سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دکترین جدید اوباما، طرح شش مرحله اي براي "جنگ جهانی"

دکترین جدید اوباما، یک برنامه جنگي شش مرحله اي به سبک آمریکایی است، که در حال حاضر دولت امريكا به دقت در حال توسعه و ارتقاء آن مي باشد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، سالهاست كه ارتش ايالت متحده به مسئله تمرين نظامي "مشترك" يا "دو جانبه" توجه خاصي دارد. استقرار ملوانان نيروي دريايي بر روي عرشه يك كشتي كره اي از يك هلي كوپتر نظامي، اهميت اين اشتراك تاكتيكي را نشان مي دهد.
اما در آینده، به نظر می رسد، چیز دیگری در پي خواهد داشت.به اين موضوع با ابهام نگاه كنيد،" یک نوع نسخه سازمانی ضد جنگ که در آن پنتاگون ، نیروهای خود را با كمك دیگر سازمان های دولتي- به خصوص CIA، وزارت امور خارجه، و اداره مبارزه با مواد مخدر - در ماموريت هاي پيچيده و مشترك در سراسر جهان به كار مي گيرد".  
در سال 2001، دونالد رامسفلد، وزیر دفاع آمريكا، "تغييرات اساسي خود در امور نظامی" را با هدف "هدايت پنتاگون به سوي تشكيل يك الگوي نظامي پيشرفته با نيروهاي سريع واكنش"،آغاز كرد. این مفهوم در شهرهاي آماده نبرد عراق با پایان تلخي مواجه گرديد.  
یک دهه بعد، آخرین تاثيرات آن تغييرات، شکست هاي متعدد در جنگ افغانستان در جنگ عليه گروه كوچك شورشيان نمود پيدا كرد.   
در اين سال ها، دو وزرير دفاع و رئیس جمهور فعلي، یکی دیگر از تحولات نظامي ايالت متحده را بر عهده داشتند- این بار طرح آنها در جهت اجتناب از جنگ هاي ويرانگر مي باشد چرا كه ثابت گرديده است در جنگ هاي وسيع و گسترده، آمريكا طرف برنده نبوده است.  
در زمان ریاست جمهوری باراك اوباما، ایالات متحده عمليات های نظامی متعددي را راه اندازي و توسعه داده است- بیشتر آنها ترکیبی از شش عنصر سياست كلي جنگ آمریکا را به كار برده اند.
نگاهی به جنگ آمریکا در پاکستان بياندازيد!
ابتدا به عنوان عمليات ترور، هواپیمای بدون سرنشین به همراه عمليات كماندوهايي مرزي در دولت بوش مطرح گرديد، عملیات آمریکا در پاکستان در مسير يك جنگ تمام عیار هوايي (رباتیک) گسترش يافت،كه در اين مرحله حملات هلي كوپترهاي مرزي نيز به دايره حملات افزوده گرديد،سازمان سيا نيز در اين بين،تيم هاي ترور متشكل از نيروهاي پراكسي افغاني را سازماندهي نمود،و در كنار آن عمليات زميني را به كمك نيروهاي زبده عمليات ويژه اجرا كرد از جمله عملياتي كه به كشتن اسامه بن لادن منجر گرديد!  
سازمان سیا در اين مدت ماموريت هاي مخفی اطلاعاتي و نظارتي متعددي را در پاكستان انجام داد.  
در ماه آوریل ، لئون پانتا، وزیر دفاع آمريكا ایجاد يك سازمان جاسوسی مشابه CIA را در پنتاگون به نام "سرویس دفاع مخفیانه" اعلام كرد.
بنا به گزارش واشنگتن پست، هدف از تاسيس آن گسترش "فعاليت های نظامی جاسوسی فراتر از مناطق جنگی" مي باشد.
در طول دهه گذشته،مفهوم "مناطق جنگی" به طور قابل ملاحضه اي تغيير كرده است.   
