سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدی:

سند تحول بنیادین قانون تغییر ساختار آموزش و پرورش نیست

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اهمیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش لزوماً قانون تغییر ساختار نظام آموزش پرورش نیست بلکه برای اجرایی شدن به اسناد میانی و احکام قانونی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران ، محمدمهدی زاهدی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۴ تیر) مجلس با بیان اینکه بی شک سند تحول بنیادین آموزش و پرورش حاصل تلاش متخصصان و دلسوزان حوزه آموزش و پرورش است گفت: این سند که طی ۵ سال تدوین و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید از جمله اسنادی است که باید برای تصویب آن از تمامی دست اندرکاران تشکر کرد.
نماینده مردم کرمان و راور با تأکید بر اینکه محوریت این سند بر اساس مبانی اسلامی و در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری تنظیم شده است، ادامه داد: اما ابهاماتی درباره آغاز اجرایی شدن این طرح وجود دارد که به آنها اشاره می کنم.

وی یادآور شد: همه می دانیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سندی بالادستی و سیاست گذاری کلان است که به طور مستقیم همه مفاد آن قابل اجرا نیست.

زاهدی تصریح کرد: تصویب مراحل اجرایی این طرح متضمن مرحله زمینه سازی، اجرا، ارزشیابی، تصویب برنامه درسی ملی، اهداف دوره های تحصیلی و پیش بینی بودجه تحول در ساختار بودجه است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه علی رغم اهمیت زیاد این طرح وزارت آموزش و پرورش با تصویب آذر و دی ماه سال
۱۳۹۰ تصمیم به اجرایی کردن آن دارد، تأکید کرد: با توجه به پیامدها و معضلات شکلی ساختار اجرایی کردن این طرح می تواند خسارت‌های تاریخی به نظام آموزشی وارد کند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس نهم با طرح این سؤال که آیا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به لحاظ قانونی آماده اجراست، تأکید کرد: ضرورت دارد قبل از اجرای طرح در مرحله تمهیدات و زمینه سازی اجرا گام هایی برداشته شود تا اجرای سند در دوره فرضی
۱۲ ساله موجبات سرافرازی نظام تعلیم و تربیت را فراهم کند.
وی با بیان اینکه بی توجهی به سیاست های کلی اشتغال در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشاهده می شود تأکید کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش لزوماً قانون تغییر ساختار نظام آموزش پرورش نیست بلکه برای اجرایی شدن به اسناد میانی و احکام قانونی نیاز دارد.

زاهدی در توضیح دیگر موارد مهم که باید در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد توجه قرار بگیرد، افزود: تعریف فاز شروع اجرای طرح، تعیین مسیر اجرای تحولات، ارزشیابی اجرای طرح، تقسیم کار ملی، برنامه درسی ملی، تدوین و تصویب اهداف از دیگر مواردی است که باید در سند تحول مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در پایان خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: آیا در اولویت بندی سند تحول بنیادین قرار است نظام
۳ـ۶ـ۶ و تعطیلی پنجشنبه ها جزو اولویت ها باشد یا خیر./ب2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.