سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

آرتمیا کلید ادامه تنوع زیستی در تالاب بین المللی میقان

مستندسازی و مطالعات علمی گونه آبزی آرتمیا در تالاب میقان اراک آغاز شد.

مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک گفت: این مطالعات به همت گروه زيست شناسي دانشگاه اراك و با هدف ثبت این گونه نادر و حفاظت از اکوسیستم تالاب میقان اراک اجرا می شود.

 آرتميا يك آبزی سخت پوست است که از باکتری ها و جلبك هاي ميكروسكوپي تغذیه می کند و علاوه بر تصفیه آب ، منبع مهمی برای تغذیه دیگر آبزیان و پرندگان است.

 انصاری با اشاره به تامین بخشي از آب تالاب ميقان از پساب تصفيه خانه فاضلاب اراك گفت این موضوع زمینه مناسبي را براي رشد جلبك هاي مقاوم به شوري که غذاي اصلي آرتميا هستند فراهم کرده است.

انصاری افزود:تالاب كويري ميقان آخرين حلقه اكولوژيك حوضه آبريز دشت اراك است كه آب‌هاي سطحي مسيل‌هاي فصلي راحلقه اكولوژيك حوضه آبريز دشت اراك است كه آب‌هاي سطحي مسيل‌هاي فصلي راجذب مي‌كند و مساحت درياچه فصلي آن بسته به ورودي آب بين 100 تا 110 كيلومتر مربع متغییر است.

محوطه بكر و امن این تالاب يكي از زيستگاه هاي قديمي و اصلي پرندگان مهاجر و حيات وحش منطقه محسوب مي شود و در شمار مناطق شكار ممنوع تحت حفاظت اداره کل زيست محيط قرار گرفته است.

اين تالاب یکی از 22 تالاب بين المللي کشور است و همه ساله در فصل پاييز و زمستان به دليل برخورداري از شرايط مطلوب زيستگاهي پذیرای بیش از 12 هزار قطعه پرندهمهاجر از سیبری است. درنا ، مرغابی سانان ، فلامینگو هاخروس کولی از مهمترین پرنده های قابل مشاهده در تالاب میقان اند.

در اين تالاب و جزاير کوچک اطراف آن 50 گونه گياهي سازگار با خاک هاي گچي، نمک سولفات سديم و منيزيم شناسايي شده است.  برداشت بي رويه از معادن سولفات سدیم حاشيه تالاب، احداث جاده داخل تالاب و قطع ارتباط اکولوژيک قسمت شمالی و جنوبی ، ورود پساب صنعتی به تالاب و استقرار پروژه هاي عمراني در حاشيه تالاب بدون مطالعه اثرات زيست محيطي آنها از مهمترين عوامل آسيب زاي تالاب و گونه هاي زيستي نادر موجود در آن است.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی از اختصاص دو ميليارد ريال براي توسعه تالاب ميقان اراک در سالجاری خبر داد و افزود در کنار اختصاص اين بودجه ها بايد برای مقابله با عوامل آسيب زا برنامه ريزي شود.   /س            
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.