سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حميد شاه ‌آبادي در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته:

حمايت جامعه‌ي طراحان در مرز شناسايي آثار قرار گرفته است

اكنون حمايت از جامعه‌ي طراحان در مرز شناسايي آثار قرار گرفته كه اين امر نيازمند مطالعه و پژوهشي جدي تر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛حميد شاه ‌آبادي معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به قانون ساماندهي مد و لباس در سال 88 گفت:همكاران ما در سال هاي 1385 و 1389 جلساتي را گذاشتند تا دستگاههايي براي حمايت كارگروه مد و لباس تشكيل شود و ما در طي اين چند سال سعي در جبران اقدامات قبلي كرده و در سال 89 كار را به صورت جدي تر و با برگزاري نمايشگاهها آغاز كرديم.
وي افزود:يكي از دلايلي كه شايد باعث شد بسياري از  فرصت ها به دست نيايد؛نياز كارگروه ها به تشكيل يك نهاد بود كه براي هر كدام وظايفي در نظر گرفته شد.
وي درخصوص نمايشگاه نياوران و نزديك شدن ايده ها به يكديگر تصريح كرد:در نمايشگاه نياوران ما شاهد نزديك شدن ايده ها به هم و پرداختن به حلقه گمشده بوديم و بعضي از همكاران ما مانند "كشاورز "كه مسئوليت مديريت كل آموزشي را برعهده داشتند و توانستند در يك بازده زماني يكساله مسئوليت دبيرخانه كارگروه مد و لباس را برعهده گيرند.
وي افزود:الان سيستم به گونه ديگر در حال اداره شدن است ما مشغول توسعه دادن كارگروه مد و لباس هستيم و معتقدم از اقدام عجولانه و تبليغاتي و ظاهري در اين امر جلوگيري كنيم.
شاه آبادي با توجه به اقدامات صورت گرفته در طي اين شش سال اظهارداشت:من متولي اين امر در طي اين شش سال نيستم و نبايد وانمود كنم كه هيچ اتفاقي در طي اين مدت نيفتاده است.
وي افزود:ما نياز به يك كارشناسي داشتيم و همكاري ما با تصويب آئين نامه در هيئت دولت توانسته وظيفه هر دستگاه را به شخصي محول كند و در كنار آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كار رسيدگي به آن ها را برعهده گيرد و در خصوص گزارش هاي آن مبني بر كم كاري و يا پركاري وزارتخانه ها تصميم گيري كند.
وي با اشاره به دو جبهه‌ي متفاوت در اين مقوله اظهار داشت:با دو جبهه متفاوت مواجه هستيم كه يكي مردم هستند كه لباس مورد علاقه ي خود را انتخاب كرده و از طرف ديگر با نظام مد و لباس كه يك نظام اقتصادي است مواجهيم.
وي ادامه داد:همه‌ي طرح ها بايد مبتني بر صرف و صلاح در بازار باشد كه خوشبختانه جريان اقتصادي بازار و جريان هنر و طراحي و نيز حوزه ي توزيع هر كدام در طي اين سال ها مكانيزم خود را پيدا كرده و امروزه نمي‌توان گفت كه هيچ كاري در اين زمينه صورت نگرفته است و نيز نمي‌توان بدون هيچ گونه مطالعه ‌ي قبلي وارد فضاي توليد شد و ساز و كار بازار را به هم ريخت.
شاه آبادي افزود:به صرف طرح يك اثر از سوي طراحان ما كاري را پيش نمي‌بريم و بايد بدانيم كه ايده پردازان خوبي را داشته و بايد از آن ها استفاده كنيم.
وي با اشاره نمايشگاه چادر در سال 90 اشاره داشت:نمايشگاه چادر با ارائه دادن 37 طرح مدل چادر و نمايشگاه مد و مانتو در آبان ماه سال 90 و نمايشگاه جشنواره فجر در دوره من و با مديرانم برگزار شد كه با نگاه اجمالي به آن مي‌بينم كه در يك مجموعه رنگ و حضور و به اصطلاح بدنه‌ي اقتصادي و شبكه توليد و صنوف جدي تر است و حوزه‌ي طراحي كمرنگ تر به چشم مي آيد.
وي افزود:در اسفند ماه سال 90 ،ما شاهد آثار خلاقانه و جدي تري بوديم كه حضور شبكه توزيعي و نيز اصناف در آن كمتر به چشم مي‌آيد و اين نشان از يك بيماري مزمن است كه نبايد به دنبال درمان يك شبه برايش باشيم.
وي تصريح كرد:اين پروسه پنج ساله است و بايد تعامل جدي تري بين فعالان اين عرصه صورت گيرد چراكه بايد كارگروه مد و لباس به يك نهاد تبديل شود تا فعالان اين عرصه حرف يك ديگر را درك كرده و با مشكلات هم آشنا شوند.
وي ادامه داد:يكي ديگر از اقدامات ما ايجاد بنياد مد و لباس در كنار نمايشگاه دائمي است كه با ايجاد دو ارگان توانستيم شاهد مدل ها و طراحي هاي قابل توجه اي باشيم.
وي با اشاره به صد و چهل طرح در جشنواره فجر افزود:در جشنواره فجر ما در صدو چهل مدل لباس را با بهترين طراحي ها از سوي جامعه‌ي طراحان ارائه داديم و من معتقدم كه اين پروسه گردش كار طولاني و عملياتي تري را در پيش دارد.
مدير معاون امور هنري فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد:نظام دستوري اتفاق نمي افتد مگر اينكه نظام عرضه و تقاضا رعايت شود و اين به آن معنا بوده كه يك خانم ايراني با پسنديدن يك لباس بايد قدرت انتخاب داشته باشد و در اين جا طراحان ما بايد با مطالعه و نياز سنجي پيش روند تا سازوكارها به وجود آيد و ما بتوانيم گام هاي مثبتي را برداريم.
