سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

كاهش 30 درصدي با آبياري تحت فشار

استفاده از آبياري تحت فشار در شيوه سنتي هدر رفت آب را از 70 درصد به 30 درصد مي رساند.

داود يارمحمدي كارشناس ارشد كشاورزي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با اشاره به شيوه آبياري تحت فشار كه به دو شيوه آبياري باراني و قطره اي صورت مي گيرد گفت: در شيوه سنتي هدررفت آب 70 درصد است كه در آبياري تحت فشار اين ميزان به نصف كمتر يعني حدود 30 درصد كاهش پيدا مي كند.
وي گفت: در آبياري تحت فشار آب با استفاده از پمپ به داخل لوله ها آبياري هدايت و با آب موجود در مسير لوله گياهان را آبياري مي كنند.
يارمحمدي در ادامه گفت:‌ در آبياري قطره اي آب در مسير لوله به وسيله قطره چكان است به طوري كه در اين شيوه هدررفت آب 10 درصد است.
وي با بيان اينكه آبياري تحت فشار بازده آبياري را از 30 درصد به 70 تا 90 درصد مي رساند گفت: سيستم آبياري تحت فشار ميزان بازدهي آب را از 30 درصد تا 90 درصد ارتقا مي دهد، در احداث اين سيستم آبياري بايد به شرايط آب و هوايي منطقه هم توجه كرد.
يارمحمدي تصريح كرد:‌ در صورتي كه بخواهيم استفاده از آبياري تحت فشار باعث افزايش توليد شود بايد تمام تجهيزات اين آبياري را به ويژه فيلتر تصفيه داشته باشيم تا راندمان توليد را توسعه دهيم.
وي در پايان گفت: يكي از آسيب هاي اين نوع آبياري كاهش سطح سفره هاي آب زيرزميني است كه بايد در استفاده از اين روش از نظر كارشناسان آبخيزداري هم استفاده كرد./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.