سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/حجازي در نشست با استاندار آستاراخان روسیه:

آماده صادرات كالاهای روسیه به جنوب عراق و كشورهای حوزه خلیج فارس هستيم

استاندار خوزستان در نشست با استاندار آستاراخان روسیه با اشاره به ظرفیت خوزستان در حوزه ترانزیت کالا،‌ گفت: آماده صادرات كالاهای روسیه به جنوب عراق و كشورهای حوزه خلیج فارس هستيم.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران خوزستان، سيدجعفر حجازي در نشست با استاندار آستاراخان روسیه و هیات همراه با اشاره به موقعیت صنعتی و اقتصادی استان، عنوان‌كرد: خوزستان یکی از قطب‌های مهم اقتصادی و صنعتی ایران از نظر تولید برق، کشاورزی، صنایع پتروشیمی و سدسازی است.

 وي افزود: در بحث صادرات غیرنفتی سال‌گذشته خوزستان 7 میلیارد دلار درآمدزایی داشته و با توجه به روند رو به افزایش تولید می‌توان پیش‌بینی كرد که این رقم تا دو سال آینده به بیش از 10 میلیارد دلار در سال برسد.

 حجازی با اشاره به پتانسیل‌هاي بالای خوزستان در حوزه ترانزیت کالا تاكيدكرد: ترانزیت خوزستان فعالیت اقتصادی پر درآمدی است که ما در این بخش در حال سرمایه گذاری هستیم. در بحث جاده سازی نیز با توسعه خط آهن خوزستان به شمال کشور و تلاش در راستای دوخطه کردن تمام شبکه ریلی کشور می توان به گسترش ترانزیت کمک کرد.

 استاندار خوزستان با تاکید بر افزایش ارتباط با عراق از مرز خشکی، گفت: ارتباط ما با کشور عراق از مرز خشکی رو به افزایش است و با آغاز ترانزیت کالاهای خود و دیگر کشورها می‌توان روابط را نیز تقویت كرد.

 وی به توانمندی‌های خوزستان درحوزه نفت و انرژی، صنعت و كشاورزی اشاره‌ و تصريح‌كرد: خوزستان از امكانات حمل و نقل زمینی و دریایی خوبی برای ترانزیت كالاهای روسی به كشورهای منطقه و حتی شمال آفریقا برخوردار است.

 حجازی با بيان این‌که تفاهم‌نامه کلی بین اتاق بازرگانی خوزستان و بخش‌خصوصی آستاراخان منعقد شده است، عنوان‌كرد: در این سفر با توجه به محدودیت زمانی تلاش ما در این راستا است که با تبادل اطلاعات، تفاهم‌نامه را تبدیل به توافق‌نامه‌ای عملیاتی و اجرایی کنیم.

 همچنين ژیکلین الکساندر الکساندرویچ، استاندار استان آستاراخان روسیه در نشست با تجار و بازرگانان خوزستان، بر نزدیکی روابط بین ایران و روسیه از طریق مبادلات تجاری با خوزستان تاكيد كرد.

 وي گفت: برنامه استراتژیک ما افزایش حجم تبادل کالا با ایران از 5 میلیون تن به 10 میلیون تن در سال است که خوزستان قابلیت خوبی در تحقق این امر دارد. با بازدید از مناطق پتروشیمی ماهشهر و استان شما متوجه اهمیت نقش خوزستان در ایران شدم.

 الکساندرویچ با اشاره به تبادل کالا بین آستاراخان و استان‌های شمالی ایران مانند گیلان، گلستان و مازندران، افزود: حجم کل گردش کالا بین ما و این استان‌ها 5 میلیون تن در سال است و برنامه استراتژیک ما تلاش جهت افزایش این آمار تا 10 میلیون تن در سال است و دولت روسیه خواهان گسترش روابط با ایران است.

 در این نشست كه مسوولان ارشد استانی، معاونان استانداری خوزستان، روسای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اهواز، اتاق تعاون خوزستان و مدیران صنایع نساجی، كشاورزی، صنایع غذایی و تعدادی از مقامات اقتصادی و تجاری استان آستاراخان روسیه نیز حضور داشتند، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تجار، تولیدكنندگان و صنعتگران خوزستانی تشریح شد.

 استاندار استراخان روسیه همچنين در بازدید از نمایشگاه صنایع و تولیدات داخلی خوزستان، اظهاركرد: در ماه‌های زمستانی آستاراخان به محصولات کشاورزی خوزستان نیاز مبرمی دارد و ما امیدواریم با اتمام ساخت ترمینال هواپیماهای باری(کارگو) در آستاراخان پذیرای هواپیماهای باری ایران باشیم.

 وی افزود: در حال حاضر پروژه سرای تجاری ایران در آستاراخان با همکاری و مشارکت 3 استان شمالی ایران در حال ساخت است و انتظار می‌رود با ساخت آن بتوان تمام کالاهای ایرانی را در روسیه پخش كرد.

الکساندرویچ همچنين از افتتاح شعبه بانک ملی در آستاراخان روسیه خبرداد و گفت: در حال حاضر 140 شرکت با سرمایه ایرانی در آستاراخان فعالیت می‌کنند و با تصمیم دولت ایران و روسیه مبنی بر مجوز استفاده از واحد پول "ریال" در آستاراخان مبادلات تجاری بسیار راحت‌تر خواهد بود.

وی با اشاره به پیگیری جهت راه‌اندازی خط پرواز مستقیم بین ایران و آستاراخان، اظهاركرد: در صورت راه‌اندازی این خط، گردشگران روسی به ایران خواهند آمد و این فرصت بسیار خوبی است که همان طور که به ما فرصتی داده شد تا از استان حاصل‌خیز و زیبای خوزستان بازدید کنیم، ساکنان آستاراخان نیز بتوانند و با گسترش این روابط ارتباطات بین این دو استان بهتر و مطلوب‌تر شود./س
برچسب ها: صادرات ، کالا ، جنوب عراق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.