شاه آبادي ادامه داد:تشكيل يك بنياد ملي و طرح پارك فرهنگ و فناوري مد و لباس كه بتواند طراحان را دور هم جمع كند،خود گام بزرگي است.
وي با اشاره به بخش ديگري كه حمايت از طراحان است،‌تصريح كرد: گام اول ايجاد بانك اطلاعات طراحان به منظور تعامل و نيازهاي مردم است و خوشبختانه ارتباط با طراحان قوي تر شد و تعاملات خوبي صورت گرفته است.
وي ادامه داد:كميسيون ماده 4 را تشكيل داده و هيئت منتخب جامعه طراحان 7 نفر را  انتخاب كرد و نمونه موفق آن در جشنواره فجر ارائه شد و توانست ميدان رقابت را براي طراحان باز كند.
همچنين؛بهروزي يكي از طراحان كشورمان گفت:سي و پنج سال از طراحي من در مد و لباس مي‌گذرد و از سال 81 به صورت جدي كار حرفه ‌اي خود با كارگروه مدل و لباس آغاز كردم و تا سال 86 به طور جدي در نمايشگاه هاي مختلف آشنا شدم،ولي متاسفانه تا سال 89 ما هيچ حمايتي از مسئولان كارگروه مد و لباس نديديم.
همچنين؛شاه ‌آبادي با اشاره به عدم حمايت از طراحان افزود:تا سال 89 ما  كميته منتخب نداشتيم ولي درحال حاضر در جشنواره فجر اين كار را انجام داديم كه نتيجه آن همان تصويب ماده 4 و انتخاب 7 نفر از جامعه‌ي طراحان بود كه آثار توسط آن ها داوري شد و همه‌ي ‌آنها كه اساتيد دانشگاه بودند سعي در  ايجاد فضايي بيشتر براي شناسايي طراحان داشتند.
همچنين بهروزي ادامه داد: با پيگيري در نمايشگاه نياوران فهميدم كه دو طراح بيشتر حضور نداشتند و از اين بابت متاثر شدم چون با دو نفر نمي‌توان كاري را پيش برد.
وي افزود: از طراحان خواسته شد تا ژورنالي را ارائه دهند و هنوز با گذشت سه سال تماسي را از سوي مسئولان مبني بر توليد انبوه و تائيد و يا رد را نداشتيم.
وي ادامه داد: من معتقدم كه اگر از جامعه‌ي طراحان حمايت شوند آنان از جان و دل مايه مي‌گذارند و تا شرايط فراهم شود ولي متاسفانه همه چيز در حد برگزاري جلسات است.
همچنين شاه آبادي تصريح كرد:من از عدم تماس ها اطلاعي ندارم ولي عملكرد جامعه طراحان در سال 90 متفاوت بود و اكنون حمايت از جامعه طراحان در مرز شناسايي آثار است و اساسا پيگيري جديتر براي اين امر داريم.
وي ادامه داد:بايد شرايط به فضاي توليد انبوه برسد و نبايد از يك نمايشگاه انتظار پوششي و حجاب و عفاف كل كشور را داشته باشيم.
وي افزود:در نمايشگاه نياوران يك اشتباه استراتژيك وجود داشت و آن هم وجود تمامي لباس ها اعم از مجلسي و مانتو در كنار يكديگر بود كه نشان از محدوديت فضا بود.
وي ادامه داد:در نمايشگاه آبان 90 ما  توانستيم به صورت متمركز مانتوها و مدل هاي متفاوتي عرضه كنيم كه اين امر با موفقيت خوبي همراه بود.
شاه ‌آبادي ما بايد يك زيرساختي داشته باشيم كه در مدلي توسط يك سياست گذار ديده شود تا همه فعالان اين عرصه بتوانند با خيالي آسوده به كار خود ادامه دهند.
وي تصريح كرد:در طول اين مدت اساسنامه مد و لباس را به تصويب رسانديم تا مد و لباس افتتاح شود و در كنار نمايشگاه مد و لباس را طراحي كرديم كه توسط ارشاد با دغدغه جدي شخص وزير رصد شده است.
وي درخصوص بودجه هاي ارائه شده در اين زمينه اظهارداشت:از اوايل سال 85 كه قانون مجلس تصويب شد تا به الان يك رقم يك ميلياردتومان در فروردين 91 به دست من رسيده و در طول يك سال ما هزينه هاي مطالعاتي و نمايشگاه را بررسي كرديم و رقم مورد نظر چند برابر يك ميليارد بود.
شاه آبادي اظهارداشت:براي اولين بار بودجه 5 ميلياردي تقاضا كرديم و اميدواريم بتوانيم با در اختيار گذاشتن بودجه، طرح ها و پيشنهاداتمان را انجام دهيم.
وي تصريح كرد:نمايشگاه مد و لباس به دنبال فراهم كردن شرايطي كه حلقه گفتگو بين طراح و ايده پرداز توليد كننده و توزيع كننده به خوبي فراهم شود تا انگيزه جامعه‌ي هنري روز به روز افزايش يابد و سياست ما براي تحقق يافتن اين كار برگزاري پوشاك بهاره در آبان ماه است تا جامعه تبليغي و اصناف و توليد كنندگان مي‌توانند انتخاب هاي آينده خود را انجام دهند.
وي خاطرنشان كرد:اميدواريم تا سال 94 تمامي فرايندهاي توليد شكل گيرد و ما در يك فرايند توليدي تمامي شبكه ها را به سامان برسانيم./ه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.