سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون پيشين وزارت خارجه مصر در گفتگوي ويژه خبري:

پيروزي مصر حاصل صبر مردم است/شوراي نظامي قدرت را بدون تنش به مرسي واگذار كند

روند انقلاب مردمي مصر و پيروزي محمد مرسي با حضور معاون پيشين وزارت خارجه اين كشور در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته بررسي شد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران عبدالله الاشعل معاون پيشين وزارت خارجه مصر در ارتباط مستقيم با استوديوي گفتگوي ويژه خبري شب گذشته در تحليلي در مورد شرايط حال حاضر مصر و پيروزي انقلاب مردمي و اسلام گرايان گفت: امروز اولين انتخابات رياست جمهوري در مصر به صحنه بروز و ظهور درآمد و اين در حالي است كه همواره در مصر انتخابات جعلي بوده است، ولي با اين انتخابات مصري ها ثابت كرده اند كه مي توانند همانند ملت هاي ديگر مستقل باشند.

وي در ادامه تصريح كرد: انقلاب مصر در 25 ژانويه آغاز شد اما به پايان نرسيد و بسياري از اهداف آن در آن زمان محقق نشد اما در اين روز و با پيروزي مرسي پيروزي عظيم قطعي مصر را شاهد هستيم.

الاشعل پيروزي محمد مرسي را نخستين پيروزي ملت مصر پس از ساليان دراز ديكتاتوري دانست و تاكيد كرد: مصر اولين روزهاي دموكراسي را امروز پشت سر مي گذارد و يك نظام دموكراتيك و مردمي واقعي را در سرزمين مصر شاهد هستيم در حالي كه پيش از اين نظام ديكتاتوري محض در كشور ما حاكم بود و استقلالي نداشتيم ولي امروز تمام منافع خود را به دست آورده ايم و مي توانيم منافع ديگر ملت ها را تامين كنيم.


وي پيروزي انقلاب مصر را حاصل صبر مردم مقاوم اين كشور خواند و بيان كرد: مردم مصر صبر كردند و امروز ثمره صبر خود را مي بينند و چه كساني كه به محمد مرسي راي داده اند و چه كساني كه به وي راي نداده اند همگان نتيجه راي را محترم مي شمرد.


الاشعل همچنين با اشاره به اقدامات شوراي نظامي حاكم بر مصر طي مدت سرنگوني حسني مبارك گفت: از شوراي عالي نظامي مي خواهيم قدرت را بدون هيچ تنشي به رييس جمهور واگذار كند و به وعده هايي كه داده شده عمل نمايد، چرا كه اين اقدام آنها باعث شعف ملت مصر خواهد بود و مصريان در مقابل از هر آنچه كه شورا تا كنون انجام داده چشم پوشي خواهد كرد.


در ادامه اين برنامه علي اصغر محمدي مدير كل سابق خاورميانه وزارت امور خارجه ايران در پاسخ به اين سوال كه چه عواملي موجب پيروزي اسلام گرايان در مصر شده گفت: پيروزي محمد مرسي ايستگاهي قطعي در روند تكاملي انقلاب مصر است، انقلاب مصر در 5 ژانويه 2010 آغاز نشد بلكه اين انقلاب پيشينه طولاني دارد و همواره اسلام گرايان ستون اصلي در مصر بوده اند و جايگاه اسلام گرايي در اين سرزمين مستحكم است.


وي همچنين تصريح كرد: آنچه در 25 تا 28 ژانويه 2011 رخ داد اين بود كه اسلام گرايان توانسته اند موج عظيم مردم را هدايت كنند و به سرمنزل مقصود برسانند و تنها گام ابتدايي اين اقدام حذف مبارك بود..


اين كارشناس ارشد مسائل خاورميانه، انقلاب مصر را داراي دو بعد معرفي كرد و اظهار داشت: اسلام گرايي و استعمار ستيزي و ضديت با رژيم صهيونيستي مهمترين ابعاد انقلاب مصر است كه رسانه هاي غربي سعي مي كنند اين دو نكته را در تحولات مصر مغفول نگه دارند.


ويهمچنين افزود: گذر زمان و انتخابات مجلس خلق مصر و مجلس سنا مشخص كرد كه اسلام گرايان از نفوذ زيادي در ميان مردم اين كشور برخوردارند و همچنين در مورد انتخابات رياست جمهوري، اسلام گرايان با سيستم پيچيده اي روبرو بوده اند و تمام توطئه هاي ممكن عليه آنان به كار گرفته شد تا به قدرت نرسند؛ از تبليغات گسترده در مديريت انتخابات به گونه اي خاص و عقب انداختناعلام نتايج  انتخابات، اما به هر حال اين اتفاق افتاد و پيروزي مرسي بيانگر قدرت ويژه اسلام گرايان و نيروي هاي وطن پرست در جمهوري عربي مصر است.


