سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون غذاي سازمان غذا ودارو:

شیرها وایتکس ندارند، با خيال راحت شير بخورید

انواع شير مصرفي موجود در بازار،‌ ماده افزودني وايتكس ندارد و مردم با خيال راحت مي توانند شير مصرف كنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دكتر بهروز جنت، معاون غذاي سازمان غذا و داروي سازمان غذا و دارو در خصوص شايعه استفاده از وايتكس در شير گفت: در حال حاضر وضعيت شير خام توليدي در كشور بسيار مطلوب است و دامپزشكان به عنوان ناظر و مسئول پايش كيفيت شير خام بر دامداري ها،‌محل جمع آوري شير، حمل و نقل نظارت كامل دارند و همكاري خوبي بين سازمان غذا ودارو و سازمان دامپزشكي برقرار است.

وي افزود: زماني كه بهداشت در توليد شير خام بالا مي رود ميزان شمارش باكتري ها در شير نيز به شدت كاهش پيدا مي كند و شمارش باكتري هاي موجود در شير در كارخانه هاي بزرگ توليد كننده مواد لبني زير 50 هزار و 100 هزار است كه نشان دهنده سلامت شير در كارخانه ها است.

معاون سازمان غذا و دارو در ادامه از رتبه بندي صنايع غذايي روز جهاني غذا خبر داد و گفت: با انجام اين كار تمام كارخانه هاي توليدي درجه بندي مي شوند و يا با رنگ، شماره و A، B، C رتبه بندي مي شوند كه با 10 هزار كارخانه موجود در كشور انجام اين كار بسيار سنگين است و نياز به برنامه ريزي دقيق دارد.

وي اضافه كرد:‌ هم اكنون كارخانه ها در مرحله خود اظهاري قرار دارند و فرم هاي ارزيابي در اختيار آنها قرار گرفته تا بر اساس آن خود را درجه بندي كنند پس از اين مرحله همكاران ستادي فرم ها را جمع آوري كرده و پس از تأييد بازرسي هاي نهايي انجام مي شود و كارخانه ها رتبه بندي مي شوند.

دكتر جنت تصريح كرد: 90 درصد استان ها واحدهاي غذايي خود را ارزيابي كرده و اولويت با محصولات لبني و فرآورده هاي پروتئيني است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص سند ملي روغن ابراز داشت: اين سند در شوراي عالي سلامت طي سال گذشته تصويب شد و سند ملي ارتقاي ايمني و سلامت فرآورده‌هاي لبني و پروتئيني نيز آماده طرح در شوراي عالي سلامت است.

دكتر جنت درباره ميزان اسيد چرب ترانس در روغن‌هاي مصرفي نيز گفت: پيش از اين اسيد چرب ترانس در روغن‌هاي هيدروژنه بيش از 20 درصد بود، اما اكنون به زير 10 كاهش يافته است.

وي افزود: در حال حاضر مصرف روغن جامد در سبد غذايي مردم به زير 50 درصد رسيده است، البته ذائقه برخي استان‌ها هنوز تغيير نكرده است. بيشترين حجم توليد روغن در دنيا بر روي سويا متمركز شده است. در زمينه مصرف روغن بهترين توصيه به مردم آن است كه سبد غذايي خود را متنوع و از همه محصولات استفاده كنند.

معاون سازمان غذا ودارو اظهار داشت: شبكه ملي پايش مواد غذايي، آشاميدني و آرايشي بهداشتي به زودي راه اندازي مي شود و نصب برچسب اصالت بر روي مواد غذايي بخشي از اين شبكه است كه اكنون نصب اين برچسب در مواد غذايي وارداتي اجرايي شده است، اما هنوز در بازار محسوس نيست. زماني كه نصب برچسب اصالت 70 تا 80 درصد مواد غذايي وارداتي موجود در بازار را پوشش دهد، آموزش‌هاي مربوط به آن براي مردم آغاز مي‌شود.

دكتر جنت در پايان از راه‌اندازي سامانه شيرخشك يارانه‌اي نوزادان خبر داد و گفت: اين سامانه اكنون آماده شده و آموزش‌هاي مربوط به آن در چهار استان كشور آغاز شده است. پس از اجراي آزمايشي اين سامانه در چهار استان مربوطه به سراسر كشور گسترش مي‌يابد. /ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.