سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

گرما زدگی در کمین خوزستانی ها

فصل گرم و سوزان تابستان فرا رسید بسیاری از فعالیت های انسان در زندگی روزمره به وضع هوا بستگی دارد و بسیاری از عادات رفتاری براساس وضعیت های جوی نا مناسب دستخوش تغییر می شود.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران خوزستان ،در حالی که اهواز روزهای گرم خود را سپری می کند،بسیاری از شهروندان به دلیل سهمیه بندی بنزین و گران شدن کرایه تاکسی ها مجبور هستند صف های طولاتی اتوبوس را تحمل کنند.به گفته یکی از شهروندان:در این گرمای شدید برخی از اتوبوس ها مجهز به سیستم خنک کننده نیستند و بسیاری از اتوبوس های کولر دار هم از روشن کردن سیستم سرمایشی خوداری میکنند.شهروند دیگری در گفتگویی کوتاه گفت:در این گرمای طاقت فرسای اهواز خیابانهای مرکزی شهر که مورد رجوع مردم است اثری از آب سردکن نمی بینیم و مردم باید از دست فروشان آب معدنی بخرند.

با وجود این شرایط شهروندان در معرض گرما زدگی قرار میگیرند و ما این را بهانه ای قرار دادیم تا با خانم دکتر تیرداد درباره علائم گرما زدگی و راه های پیشگیری از آن گفتگویی انجام دهیم.

وی در باره علائم گرما زدگی گفت:فرد گرما زده اغلب خسته و گیج می شودو ممکن است دچار برخی علائم شاخص در گرما زدگی مانند اختلال در هوشیاری ، دمای بالای بدن و در شرایط حاد سردرد ، گرفتگی عضلات ، پوست خشک و داغ، تشنج ، اختلال ریتم قلب که میتواند منجر به سنکوب گردد . اختلال در تکلم ، رنگ پریدگی و افت فشار خون و در صورت عدم تشخیص و انجام ندادن مراقبت های لازم احتمال مرگ در این  افراد  بالاست .

دکتر تیرداد در رابطه با راه های پیشگیری از گرما زدگی تأکید کرد: در فصل تابستان نباید منتظر بمانیم تا تشنه شویم و در مواقع تعریق شدید بدن نوشیدن آب بیش از حد نیاز توصیه می شود و اینکه تا حد امکان از حضور در گرما خودداری کنیم.

هنگام برخورد با فرد گرمازده چه اقداماتی برای وی انجام دهیم؟ مصدوم را به محل خنکی منتقل کنید ، به او محلول آب و نمک و شکر دهید ، عضلات گرفته را ماساژ دهید ، حوله مرطوب بر روی پیشانی او قرار دهید و در اولین فرصت او را به مراکز درمانی برسانید.

خیلی از اوقات شنیده ایم که آب و هوا بر شخصیت انسان و احساسات و عواطف انسانی تأثیر گذار است. درباره تاثیر گرما بر شخصیت انسان با یک خانم جوام کارشناس روانشناسی به گفتگو پرداختیم وی اظهار کرد:گرما بر روان تاثیر میگذارد و آستانه تحمل فرد را پایین می آورد و فرد را تحریک پذیر و زود رنج می کند. افرادی که مدت زیادی در معرض گرما قرار میگیرند احساس خستگی میکنند و حتی حوصله گفتگو با خانواده خود را ندارند و حالتی تند خو از خود نشان می دهند.

امیدواریم شهروندان این تابستان داغ را با صحت وسلامت سپری کنند و شاهد کمبودهایی که باعث مشکلات جسمی و روانی میشود در سطح شهر نباشیم./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.