در ادامه برنامه عبدالله الاشعل معاون پيشين وزارت امور خارجه مصر در پاسخ به اين سوال كه آيا امكان دخالت نظاميان در عملكرد رياست جمهوري وجود دارد، بيان كرد: امروز در مصر حق به حقدار رسيد و در مورد عملكرد شوراي عالي نظامي بايد گفت اين شورا براي رسيدن به مرحله بالاتر تلاش هايي داشته اما در عمل پايان كار مهم است اين كه شورا قرار است در شادي ملت سهيم باشد يا مشكلات ديگري براي ملت به وجود بياورد.


وي در ادامه در تشريح مسائل و مشكلات مردم مصر افزود: مصر مملو از مشكلات است اما مهم اين است بايد براي آينده گام برداريم و ملت مصر به خدا توكل مي كند و با عزم و اراده مردم كه خواهان دموكراسي شده اند و فرد اصلح را انتخاب كرده اند ما نيز بايد تلاش كنيم تا هيچ كس در سازندگي مصر كوتاهي نكند چرا كه مصر به همه اقشار آن تعلق دارد و ما در برابر عزم و اراده مردممان  متحد باشيم.


در ادامه برنامه محمدي در تشريح تاثير پيروزي انقلاب مصر بر روند موج بيداري اسلامي در شمال آفريقا و غرب آسيا با بيان اينكه در طول دوران مبارك امكان مشاركت جدي در انتخابات پارلماني وجود نداشت، گفت: تاثير مصر بر جهان عرب يك تاثير نخبگي است كه دانايان جهان عرب اساسا از مصر تغذيه مي شوند و اين كشور تاثير زيادي بر حوزه عربي دارد اكثريت اين نخبگان تعلق به رژيم سابق ندارند چرا كه يا اسلام گرا يا فرهيخته و والا مقام بوده است كه از استقلال جهان عرب دفاع مي كردند.


اين كارشناس ارشد مسائل خاورميانه افزود: بعد از آنچه در مصر صورت گرفته وضعيت اين نخبگان مورد توجه جهان عرب است و آنچه در دنياي عرب صورت مي گيرد داراي دو بعد است تحولات دروني مصر كه ضرورت توجه به افكار عمومي و احترام گذاشتن در حاكميت و نظرات مردم را ايجاد مي كند و آنچه در مصر مي گذرد با يك سبقه اسلامي بر رويكرد اسلامي در آن پر رنگ تر از گذشته به نظر مي رسد.


مدير كل سابق امور خاورميانه وزارت امور خارجه در ادامه افزود: آنچه در منطقه خاورميانه مي گذرد آن را با گذشته متمايز مي كند جريان هاي اسلامي در منطقه پيروز مي شوند و هرچه قدرت ظهور و بروز به اسلام گرايان داده مي شود آنها موثر واقع مي شوند اما در اين زمينه تاثير مصر عميق تر است چرا كه گفتمان سياسي آنها متاثر از اسلام در منطقه را حاكم خواهد كرد .


وي همچنين افزود: رفتار سياسي در منطقه در حال تغيير است در گذشته تغييرات مصر در حال وقوع بود و رسانه هاي عربي عليه اين اقدام مردم مصر موضع گيري مي كردند اما امروز حتي اگر نيت اين رسانه ها احترام به انقلاب مردم مصر نباشد به عنوان موجي  عظيم از فرايند اين انقلاب صحبت به ميان مي آيد؛ اين يعني تحولات به سمت و سويي پيش مي رود هيچ قدرتي  نمي تواند در مقابل اين موج عظيم ايستادگي كرد و مجبورند با آن همراه شوند و خودشان را كنار بكشند.


عبدالله الاشعل در پاسخ به اين سوال كه دولت انقلابي مصر چه تاثيري مي تواند بر پرونده فلسطين داشته باشد، بيان كرد: پيروزي ملت مصر پيروزي همه ملت ها ي مسلمان است به طور حتم از اين پس انقلاب مصر تنها به سود ملت مصر نخواهد بود و نظامي جديد در مصر به روي كار آمده و ضمن احترام به حقوق مصري ها از حقوق ديگر ملت ها نيز دفاع خواهيم كرد.


همچنين محمدي در پاسخ به اين سوال كه موج بيداري اسلامي و شكل گيري دولت هاي نوين بر روي پرونده فلسطين چه تاثيري دارد ، گفت: رژيم صهيونيستي قوي ترين متحد خود يعني حسني مبارك را از دست داده است به اين معني كه از ديدگاه آنها گنج استراتژيك امروزه فرو ريخته است اما با هوشياري ملت مصر و مديريت دقيق و ذيركانه رهبران انقلاب اوضاع به گونه ديگري رقم خورد       .

