سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشروح اظهارات جلیلی پس از پایان مذاکرات مسکو؛

گروه 1+5 در معرض یک آزمون مهم برای جلب اعتماد ملت ایران قرار گرفته است

سعید جلیلی در تشریح روند مذاکرات مسکو گفت: گروه 1+5 در معرض یک آزمون مهم برای جلب اعتماد ملت ایران قرار گرفته است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه تحلیلی-خبری ایران هسته ای، متن کامل اظهارات دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران چنین است:

 نشست مسکو به گفتگو های جدی و طرح دیدگاه های تفصیلی ایران اختصاص داده شد، در این نشست به صراحت اعلام کردیم که غنی سازی حق مسلم ایران است و غنی سازی اورانیوم برای مصرف صلح آمیز یک حق مسلم محسوب می شود. بطور مستدل و با استفاده از اسناد حقوقی ثابت کردیم بسیاری از رفتارهای خلافی که علیه ایران اعمال می شود، غیرقانونی است و باید متوقف شود.

به صراحت اعلام کردیم چرا قطعنامه های شورای امنیت را غیرقانونی می دانیم و دلایل آن را بطور کامل مطرح کردیم، پس از گفت وگوهای بغداد رسانه های جهان می دانند که ما اعلام کردیم اگر گفت وگوها بخواهد موفق باشد باید جلسات کارشناسی تشکیل شود.

این گفت وگوها وقتی می توانند موفق باشند که در فواصل بین برگزاری گفت وگوها جلسات کارشناسی تشکیل شده تا بتواند دیدگاه های دو طرف را به هم نزدیک کند.

ما از فاصله نشست بغداد تا مسکو پنج نامه برای آنان نوشتیم و تاکید کردیم که لازمه موفقیت در مذاکرات تشکیل جلسات کارشناسی است، این نظر را در استانبول هم مطرح کردیم وقتی که اشتون بر برگزاری جلسات کارشناسی اذعان کردند. اما به هر حال طرف مقابل پس از دو ماه تاخیر توافق کرد که جلسات کارشناسی برگزار شود، با این حال ما از این مسئله استقبال می کنیم و آن را حائز اهمیت می دانیم.

ویژگی های این دور از مذاکرات این بود که مباحث به صورت جدی تر و فراتر از همیشه مطرح شد.

نشست مسکو به گفتگوهای جدی و طرح دیدگاه های تفصیلی ایران اختصاص داده شد و در گفتگوها با توجه به جامعیت مباحث جمهوری اسلامی ارزیابی دقیق و جامعی از آنچه که در بغداد توضیح داده بودند، ارائه کردیم.

آنها تاکید کردند که برای ارائه نظرات خود در این مورد احتیاج به زمان دارند.

به نظر من آنها امروز در معرض یک آزمون مهم برای جلب اعتماد ملت ایران قرار گرفته اند و باید در مسیری که همکاری با ملت ایران است، قدم بردارند.

در این روند بهانه ای برای تشدید تحریم ها و مخالفت با فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران وجود ندارد.

با دلایلی که اعلام شد، هیچ منطقی برای مخالفت با مسیر پیشرفت ملت ایران وجود ندارد.

ما امیدواریم از فرصت ایجاد شده استفاده کنند و از بن بست خارج شوند، ما آمادگی داریم در مباحث کارشناسی هم از نظر حقوقی و هم از نظر سیاسی حقانیت دیدگاه های جمهوری اسلامی را بیان کنیم و گفتگوها را از حالت گفتگو برای گفتگو خارج کنیم و فاصله بین دیدگاه ها را کاهش دهیم.

آنها اعلام کردند جلسات کارشناسی در 12 تیر برگزار شود، ولی از آنجایی که این روز، روز تلخی برای مردم ایران بود و در این روز ناو آمریکایی هواپیمای ایرانی را هدف قرار داد با تعیین این روز مخالفت کرده و قرار شد روز دیگری را انتخاب کنیم.

پس از آنکه جلسات کارشناسی بتوانند مجموعه دیدگاه های جمهوری اسلامی مبتنی بر پنج محور را مطالعه کند، می توانیم امید داشته باشیم جلسه کارشناسان و معاونان بتواند در این خصوص نتایج قابل قبولی ارائه کند تا من و  اشتون بتوانیم برای زمان و مکان دور بعدی گفتگوها تصمیم گیری کنیم.

 این جلسات باید در راستای گفتگو و همکاری باشد و هر گونه رفتار خلاف این مسیر غیر سازنده خواهد بود و پاسخ متقابل خواهد داشت.

 فتوای مقام معظم رهبری فرصت بزرگی برای خلع سلاح جهانی ایجاد کرده، حق ملت ایران برای دسترسی به غنی سازی اورانیوم و چرخه سوخت هسته ای باید به رسمیت شناخته شود.

این می تواند گام نخست آنها باشد همان طور که ما در رابطه با خلع سلاح هسته ای موضع خود را در عالی ترین سطح اعلام کردیم آنها هم باید حقوق ما را به رسمیت بشناسند.

گام های اعتمادساز و همکاری در برخی موضوع ها ظرفیت مطرح شدن در این بخش را دارند.

ما به سوخت 20 درصد احتیاج داریم چون این سوخت مصرف بیماران زیادی را تامین می کند، اما متاسفانه این سوخت در اختیار ما قرار داده نشد و ما بر اساس حقوق ان.پی.تی خود و با اتکا به دانشمندان خود توانسته ایم نیاز خود را تامین کنیم.

این دوره از مذاکرات صریح تر، جدی تر و غنی تر از همیشه انجام شد و ما لازمه پیشرفت و موفقیت گفتگوها را در احترام به توافق هایی می دانیم که پیش تر به دست آمده است.

ما تاکید داریم که در بحث محورهای اعلام شده از سوی ایران که همان اعتماد سازی، شفاف سازی، از بین رفتن تسلیحات کشتار جمعی و همکاری های متعارف هسته ای است، می توانند همکاری های متقابل را شکل دهند تا به این ترتیب گام های متقابل صورت گیرد و گام هایی که نافی حقوق ملت ایران نباشد، از جمله اقداماتی که علیه ایران انجام شده کنار گذاشته شود و حق غنی سازی اورانیوم 20 درصد به رسمیت شناخته شود.

گفتنی است؛ سعید جلیلی شامگاه سه شنبه 30 خرداد 1391 با حضور در یک کنفرانس خبری در محل بخش مطبوعاتی وزارت خارجه روسیه دیدگاه های خود درباره مذاکرات مسکو را تشریح کرد./پ2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.