بنا به گزارش واشنگتن پست:با تجزیه و تحلیل ماموريت جدید و "روند همگرایی گسترده بین وزارت دفاع و CIA"،اين ابهام در رده های بالای سازمان نيز آشکار است.
 
سال گذشته وزارت امور خارجه آمريكا، پس از توافق در مورد همكاري با پنتاگون براي ايجاد "صندوق حوادث غير مترقبه"،به سياست مسلح كردن نيروها ادامه داد.  
 براساس طرح موجود،وزارت دفاع آمريكا مي تواند نحوه كمك رساني از واشنگتن را به نيروهاي پراكسي همچون نيرو هاي شورشي يمن و شاخ آفريقا تعيين نمايد.   
حقيقت مسلم اين است كه، سياست جنگ افروزي آمریکایی،همراه با عمليات جاسوسي و دیپلماتيك، همچنان ادامه دارد. 
 
"قاره تاریک" يا آفريقا
یکی از مناطقي كه به احتمال زیاد در سال هاي آينده هجوم جاسوسان پنتاگون را به خود خواهد ديد، آفریقا مي باشد.  
در زمان ریاست جمهوری باراك اوباما، عملیات جاسوسي در این قاره به مراتب بيشتر از دوره جرج بوش مي باشد.  
جنگ سال گذشته در لیبی;عمليات منطقه اي هواپیماهای بدون سرنشین از فرودگاه ها و پایگاه های واقع در جیبوتی،اتیوپی، و مجمع الجزاير سيسيل در اقیانوس هند،اسنقرار يك ناوگان كوچك از 30 كشتي كه در آنجا مسئوليت پشتيباني از عمليات منطقه اي را بر عهده دارند،يك پايگاه نظامي چند منظوره براي سازمان سيا كه از آن براي انجام عمليات عليه شورشيان سومالي استفاده مي كند،در بخش عمليات هاي جاسوسي،آموزش عوامل سوماليايي،زندان هاي مخفي،حملات هلي كوپتري،حمله كماندوهاي ايالت متحده،هزينه كردن مبالغ هنگفت در سراسر شرق افريقا براي مبارزه با عمليات ضد تروريستي،به شيوه اي نوين،همان هواپيماهاي بدون سرنشين،و هزينه كردن ده ها ميليون دلار براي تجهيز مزدوران متحد منطقه و نيروه هاي افريقايي و اعزام يك نيروي عمليات ويژه و تحت حمايت وزرات خارجه آمريكا براي دستگيري يا كشتن رهبر مقاومت جوزف كووني و فرماندهان ارشد اوگاندا ،سودان جنوبي ،جمهوري دموكرات كنگو و....(نيروهاي ويژه آمريكا در اين منطقه پايگاه جديدي را برپا كرده اند)،نشان از سياست و فعاليت هاي واشنگتن در منطقه دارد.  
يكي دیگر از فعاليت هاي مخفي ارتش ایالات متحده ،اموزش نيروهاي افريقايي برای انجام عملیات نظامي در قاره آفريقا در راستاي منافع آمریکا مي باشد.
يكي از اين طرح ها، ماموريت نخبگان تفنگداران دریایی در آموزش سربازان "نیروی دفاعی مردمي اوگاندا"، که اکثریت سربازان مورد نياز در ماموریت اتحادیه آفریقا در سومالی از اين گروه تامين مي گردد،مي باشد.
در اوائل سال جاری، تفنگداران دریایی از SPMAGTF-12 ،سربازان نیروی دفاع ملی بروندي،سومالي را آموزش دادند،و مربیان خود را به جیبوتی فرستاده و در ماموريت بعدي خود به لیبریا رفتند تا در آن جا تکنیک های کنترل ضد شورش را به ارتش لیبریا آموزش بدهند.(اين موضوع بخشي از فعاليت وزارت امور خارجه آمريكا در بازسازي نيروي مذكور در افريقا مي باشد)
ایالات متحده ، تجهيز و آموزش نيروهاي نظامي را در الجزاير،بوركينافاسور،چاد،موريتاني،نيجر و تونس نيز انجام مي دهد. علاوه بر این، فرماندهی ایالات متحده در آفریقا (آفریکام) 14 برنامه مشترک آموزش و تمرینات نظامي را برای سال 2012 در نظر دارد ، از جمله مانور نظامي در مراکش، کامرون، گابن، بوتسوانا، آفریقای جنوبی، لسوتو، سنگال، و نيجريه...
