبني منجمدي است كه از تركيب شير ، شكر، خامه، چربي گياهي، تخم‌مرغ، مواد طعم‌دهنده، رنگ‌هاي خوراكي و مواد قوام‌دهنده و نگه دارنده تهيه مي‌شود.

30 تا 50 درصد بيشتر بستني‌ها را هوا تشكيل مي‌دهد و يك ليوان آن براساس خامه، چربي و شكر به‌كاررفته 300 تا 500 كالري انرژي دارد و تقريبا يك‌چهارم كالري مورد نياز روزانه بدن ما را تامين مي‌كند.

بستني در مقايسه با شير بيش از دو تا سه برابر چربي دارد و ميزان پروتئين آن كمي بالاتر است و تا حدودي ويتامين‌ها و املاح معدني موجود در شير را داراست. اما بايد بدانيد به دليل آن‌كه شكر، چربي و برخي افزودني‌ها نظير كاكائو، قهوه و... در بستني مانع جذب كلسيم و برخي ريزمغذي‌هاي آن شده و بسيار چاق‌كننده و افزاينده قند و چربي خون است، به هيچ وجه آن را جايگزين شير تازه يا فرآورده‌هاي لبني كم‌چرب نكنيد./س

برچسب ها: بستنی ، خستگی ، شیر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.