سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران

ذخاير مس خالص در سال گذشته به بيش از21 ميليون تن رسيد

ذخاير مس خالص در كشور در سال 88به ميزان 14 ميليون و 500هزار تن و در سال 89 به 18 ميليون تن و با 151هزار متر حفاري ،ذخايرمس در سال 90به 21 ميليون و 340 هزار تن رسيد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبكه اطلاع رساني توليد وتجارت ايران(شاتا)؛ اردشير سعد محمدي طي بازديدي كه نمايندگان رسانه هاي جمعي از مجتمع مس سرچشمه كرمان داشتند، با اعلام اين خبر، افزود: در سال 90 توليد كنسانتره مس به 901 هزارتن ومس كاتد به 235 هزارتن رسيد كه اين مقدار تا پايان امسال به 250 هزارتن خواهد رسيد.
وي افزود:مجتمع مس سرچشمه در سال گذشته به ميزان 123 ميليون تن ماده معدني و باطله مس استخراج كرد كه از اين مقدار 37 ميليون تن آن ماده معدني و مابقي باطله بود كه با فعاليتهاي مضاعف كاركان زحمت كش اين مجتمع در 4 سال آينده اين ميزان را به 250 ميليون تن خواهيم رساند.
مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران در ادامه سخنان خود گفت: در سال گذشته در معادن مس كشور به ميزان 151هزار متر مربع حفاري اكتشافي انجام گرفت و اين در حالي است كه در سراسر كشور 250هزار متر مربع حفاري اكتشافي براي ساير مواد معدني صورت گرفت.
وي در ادامه تصريح كرد: شركت ملي صنايع مس ايران در سال جاري قادر است با افزايش عمليات اكتشافي از 200 هزار متر مربع حفاري عبور كند بطوريكه در 3 ماهه نخست امسال 43 هزار متر مربع حفاري در معادن مس كشور رخ داده است و انجام 300هزار متر حفاري اكتشافي تا پايان سال جاري در دستور كار قرار دارد.
وي با بيان اين كه هم اكنون 44 نقطه اكتشافي در كشور براي عنصر مس فعال شده است ،افزود : هم اكنون اكتشاف مس در استانهاي آذربايجان شرقي ،قم،سيستان و بلوچستان، اصفهان، كرمان و يزد با سرعت خوبي در حال انجام است.
سعد محمدي در ادامه گفت: در سال جاري از ميان 13 هزار نفر نزديك به3هزار نفر از نيروي انساني مجتمع مس سرچشمه از لحاظ استخدامي تبديل وضعيت شده اند.
سعد محمدي در ادامه خاطر نشان كرد: ميزان مصرف متوسط مس به ازاي هر نفر 3 كيلو گرم و در مجموع 19ميليون تن است بطوريكه از 19 ميليون تن مس توليد شده در جهان 15 ميليون و 500هزار تن حاصل از از استخراج ماده معدني است همچنين 3ميليون و 500هزار تن از توليدات مس جهان نيز از ذوب قراضه حاصل مي شود.
مدير عامل شركت ملي صنايع مس ايران در بخش ديگري از سخنان خود گفت: درجه خلوص مس كشوربه ميزان 998/99است و درجه خلوص مس در بورس فلزات لندن 99/99است و با توجه به اين موضوع كه كاربرد اين مس در صنايع نانو و هاي تك ،هوايماو خودرو سازي است ، تقاضاهاي جديد خارجي براي مس ايران افزون شده است.
سعد محمدي در ادامه تصريح كرد: پس از نفت بيشترين ميزان سرمايه گذاري در صنعت مس كشور انجام شده است.
وي يادآور شد: در سال گذشته جمهوري اسلامي ايران توانست در انجمن بين المللي مس (I.C.S.G)صاحب كرسي شد و اين موقعيت سبب ارتقاء جايگاه تخصصي و مطالعاتي ايران شد.
