سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرانجام "بدل انداز" شکار شد

مجرم سابقه داری که پس از شناسایی مالباختگان با زنجير طلاي قلابي اقدام به کلاهبرداری از آنها می کرد از سوی پلیس پایتخت شناسایی و دستگیر شد.

  به گزارش خبرنگاراجتماعی باشگاه خبرنگاران،بیست و چهارم خرداد سال گذشته مأموران کلانتری 1074 فلسطین در حین گشت زنی در خیابان فلسطین متوجه درگیری میان دو نفر و تلاش یکی از آنها برای فرار از محل شد که با حضور مأموران در محل ، متهم به هویت "رضا . ح"دستگیر و جهت انجام تحقیقات به کلانتری انتقال داده شد .
 با انتقال متهم به کلانتری و آغاز تحقیقات ، فردی به عنوان شاکی در اظهارات خود به مأموران گفت : در اویل خرداد ماه سال جاری ، همین آقا در حالیکه تلاش داشت تا با صحبت کردن به زبان انگلیسی خود را تبعه کشوری دیگر و راننده خودرو سنگین ترانزیت معرفی کند به بهانه احتیاج به پول ایرانی برای تعمیر خودرو کِشنده ، مرا راضی کرد تا گردنبند طلایش را به مبلغ 450 هزار تومان خریداری کنم اما پس از خرید گردنبند و مراجعه به طلافروشی ، متوجه بدل بودن آن شدم . با توجه به اعتراف اولیه متهم در خصوص کلاهبرداری از مالباخته به شیوه "بدل اندازی" ، پرونده ای مقدماتی در این خصوص تشکیل و به دستور بازپرس شعبه چهارم دادسرای ناحیه 6 تهران ، پرونده جهت رسیدگی تخصصی در اختیار پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ و متهم نيز در اختیار پلیس آگاهی قرار گرفت .
کارآگاهان پایگاه سوم در بررسی سوابق وی اطلاع پیدا کردند که "رضا . ح" ( 40 ساله ) از مجرمان سابقه داری است که پیش از این و طی سال های 81 و 83 به اتهام سرقت دستگیر و روانه زندان شده است .
مالباخته در اظهارات تکمیلی خود به کارآگاهان گفت : " دوم خرداد سال گذشته برای وصول یک فقره چک به شعبه بانکی در دروازه دولت رفتم و پس از دریافت پول از داخل بانک خارج شدم ؛ هنوز مسافت چندانی از بانک دور نشده بودم که متهم با نزدیک شدن به من و در حالیکه با لهجه ی شدیدی که تصور می کردید او واقعا تبعه غیر ایرانی است ، خود را راننده ترانزیت معرفی و مدعی شد که خودرو کِشنده ی وی دچار اشکال فنی شده و به بهانه نیاز به پول ایرانی  برای خرید قطعات خودرو ، مرا راضی کرد تا گردنبند طلایش را در ازای مبلغ 450 هزار تومان خریداری کنم .
 مالباخته در خصوص نحوه شناسایی و دستگیری متهم نیز به کارآگاهان گفت : پس از مراجعه به طلافروشی و اطلاع از بدل بودن زنجیر طلا با مراجعه به کلانتری و طرح شکایت ، پرونده ای در این خصوص تشکیل و پیگیر آن بودم تا اینکه به صورت کاملا تصادفی و به همان شیوه ی قبلی ، همین شخص پس از خروج من از بانک ، برای دومین بار به من مراجعه کرد و بدون آنکه متوجه این موضوع شود و مرا به خاطر بیاورد تلاش داشت که اینبار نیز به همان شیوه از من کلاهبرداری کند که بلافاصله با مشاهده وی ، مانع از فرار وی شدم و با کمک سایر شهروندان و رهگذران و حضور سریع مأموران در محل موفق به دستگیری وی شدم .
 کارآگاهان پایگاه سوم ، در ادامه رسیدگی به این پرونده و با بررسی پرونده های مشابه موفق به شناسایی تعداد دیگری از مالباختگان شدند که به همین شیوه و در مناطق مختلف خیابان سهروردی ، میدان فاطمی ، میدان شهدای هفتم تیر و بلوار کشاورز مورد کلاهبرداری قرار گرفته بودند . تحقیقات انجام شده از متهم و اطلاعات بدست آمده از مالباختگان نشان داد که "رضا . ح" ، هر بار پس از زاغ زنی و شناسایی مالباختگانی که به مراکز اقتصادی بویژه شعبات بانکی و با اطمینان از به همراه بودن پول به همراه مالباختگان ، به این شیوه و شگرد به آنها مراجعه و در قالب بدل اندازی زنجیر طلا اقدام به کلاهبرداری از آنها کرده است .
سرهنگ حسین خان بابایی ، رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ ، در ادامه اعلام این خبر با اشاره به دستور انتشار بدون پوشش تصویر متهم پرونده گفت :  با توجه به شناسایی متهم از سوی تعدادی از مالباختگانی که بدین شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته و همچنین احتمال افزایش دیگر جرایم ارتکابی از سوی متهم ، دستور انتشار بدون پوشش تصویر متهم از سوی مقام محترم قضایی صادر شده است ؛ لذا از کلیه کسانی که موفق به شناسایی تصویر متهم شده اند دعوت می شود تا جهت طرح و پیگیری شکایات خود به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان سهروردی شمالی ـ خیابان خرمشهر ـ میدان نیلوفر مراجعه نمایند .
همچنین از شهروندان محترم که از دیگر جرایم ارتکابی متهم اطلاعاتی در اختیار دارند درخواست می شود تا هرگونه اطلاعات خود را از طریق شماره تماس های 88505753 و 21865659 در اختیار کاراگاهان پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دهند ./ل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.