سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج /

بیماران تالاسمی از خوردن غذاهایی که حاوی آهن زیاد هستند، پرهیز کنند

مسئول بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با تصریح اینکه بیماران تالاسمی مینور باید از خوردن غذاهای حاوی آهن زیاد پرهیز کنند، گفت :این بیماران بر خلاف تصور عموم نه تنها دچار کمبود آهن نیستند، بلکه مستعد ابتلاء به مسمومیت با آهن نیزهستند.

ساسان عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: گوشت، جگر حیوانات به خصوص گاو و گوسفند، فرآورده های آن‌ها نظیر همبرگر، سوسیس، کالباس، لوبیا، سویا، کره، گندم، کلم بروکلی، بادام زمینی و سبزیجات برگ سبز، هندوانه، کشمش، نخودفرنگی، آب آلو، خرما، انگور، باقلا، غلات غنی شده با آهن و نخود، آهن زیادی دارند و بهتر است این بیماران در حد اعتدال از آن‌ها استفاده کنند.
وی خوردن میوه و سبزیجات به مقدار کافی را به تمام افراد به ویژه بیماران مبتلاء به تالاسمی توصیه کرد و ادامه داد: این مواد خطر گرفتگی عروق در این بیماران را کاهش می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه بیماران تالاسمی مینور باید استفاده از مواد معدنی را در برنامه غذایی خود قرار دهند، اضافه کرد: یکی از این مواد مغذی، کلسیم است که به تقویت و حفظ سلامت استخوان‌ها کمک زیادی می‌کند.
عباسی تأکید کرد: این بیماران استخوان‌های سستی داشته و در معرض مشکلات استخوانی بسیاری قرار دارند و مصرف کلسیم به مقدار لازم و بیشتر از یک فرد معمولی باید در رژیم غذایی آن‌ها وجود داشته باشد. /س

برچسب ها: غلات ، بیماری های خاص ، آهن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.