   
در بهار امسال ایالات متحده، 11 کشور از جمله ساحل عاج، گامبیا، لیبریا، موریتانی، و سیرالئون را برای شرکت در یک تمرین دریایی به نام "ساهاران اکسپرس 2012" فراخواند.(Saharan express)

بازگشت به حیاط خلوت  
از زمان تاسیس ايالت متحده، آمريكا بيشتر مواقع کارائیب را به عنوان دریاچه خصوصی خود ناميده است و دخالت در سراسر آمریکای لاتین نيز بخشي از سياست آمريكا بوده است.  
در طول سال های رياست جمهوري بوش،سياست واشنگتن در "حیاط خلوت" خود در راستاي دور كردن جنگ ها از مرزهاي خود قرار داشت. با این حال، در زمان فعلي،دولت باراك اوباما عمليات مرزي خود را با استفاده از فرمول هاي جديد گسترش داده است.بر اين اساس پنتاگون مي تواند ماموریت هواپیماهای بدون سرنشین خود را در داخل مکزیک برای کمک به اين كشور در جنگ علیه کارتل های مواد مخدر گسترش دهد،از طرفي عاملان و ماموران سازمان سيا نيز از سوي وزارت دفاع آمريكا در پايگاه هاي نظامي مكزيك مستقر شده اند تا در جنگ عليه مواد مخدر شركت كننند.  
در سال 2012، پنتاگون دامنه ي عملیات مبارزه با مواد مخدر خود را در هندوراس گسترش داد. آمريكا در كمپ Mocoron و ديگر كمپ هاي اطراف آنجا فعاليت داشته است،از طرفي ارتش آمريكا از عمليات نظامي هندوراس از طريق روش هايي كه در جنگ عراق و افغانستان بكارگرفته است،حمايت مي كند.  
علاوه بر این، نیروهای ایالات متحده در عملیات مشترک با سربازان هندوراس به عنوان بخشی از ماموریت آموزشی شركت داشتند.هدف از اجراي برخي از اين برنامه هاي مشترك كمك و آموزش نیروهای عملیات ویژه هندوراس در عملیات ضد قاچاق اعلام شده است.  
فعاليت های ایالات متحده در گویان كمتر مورد توجه قرار گرفته است،جايکه در آن نیروهای عملیات ویژه آمريكا به نیروهای محلی، تکنیک های حمله هوایی را آموزش مي دهند.
سرهنگ بروس لاول از وزارت دفاع گويان در اوايل سال جاري به يك مقام ايالت متحده اظهار داشت:"اين اولين باري است كه ما چنين عملياتي را از سوي نيروهاي عمليات ويژه آمريكا در چنين مقياسي،در كشور خود شاهديم".  
  "عمليات نيروهاي آمريكايي فرصتی ست مغتنم برای اعتبارسنجي توانايي خودمان و اينكه ببینیم در چه شرايطي قرار داريم و كاستي هاي ما چه مي باشد".  
ارتش ایالات متحده در سایر نقاط آمریکای لاتین فعاليتي مشابه داشته است;تمرین های آموزشی در گواتمالا،حمایت از ماموریت به اصطلاح بازسازي در جمهوری دومینیکن، السالوادور، پرو، و پاناما، و توافق برای انجام 19" همكاري نظامي"با ارتش کلمبیا در سال آینده، از جمله تمرینات نظامی مشترک بخشي ديگر از فعاليت هاي آمريكا در اين منطقه تلقي مي گردد.

