سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در آستانه رفتن به خانه ملت؛

آيا صالحي براي خانه ملت توجيهي خواهد داشت؟

در چند روز گذشته با عدم پاسخگوي وزارت امورخارجه کشورمان مبني بر ديدار صالحي و ويليام هيگ بحث هاي مطرح شد که منجر به احضار وزير امورخارجه به خانه ملت شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران،

8 آذر ماه 1390 خيابان فردوسي تهران شاهد تجمع اعتراض آميز دانشجويان معترض در مقابل سفارت خانه انگلستان بود که با ورود اين دانشجويان به این سفارت خانه، روابط ديپلماتيک ايران و انگلیس وارد فاز جديدي از مناسبات خود شد.

 مناسباتي که دو روز پيش از ورود به سفارت خانه انگلیس توسط دانشجويان با تصويب طرحي در مجلس و با تاييد شوراي نگهبان وبا ابلاغ رئيس جمهور به وزارت امورخارجه مبني بر کاهش روابط ميان  دو کشور که بيشتر براي حفظ منافع ملي و دفاع از حقوق ملت ايران صورت گرفته بود، روابط از سطح  سفير به  کاردار کاهش يافت سطحي که به مقامات رسمي دو کشور نيز سرايت کرده بود.

اما در 31 خرداد سال 1391 در مناسبات  دو طرفه پس از شش ماه اتفاق جالبي روي داد، اتفاقي که در حاشيه کنفرانس يک روزه امنيت و آينده افغانستان موسوم به  قلب آسيا در افغانستان با ديدار غير منتظره  صالحي وزير امور خارجه کشورمان و ويليام هيگ وزير امور خارجه  انگلیس رخ داد که به اذعان رسانه هاي غربي به در خواست علي اکبر صالحي صورت گرفته بود.

وزير امور خارجه کشورمان درشرايطي تصميم به ديدار با ويلیام هيگ گرفته که  هيچ گونه پوشش خبري با ترجيح دستگاه ديپلماسي کشورمان صورت گرفته نشده و هیچ یک از مقامات این وزارتخانه هم لازم ندانستند درباره این دیدار غیرمنتظره، توضیحی دهند تا وزارت خارجه انگلیس خود روایت "تامل برانگیز" این گفت وگو را رسانه ای کند.

در اين ميان چند سوال براي ملت ايران که همواره از اقدامات خصمانه دولت انگلیس خاطرات خوبي در ذهن خود نداشته واکنون به دنبال پاسخ به سوالاتي  هستند که درافکار عمومي نقش بسته مبني بر اينکه چرا اين ديدار رسانه اي نشده و اينکه در گفتگوهاي في مابين چه گذشته واز همه مهمتر آيا اين ديدار از پيش تر به اطلاع مقامات رسمي کشورمان رسيده بوده است يا خير؟

و  بايد به فرمایشات مقام معظم رهبری، مبني بر جلوگیری از خدشه وارد کردن بر منافع ملت که باید مسئولین به آن توجه کنند، اشاره کرد:

"مقام معظم رهبری" در خطبه های تاریخی ۲۹ خرداد ۸۸ و روزهای آغازین فتنه فرمودند: ديپلماتهاى برجسته‌ى چند كشور غربى كه تا حالا با تعارفات ديپلماتيك با ما حرف ميزدند، نقاب از چهره برداشتند؛ چهره‌ى واقعى خودشان را دارند نشان ميدهند ،دشمنى‌هاى خودشان با نظام اسلامى را دارند نشان ميدهند؛ از همه هم خبيث‌تر دولت انگليس از ديد وزارت امور خارجه بيشتر مورد توجه قرار مي گرفت.

از سوي ديگر در چند روز گذشته نمايندگان خانه ملت نيز با احضار وزير امور خارجه به مجلس وخواستار پاسخگو شدن وي در مورد ديدار با ويليام هيگ طرحي که علا الدين بروجردي رئيس کميسيون امنيت ملي وسياست خارجي  مجلس اعلام داشته بود تا زماني که دولت انگلستان ازاعمال خصمانه خود دست بر ندارد طرحي براي ايجاد روابط ديپلماتيک در مجلس نهم که مسئول قانون گذاري واراده خواست ملت است را نخواهند داشت.

اما  بايد ديد که در روز های آتی  که صالحي  به درخواست کميسيون امنيت ملي وسياست خارجي به خانه ملت خواهد رفت در پاسخ به نمايندگان در مورد اين ديدار از وي سوالاتي خواهند داشت چه پاسخي خواهد داشت؟پ2/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.