سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

مراقبت های مفصل زانو

چگونه از مفاصل زانو مراقبت كنيم؟

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک زانو، عضو مهمي است كه وزن بدن را تحمل مي‌كند. بدن ما روي زانو‌ها استوار است و به همين دليل اگر وزن بدن زياد باشد، فشار بيشتري به اين عضو وارد مي‌شود. خيلي از ما درد زانو را تجربه كرده‌ايم و مي‌دانيم كه مراقبت و پيشگيري از ايجاد درد زانو بسيار مهم است.

  زانو بزرگ‌ترين و مهم‌ترين مفصل بدن است كه در پياده‌روي و انواع ورزش‌ها نقش حساسي دارد و سلامت و قوت آن، ما را در انجام كارهاي روزمره و انجام فعاليت‌هاي ورزشي توانمند مي‌‌كند. تمام فعاليت‌هاي انسان مانند كار سنگين، كم‌تحركي و افزايش وزن مي‌تواند آسيب زيادي به اين عضو از بدن وارد كند؛ پس اجازه ندهيم كه مشكل زانو تا حدي پيش رود كه ما را از حركت و انجام كارهاي روزانه بازدارد.

براي مراقبت از مفصل زانو چه بايد كرد؟ يكي از روش‌هاي مراقبتي از زانو اين است كه ما يك‌سري فعاليت‌ها و برنامه‌هاي ورزشي داشته باشيم تا از بيماري مفاصل زانو پيشگيري كنيم.

تقويت عضله چهارسر ران يكي از مهم‌ترين محافظ‌هاي مفصل زانوست. پيشنهاد ما به بيماران اين است كه بدون خم و راست‌كردن مفصل زانو، عضله را در حالت صاف قرار داده و به مدت 30 ثانيه منقبض و منبسط كنند. بهتر است اين حركت روزي نيم ساعت در صبح و عصر براي سلامت زانو يا جلوگيري از پيشرفت بيماري مفصلي صورت گيرد.همچنين بستن وزنه‌هاي نيم يا يك كيلويي به مچ پا و بالا آوردن مچ پا به آرامي به مدت 30 ثانيه از ديگر حركات مناسب براي مراقبت از مفصل‌هاي زانوست. البته اين حركت براي افرادي كه كمردرد ندارند، مناسب است. بهتر است بدانيد اگر دچار كمردرد هستيد بايد براي اين نرمش‌ها و حركات با پزشك مشورت كنيد. بهتر است براي جلوگيري از زانودرد، از نشستن روي زانو و چهارزانو نشستن روي زمين خودداري كنيد.

متخصصان توصیه می کنند كه افراد براي استراحت روي صندلي بنشينند و توصيه ديگر اين‌كه حتي‌الامكان از صندلي ثابت و زيرپايي استفاده كنند كه هم از فشار به زانو و لگن و هم از فشار به ستون فقرات كمر جلوگيري ‌كند./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.