سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان /

نیمی از پستهای قضایی سیستان و بلوچستان خالی است

رییس كل دادگستری سیستان و بلوچستان یكی از مشكلات دستگاه قضایی استان را كمبود نیروی انسانی بویژه قاضی عنوان كرد و گفت: نیمی از پست های قضایی و 70 درصد چارت اداری در دادگستری استان خالی است و هر قاضی در این منطقه به جای دو نفر فعالیت می كند

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران زاهدان  حجت الاسلام 'ابراهیم حمیدی افزود: برای رفع مشكل كمبود نیروی انسانی در دستگاه قضایی آیین نامه جدید جذب قضات تنظیم شده كه در آن رفع مشكل دستگاه قضایی نقاط محرومی مانند سیستان و بلوچستان به طور ویژه دیده شده است.

وی با بیان اینكه سهم سالانه قوه قضاییه از استخدام نیروی انسانی سه هزار نفر است، گفت: پارسال 100 نفر در دستگاه قضایی سیستان و بلوچستان استخدام شدند كه امسال نیز به همین میزان نیروی انسانی جذب این نهاد خواهند شد.

رییس شورای قضایی سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای تیرماه سال گذشته تا پایان خرداد ماه امسال، 129 هزار و 376 مجموع پرونده های وارده به دستگاه قضایی استان بوده كه از این تعداد 122 هزار و 924 پرونده مختمومه شده است.

وی افزود: شمار پرونده های وارده به دستگاه قضایی سیستان و بلوچستان طی 12 ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل چهار درصد و شمار پرونده های مختومه در این مدت چهار درصد افزایش داشته است و شمار پرونده های وارده به دستگاه قضایی طی این مدت در استان پنج درصد پایین تر از میانگین كشوری است.

وی خاطر نشان كرد: علی رغم تلاش دستاندكاران قوه قضاییه و دیگر مسوولان، دستگاه قضایی سیستان و بلوچستان هر سال با افزایش شمار پرونده های وارده و اطاله دادرسی روبرو است.

رییس كل دادگستری سیستان و بلوچستان با اشاره به دوره های آموزشی برگزار شده در دستگاه قضایی گفت: طی 12 ماه گذشته 28 دوره آموزشی برای قضات و كارمندان دستگاه قضایی و 13 دوره آموزشی همگانی و ویژه ضابطین (نظامیان) در استان برگزار شده است.

وی بیان كرد: همچنین طی 15 ماه گذشته با همكاری و كمك بلاعوض بانك صادرات، خیرین و ستاد دیه سیستان و بلوچستان، زمینه آزادی 142 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد استان با كل بدهی 47 میلیارد ریال فراهم شد.

وی اظهار داشت: طی جشن گلریزانی كه در ماه رمضان سال گذشته در سیستان و بلوچستان برگزار شد، خیرین چهار میلیارد و 800 میلیون ریال به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد كمك نقدی كردند.

حمیدی در مورد عملكرد شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان گفت: از خرداد ماه سال 90 تا اول خرداد ماه امسال، 78 هزار و 479 پرونده به شوراهای حل اختلاف استان وارد و 82 هزار و 225 پرونده مختومه شده كه شمار پرونده های مختموه 5/7 درصد نسبت به پرونده های وارده بیشتر بوده است.

وی افزود: از مجموع پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان 11 هزار و 100 پرونده به مصالحه منتهی شده كه تعداد این گونه پرونده ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته چهار درصد افزایش داشته است.

رییس شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی سیستان و بلوچستان گفت: طی 12 ماه گذشته از هزار و 939 هكتار از اراضی ملی استان به ارزش ریالی 587 میلیارد ریال مربوط به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری، شهرداری، بنیاد مسكن و مسكن و شهرسازی رفع تصرف شده است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان 'تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی' گفت: در راستای تحقق منویات رهبری، امسال كمیته ویژه ای برای رفع مشكلات سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان با سرپرستی سازمان بازرسی استان تشكیل شده است.

وی افزود: كمیته فرعی دستگاه قضایی نشست هایی با صاحب نظران و سرمایه گذاران برگزار می كند و مشكل سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان مورد بحث و بررسی قرار می گیرد تا با هماهنگی مسوولان در شش ماه دوم امسال راهكارهای این كمیته وارد مرحله اجرایی شود.

حمیدی بزرگترین مشكل سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان را بدهی های بالای سرمایه گذاران به بانكها و عدم همكاری لازم بانكها در این زمینه عنوان كرد.

رییس كل دادگستری سیستان و بلوچستان همچنین با گرامیداشت هفته قوه قضاییه گفت: دكتر شهید بهشتی جایگاه قوه قضاییه در قانون اساسی كشور را براساس موازین اسلامی تعیین كرد و استقلال امروز قوه قضاییه در جمهوری اسلامی ایران به الگویی برای سایر كشورهای اسلامی تبدیل كرده است.

حجت الاسلام حمیدی افزود: استقلال قوه قضاییه در جمهوری اسلامی باعث شكوفایی و رشد این دستگاه شده است اما هنوز تا رسیدن به هدف نهایی و اقتدار كامل قوه زمان زیادی باقی است.

وی بیان كرد: اگر قوه قضاییه بتواند وظایف خود را براساس قانون اساسی به نحو مطلوب انجام دهد، نظام جمهوری اسلامی تضمین شده است و اگر قوه قضاییه از اقتدار لازم برخوردار نباشد آسیب جدی به نظام وارد می آید.

وی با گرامیداشت هفته قوه قضاییه درباره برنامه های پیش بینی شده این هفته در سیستان و بلوچستان گفت: دیدار كاركنان با نماینده ولی فقیه در استان، برگزاری مسابقه پیاده روی خانوادگی، نشست مسوولان شورای قضایی با كاركنان دستگاه قضایی و تجلیل از كاركنان و قضات نمونه و خانواده های ایثارگران از جمله برنامه های قوه قضاییه در استان است.

وی افزود: هر شب یكی از مسوولان قضایی سیستان و بلوچستان در مسجد جامع زاهدان حضور خواهد یافت و عملكرد قوه قضاییه و وظایف آن را برای نمازگزاران تشریح می كند و پاسخگوی سوالات قضایی و حقوقی مردم خواهد بود.

وی بازدید اعضای شورای قضایی و قضات از زندان، آزادسازی تعدادی از زندانیان جرایم غیرعمد، برگزاری مسابقات ورزشی بین سازمان های زیرمجموعه دستگاه قضایی و قوه قضاییه و افتتاح سالن ورزشی چند منظوره دادگستری كل سیستان و بلوچستان به عنوان بزرگترین سالن ورزشی دستگاه قضایی در سراسر كشور را از دیگر برنامه های هفته قوه قضاییه در استان برشمرد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.