حضور در خاور میانه
با وجود پایان جنگ عراق و لیبی و کاهش نیروها در افغانستان، و اطلاعیه های عمومی فراوان در مورد محور امنیت ملی آمريكا در خصوص آسيا،واشنگتن به هیچ وجه حاضر به عقب نشینی از خاور میانه بزرگ نيست.  
علاوه بر اين عملیات هاي نظامي خود را در افغانستان همچنان ادامه مي دهد، ایالات متحده همواره درحال آموزش نیروهای متفقین بوده است،پایگاه های نظامی جديدي ايجاد مي كند، مبادله سلاح و انتقال سلاح به حكومت هاي مستبد منطقه از بحرین به یمن نيز از ديگر فعاليت هاي منطقه اي آمريكا مي باشد.
در واقع یمن، مانند همسایه خود، سومالی در خلیج عدن ، به یک آزمایشگاه برای جنگ هاي اوباما تبديل شده است. در اينجا، ایالات متحده فعاليت جديد جنگي خود را با نام نيروهاي "عمليات سياه" با اهداف انجام ماوريت هاي دستگيري و كشتار انجام مي دهد،و نيروهاي "سفيد" همچون "كلاه سبزها" (Green Berets) و رنجرزها مسئوليت آموزش نيروهاي بومي محلي را بر عهده دارند،و هواپيماهاي بدون سرنشين ماموريت كشتن و شكار نيروهاي القاعده و وابستگان آن را انجام مي دهند.  
خاورميانه میانه نیز تا حدودی به يك منطقه آزمايشي براي دکترین اوباما تبدیل شده است:فعاليت هاي جنگ سايبري!
 هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه،در كنفرانس صنعت نيروهاي عمليات ويژه در فلوريدا در كلام خود به طور ضمني به علاقه آمريكا براي آغاز يك جنگ جديد آمريكايي اشاره داشت.  
هيلاري كيلينتون اظهار داشت:"ما به نیروهای عملیات ویژه و آماده براي انجام عمليات ضد تروريستي كه تعامل شايسته اي با رهبران قبيله اي دارند ،نياز داريم". "ما همچنین براي حصول اهداف مان به دیپلمات ها و کارشناسان توسعه هم نياز داريم".
سپس کلینتون از فرصت پيش آمده براي معرفي فعاليت هاي آنلاين سازمان خود در پوشش وب سايت ها و فعاليت هاي گروه القاعده و وابستگانش در يمن، استفاده كرد. هيلاري كلينتون در ادامه اظهار داشت: " تیم عملياتي ما سایت های مشابه با نسخه های تغییر یافته را طراحي كردند....و با استفاده از پيام هاي ارسالي در اين گروه...به تلفات حملات گروه القاعده بر مردم يمن دست يافتيم". در ادامه به اين موضوع اشاره داشت که، این ماموریت جنگ اطلاعات توسط کارشناسان مرکز ارتباطات استراتژیک مبارزه با تروریسم وزارت خارجه و با همكاري ارتش و سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا صورت پذيرفته است.  
اين روش ها و فعاليت هاي آنلاين همراه با روش هاي جنگ سايبري از سوي پنتاگون و سيا مورد استفاده قرار مي گيرد،به عنوان مثال اخيرا،يك برنامه كامل و پيچيده بر روي كامپيوترها در تاسيسات غني سازي هسته اي ايران توسط سازمان امنيت ملي و واحد عملياتي 8200،و اسرائيل--با نام "بازي هاي المپيك"--طراحي و رهاسازي شد.اين فرايند "جنگ نوين"،در دولت بوش آغاز شد، اما به میزان قابل توجهی در دوران رياست جمهور اوباما، اولين فرمانده آمریکایی در جنگ سايبري كه براي فلج كردن زيرساخت هاي كشور مورد هدف طراحي شده است،تسريع و گسترش يافت. 

از آتش سوزی كوچك تا حريق بزرگ
از آمریکای مرکزی و جنوبی تا آفریقا، خاور میانه و آسیا، دولت اوباما در حال اجراي فرمول جديد اوباما در راستاي تحقق "شيوه ي جديد جنگ آمريكايي" مي باشد.
