سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

من نبودم، دستم بود

عادت هاي غلط و نادرست كودكان اغلب موجب خجالت، سرافكندگي و اذيت و آزاد والدين و يا آسيب رساندن به خود كودك مي شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران براي حفظ سلامت جسمي و عاطفي كودك اين رفتارها برتوجه و اقدام صحيح براي برطرف شدن از سوي والدين نياز دارد.
ناخن جويدن اغلب واكنشي براي كاهش اضطراب و فشار دروني كودكان است .
يكي از اختلالات رفتارها و معمولا زودگذر در كودكان ناخن جويدن است ؛ اين اختلال يا واكنش در همه گروه هاي اجتماعي ديده مي شود كه عمدتا در سنين كودكي و اوايل بلوغ پديدار مي شود.
بسياري از كودكان فقط مواقعي كه دچار فشار رواني مي شوند و يا به هنگام تماشاي صحنه هاي مهيج در تلويزيون و سينما ناخن مي جوند البته بعضي از كودكان نيز در موقعيت هاي گوناگون و ظاهرا بدون دليل خاصي اين عمل را انجام مي دهند.
ناخن جويدن به صورت تخليه هيجانات و تمايلات ناخودآگاه ظاهر مي شود بعضي از مواقع كودكان عمل ناخن جويدن را به صورت تقليد از ديگران ياد مي گيرند عواملي مانند عدم تامين نيازهاي اساسي كودكان به خصوص فقر عاطفي و عدم برخورداري از امنيت و آرامش رواني مي تواند در اين زمينه موثر باشد.

رضواني روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران گفت: ناخن جويدن عادت نادرست رفتاري شايع در كودكان هستند كه شناسايي عامل و برخورد مناسب با آنها مي تواند از تبديل اين عادت غلط به اختلالات رفتاري جلوگيري كند.
وي ادامه داد: اگر كودكان كم رو و خجالتي باشد در برابر جمع چنين واكنشي نشان داده و يا اگر قوانين انضباطي شديدي در خانه اعمال شود منجر به ناخن جويدن در كودكان مي شود.
رضواني خاطر نشان كرد: يكي از راهكارها اين بوده كه افكار كودكان را از ناخن جويدن به اقدام ديگري مثل بازي با بچه هاي ديگر يا كشيدن نقاشي منحرف كنيد.
وي اظهار داشت: از ديگر راهكارها با دادن وسيله اي به او، دستانش را به كاري مشغول كنيد.
گزارش از ريحانه جمشيدي

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.