وي در ادامه بيان كرد:‌ ظهور مقاومت در لبنان كه توانست اولين شكست را بر رژيم صهيونيستي تحميل كند اين موازنه را تغيير داد، اينك مصر در مصر صحيح خود قدم برداشته و معادلات و توزان استراتژيك منطقه به نفع فلسطين رقم خورده است.


اين كارشناس مسائل خاورميانه پيروزي مرسي را پيش از ملت مصر  به ملت فلسطين تبريك گفت و تصريح كرد: ملت مصر توانسته يك ياور جدي براي ملت فلسطين به عنوان رياست جمهوري برگزيند و ما نبايد توقع داشته باشيم مرسي خيلي زود دست به كار شود و هرآنچه مورد انتظار مردم فلسطين است انجام دهد اما وي دقيقا در مسير تحقق اهداف حمايت ملت فلسطين حركت خواهد كرد.


در ادامه گفتگوي ويژه خبري الاشعل در پاسخ به اين سوال كه آيا قدرت در آينده اي نزديك از نظاميان به رئيس جمهور منتقل مي شود، گفت: بر اساس وعده‌هاي داده شده قدرت در سي ام ماه ميلادي جاري به مرسي واگذار مي شود اما متمم قانون اساسي با اين وعده در تضاد است و ما از شوراي عالي نظامي مي خواهيم به قول خود عمل كند و متمم قانون را لغو كند و اجازه اختلاف ندهد و اين مسئله را فراموش كنيم كه قدرت مصر بايد غير نظامي باشد.


الاشعل درباره تغيير دولت جديد در مورد اختلاف درون فرقه اي اين گونه اظهار داشت: رژيم گذشته همواره تلاش داشت تا مسلمانان را از يكديگر جدا كند بنابراين بين مسلمانان و مسيحيان اختلافاتي ايجاد مي كرد ولي نظام فعلي اعلام كرده كه مردم مصر با تمام مذاهبش با هم برادرند و بنابراين ما نيز اعلام مي كنيم ديگر جايي براي چنين اختلافاتي وجو ندارد.


همچنين محمدي كارشناس مسائل خاورميانه در خصوص ميزان اختلاف در آراي دور اول دوم انتخابات مصر گفت:  شوراي عالي نظامي و در دست اندر كاران انتخابات تمام تلاش خود را داشتند تا نتيجه تغيير كند و همچنين در مورد ابطال راي صندوق ها اقداماتي صورت گرفت، تلاش براي اين بود كه مرسي با راي پايين به رياست جمهوري انتخاب نشود و به همين دليل درباره آينده مصر نوعي نگراني وجود دارد و بايد اين نگراني جدي گرفته شود چرا كه نهايت تلاش از سوي بازماندگان رژيم سابق مصر و كساني كه از خارج به اين اوضاع دخالت مي كنند وجود دارد و با اين وضعيت روند آرامي در اوضاع مصر ديده نمي شود.


وي در ادامه اظهار داشت: اين تنش ها اگر با مديريت و مشورت و همراهي مردم همراه باشد جدي نخواهد بود و طرف مقابل قدرت را واگذاري مي كند در غير اين صورت بايد با اندكي ترديد به تحولات مصر در آينده نگاه كرد.


محمدي درباره موضع گيري موج مخالف رژيم صهيونيستي و ابراز نگراني آنها از رياست جمهوري مرسي در مصر گفت: در تاريخ منازعه اعراب و رژيم صهيوينستي با سه مرحله كلي مواجه هستيم ابتدا جنگ هاي منظم با رژيم صهيونيستي كه ارتش اسرائيل به صورت مستقيم از سوي آمريكا، فرانسه و انگليس تغذيه مي شود و در نتيجه امكان برابري ارتش هاي منظم و رژيم صهيوينستي ميسر نشده است و مجموعه اي از شكست ها را اعراب داشته اند، مرحله دوم ايده صلح و سازش با رژيم صهيونيستي كه اين ايده نيز به سرانجام نرسيده چرا كه مديريت رژيم صهيونيستي به گونه اي است كه هيچ دولتي نمي تواند از رويكرد صلح با آن وارد شود و مرحله پاياني منازعه اعراب و اسرائيل مقاومت مردم فلسطين عليه رژيم صهيونيستي است كه با گذر زمان قدرت گرفته و آنچه در مصر صورت مي گيرد به روند مقاومت كمك مي كند و ما در آينده نزديك شاهد پيروزي و مقاومت اعراب در مقابل رژيم صهيونيستي با اين ديده گاه و روند روبه جلو خواهيم داشت./س2

برچسب ها: مصر ، مرسی ، قدرت ، نظامی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.