  به دنبال آن، پنتاگون و شرکای نظامي اش نيز در مورد روش هاي جنگ كلاسيك استعماري و اخرين تكنولوژي هاي مربوطه فعاليت دارند.
ایالات متحده قدرت امپریالیستی ست كه در اين 10 سال اخير و بنا به جنگ هايش متحمل خسارت هاي سنگيني شده است.آمريكا شرايط اقتصادي بدي را تجربه مي كند، با صدها هزار نفر  كهنه سرباز  جنگ هاي اخير، و 45 درصد از سربازاني که در افغانستان و عراق جنگيده اند،و اكنون از معلولیت های جنگي رنج مي برند و به مراقبت بیشتر و هزينه مالي بيشتري نياز دارند.
  جای تعجب نیست که ترکیب فعلی نيروهاي عملیات ویژه، هواپیماهای بدون سرنشین،فعاليت هاي جاسوسی، سربازان غیر نظامی، جنگ های سایبری و صداها جنگجوی پراکسی نشان از يك روش جديد جنگي را دارد.  
در نگاه اول، حتی ممکن است مانند یک اکسیر يا راه علاج براي ناهنجاري هاي امنيت ملي آمريكا نمود يابد. در واقع،مفهومي فراتر از اين دارد.
به نظر مي رسد دکترین جديد اوباما،در تلاش براي جذاب تر كردن هر چه بيشتر جنگ و آسانتر كردن آن است.   
ژنرال پيتر پيس،رئيس ستاد مشترك نيروهاي مسلح آمريكا نيز به مضمون دكترين اوباما اشاره و اذعان داشته است كه "ما در تلاش براي استقرار نيروهاي عمليات ويژه در مرزهاي خارجي هستيم،در نتیجه، روش جدید جنگ آمریکا دارای پتانسیل زیاد برای برخورد با شرايط دشوار و پیش بینی نشده مي باشد".   
اقدام به جنگ يا دامن زدن به جنگ ها در نقاط مختلف،مي تواند زمينه بروز جنگ هاي خانمان سوز را كه وسعت آن نيز غيرقابل پيش بيني است و از طرفي كنترل آن غير ممكن،فراهم كند.
اصولا درگیری های نظامی کوچک پتانسيل گسترش حتي به خارج مرزها را دارند. بنا به ماهيت جنگ، اقدام نظامی، عواقب پیش بینی نشده اي در بر دارد.به عنوان مثال ماهيت حمله ي به اصطلاح تروريستي در يازده سپتامبر خود زمينه بروز يه دهه جنگ را رقم زد.
يك حادثه كه توانست زمينه اغاز جنگ در افغانستان را فراهم كند،سپس به پاکستان گسترش يافت و به عراق ، سومالی و یمن و به همين ترتيب در حال گسترش در مسير مبارزه با تروريست مي باشد.  
امروزه، كهنه سربازان آن جنگ ها خودشان را در مسير مكزيك و هندوراس جمهوري آفريقاي مركزي و كنگو مي بينند.     
تاريخ نشان می دهد که ایالات متحده از سال 1945 تاكنون برنده هيچ جنگ مهمي نبوده است.  
در مورد جنگ هاي كوچك و كم اهميت نيز آمريكا تنها در پاناما و گرانادا و به طور جزئي در لبنان و سومالي به توفيقات مختصري دست يافته است.   
مشكل موجود در مورد جنگ،سرعت گسترش و نتيجه آن است.در مورد جنگ ویتنام، افغانستان، و عراق حادثه در ابتدا كوچك و بعدا به يك جنگ تمام عيار و خانمان سوز تبديل شد.
چشم انداز دکترین جدید اوباما نيز اميدوار كننده به نظر نمی رسد.  
آنچه از اين دكترين قابل برداشت است،قطعا در راستاي دستيابي به منافع بيشتر و آسان براي واشنگتن مي باشد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.