سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

مواد غذایی طبیعی جایگزین غذاهای فرآوری شده است

در سال‌هاي اخير، مردم به ضرورت مصرف مقادير بيشتر فيبر در رژيم غذايي خود پي برده‌اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک رژيم غذايي پرفيبر به پيشگيري از يبوست و كاهش خطر ابتلا به اختلالات خاصي از قبيل بواسير، بيماري ديورتيكولي و سندرم روده تحريك‌پذير كمك مي‌كند.

ساير فوايد فيبر عبارتند از كاهش احتمالي كلسترول و در افراد مبتلا به ديابت، كند شدن جذب قند كه در نتيجه نياز به مصرف انسولين را كاهش مي‌دهد. به گفته متخصصان نقش فيبر در پيشگيري از سرطان روده بزرگ هنوز واضح نيست، بعضي مطالعات نشان مي‌دهند رژيم غذايي پرفيبر، سرطان روده بزرگ را كم مي‌كند اما مطالعات ديگر شواهدي را مبني بر سودمندي آن نشان نداده‌اند.

نقش فیبر در بهبود گوارش :غذاهاي پرفيبر كه اغلب به آنها مواد حجم‌زا يا زبر مي‌گويند، عبارتند از غلات كامل، ميوه‌ها، سبزي‌ها و حبوباتي از قبيل لوبيا و عدس. احتمالا اينها در مقايسه با مكمل‌هاي فيبري، منابع بهتري از فيبر هستند.

برخلاف اكثر تركيبات غذايي، فيبرها تحت‌تاثير آنزيم‌هاي گوارشي قرار نمي‌گيرند. در حقيقت فيبر بدون تغيير از معده و روده كوچك عبور كرده و به روده بزرگ مي‌رسد. در اين محل، بعضي از انواع فيبر توسط باكتري‌ها تخمير مي‌شوند اما بقيه در برابر تخمير مقاومت كرده و بدون تغيير از طريق مدفوع دفع مي‌شوند. آنها باعث افزايش وزن و حجم مدفوع شده و همچنين آن را نرم مي‌كنند. /س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.