سعد محمدي در ادامه در خصوص آخرين وضعيت كاميون هاي بزرگ حمل مواد معدني خاطر نشان كرد: در سال جاري به تعداد 2 دستگاه كاميون 240 هزار تني هركدام به ارزش 2ميليارد و 500ميليون تومان به ناوگان مجتمع مس سرچشمه در خرداد ماه امسال افزوده شد همچنين به تعداد كاميون هاي 136 تني كه تعداد آنها در سال 89 به 20 دستگاه مي رسيد تا پايان سال جاري 40 دستگاه كاميون 136 تني ديگربراي يهره وري بالاتر و كاهش هزينه ها ي توليد، خريداري مي شود.
مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران تصريح كرد: تنها صنعتي كه معدن به عنوان مواد اوليه در كنار خود دارد صنعت مس است و اين موضوع به عنوان مزيتي است كه در صنعت فولاد كشور ديده نمي شود.
سعد محمدي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: از معادن مس سرچشمه روزانه 200هزار تن خاك حاصل از انفجار برداشت مي شود و  از لجن هاي با قيمانده از فرآيند تبديل مس آند به مس كاتد در پالايشگاه مس سرچشمه  پس از تصفيه سالانه حدود 800كيلوشمش طلا ونقره  توليد مي شود.
وي درادامه گفت: حاصل ذخيره زمين شناسي معدن مس سرچشمه بالغ بر يك ميليارد و 200ميليون تن سنگ سو لفوري با عيارمتوسط هفت دهم درصد است.
مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران در ادامه يادآور شد : در سال 89 اين شركت با ارزش صادراتي بالغ بر يك ميليارد و 315 ميليون  ، رتبه نخست صادرات غير نفتي را براي دومين سال پياپي كسب كرد.
وي در ادامه تصريح كرد: شركت ملي صنايع مس ايران بطور كامل براساس توان مالي خود طرحهاي خود را دنبال مي كند و در اين راستا تا كنون حتي يك ريال از بانكها وام نگرفته است.
به گفته سعد محمدي ؛ به غير از جمهوري اسلامي ايران در هيچ كشوري كه صاحب معادن و صنايع مس است ، 4 فعاليت تغليظ ،ذوب،معدن و پالايش در كنار يكديگر انجام نمي گيرد.
وي در ادامه از برنامه هاي پيش روي اين شركت در سال جاري كه در حال انجام است ، اشاره كرد و افزود: ايجاد اتوماسيون صنعتي، احداث انبارهاي جديد كنسانتره مس، ايستگاه پمپ كننده آب برگشتي از تينكرها ،احداث سدي با پوسته هسته اي ، احداث مجموعه كوره حرارتي آند و غيره ياد كرد.
مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران در پايان گفت: براي نصيب تيكنرها، لوله گذاريو آب گيري از سد مجنمع مس سرچشمه در مجموع تا كنون 13هزار ميليارد تومان هزينه شده است.
گفتني است: مجتمع مس سرچشمه كه قديمي ترين مجتمع مس كشورمحسوب شده همچنين يكي از بزرگترين معادن روبازجهان و دهمين معدن مس جهان هم به لحاظ وسعت وهم به لحاظ ذخيره معدني است در 160كيلومتري جنوب غربي كرمان و 50 كيلومتري جنوب رفسنجان قرار دارد،بخش هاي توليدي اين مجتمع شامل معدن،تغليظ ،ذوب،پالايشگاه و ريخته گري ها و ليچينگ است.
در اين سفر اصحاب رسانه ازبخشهاي مختلف مجتمع مس سرچشمه شامل فرآيند استخراج و بهره برداري،ذوب مس و توليدات محصولات اين مجتمع نظيرمفتول 8 ميليمتري ،اسلب و بيلت مسي،مس كاتد، تراك هاي 240تني،دستگاههاي پيشرفته سنگ شكن،خطوط لوله آببراي تبديل باطله،تيكنرهاي آب، سد ذخيره آب ،منظره انفجارمعدن رو بازو ؛ وفعاليتهاي عمراني زمين فوتبال ، خانه سازي ، جاده كشي از رفسنجان به مجتمع مس سرچشمه غيره بازديد كردند./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.