سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/استاندار استراخان روسیه :

درصددیم حجم مبادلات تجاری با ایران را به 10میلیون تن برسانیم

'ژیل كین الكساندرالكساندرویچ ' استانداراستراخان روسیه گفت : برنامه استراتژیك ما این است كه حجم مبادلات این استان با ایران را به 10 میلیون تن درسال افزایش دهیم .


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران خوزستان ، سید جعفرحجازی استاندارخوزستان دراهواز حجم مبادلات كنونی استراخان ، این استان بندری فدراسیون روسیه با سه استان شمالی گیلان ، مازندران و گلستان را 5 میلیون تن درسال عنوان كرد .

وی افزود: ظرفیت های خوبی به ویژه درخوزستان برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی وجود دارد كه باید به بالفعل درآورد.

استاندار استراخان روسیه با اشاره به برخورداریهای دو استان ازامكانات مطلوب حمل و نقل زمینی و دریایی خواستار همكاری خوزستان برای ترانزیت كالاهای صادراتی استراخان ازطریق بندرامام خمینی (ره )به كشورهای منطقه و نیز هند شد .

ژیل كین الكساندر الكساندرویچ گفت : فكرمی كنم كه این همكاری مورد حمایت دولت های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه هست و ما آماده همكاری با بخش های خصوصی و تجار خوزستانی هستیم .

استاندار استراخان روسیه افزود: ما بعداز بازدید هیات تجاری خوزستان ( بهمن ماه 90) ازاستراخان روسیه ، یك باب سیلوی غلات دراین بندر باحجم كل ذخیره 500 هزارتن دایركردیم كه ظرفیت آن تا 1 میلیون تن قابل افزایش است .

وی همچنین بااشاره به احداث دو ترمینال روغن و نیز خدمات بار هوایی ( كارگو) درفرودگاه بین المللی استراخان روسیه ازآمادگی این استان برای پذیرش هواپیماهای حمل بار جمهوری اسلامی ایران و خوزستان خبرداد و گفت : باتوجه به اینكه روسیه 4 ماه درسال با فصل سرما و یخبندان مواجه است محصولات كشاورزی خوزستان ( صیفی جات و سبزیجات ) می تواند سهم خوبی دربازاراستراخان داشته باشد .

وی به پروژه ساخت سرای تجاری ایران دراستراخان اشاره كرد و گفت : امیدواریم بتوانیم با احداث آن به عنوان یك هاب عمل كرده و همه كالاهای ایرانی را درسراسر روسیه توزیع كنیم .

استاندار استراخان روسیه ازهمتای خوزستانی خود دعوت كرد تا دراین سرای تجاری دركنار استان های شمالی ایران ، حضور داشته باشد كه برای بخش خصوصی خوزستان مفید خواهد بود.

ژیل كین الكساندر الكساندرویچ كه عضو كمیسیون همكاریهای فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران است ، افزود: باتوجه به انتصاب رییس جدید این كمیسیون درآینده نزدیك ، روابط تجاری ایران و روسیه نزدیك تر وروبه توسعه خواهد بود.

وی ازدرخواست استانداری استراخان روسیه برای برقراری پرواز مستقیم بین شهراستراخان با برخی شهرهای ایران خبرداد و گفت : كه این درخواست به وزارت حمل و نقل فدراسیون روسیه ارجاع شده است .

استاندار استراخان روسیه از علاقه شهروندان این استان بندری روسیه برای گردشگری درایران خبرداد و افزود: یكی از دلایل پیشنهاد ما برای برقراری پرواز مستقیم با ایران همین ا مر است چون شهروندان ما ایرانی ها را خیلی دوست دارند.

استاندار استراخان روسیه درپایان با تقدیر از پذیرایی و مهمان نوازی خوزستانی ها به ویژه همتای خوزستانی خود افزود: شما شهرزیبا و استان توانمندی دارید .تصورمی كنم كه خوزستان نقش بزرگی درایران ایفا می كند . همه چیز را دراین شهر منسجم و خوب یافتم .

وی كه پیش از ظهرامروز از بندرامام خمینی (ره) و منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر بازدید كرده بود، افزود: بندرامام خمینی و صنایع خوزستان خیلی قوی ، بسیارفعال و مهم هستند.

سید جعفرحجازی استاندار خوزستان نیز ضمن خوش آمدگویی به استاندار و هیات تجاری استراخان روسیه ابرازامیدواری كرد كه این سفرپرباری برای آنان باشد.

وی دراین نشست به توانمندیهای خوزستان درحوزه نفت و انرژی ،صنعت و كشاورزی اشاره كرد و گفت : خوزستان ازامكانات حمل و نقل زمینی و دریایی خوبی برای ترانزیت كالاهای روسی به كشورهای منطقه و حتی شمال آفریقا برخور داراست .

حجازی بااشاره به ظرفیت بارگیری و تزانزیت كالا دربندرامام خمینی ( ره) خوزستان به برنامه های این استان برای توسعه خطوط راهن و آزاد راهها درمنطقه اشاره كرد و گفت : با گسترش خط راه آهن و ترانزیت دو طرفه می توانیم روابط تجاری خود را با استراخان روسیه تقویت ببخشیم .

حجازی به صادرات غیرنفتی خوزستان درسال گذشته اشاره كرد و گفت : خوزستان سال گذشته به ارزش 7 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشت كه درتلاش هستیم تا این رقم را درسال آینده به 10 میلیارد دلار برسانیم .

هیات تجاری استان استراخان روسیه دوشنبه شب بمنظور تقویت همكاری های تجاری و اقتصادی با استان خوزستان وارد اهواز شد.

این هیات درراستای سفرسال گذشته هیات تجاری و بازرگانی خوزستان به استرخان و باهدف اجرایی كردن مفاد تفاهم های منعقده بین دو استان، سفر2 روزه ای را به خوزستان درپیش گرفت .

شهرآستراخان مركزاستان آستراخان روسیه ، درشمال دریای خزر واقع است و درطول تاریخ یكصد ساله اخیر، مهم ترین بندرتجاری این دریا محسوب می شده است. شهرآستراخان دردهانه رودخانه ولگا واقع است و از این طریق به دریای خزر راه پیدا می كند و به همین سبب شاهراه آبی و زمینی به شمار می رود. آستراخان شهری قدیمی است كه نه تنها در روسیه بلكه دراروپا به عنوان ' شهربزرگ صنعتی ' معروف است.

این استان پایتخت اقتصادی دریای خزر درجنوب روسیه است و بیش از یك میلیون نفر جمعیت دارد . ازنظر پراكنش جمعیتی ، سیاست روسی سازی درآستراخان با موفقیت انجام شده ونزدیك به 70 درصد جمعیت آن را روس ها تشكیل می دهند.

بندر آستراخان مهمترین بندر بازرگانی فدراسیون روسیه در دریای مازندران است. هم اكنون 140 شركت ایرانی دراستان آستاراخان روسیه مراودات اقتصادی و تجاری دارند.

براساس آمارموجود حجم كل سرمایه گذاری ایران درآستراخان روسیه به یك میلیون و500 هزار دلار بالغ می شود كه 400 هزار دلارآن بصورت مستقیم دراین استان روسی سرمایه گذاری شده است.

براساس آمار گمرگ روسیه ، حجم تجارت خارجی آستراخان با ایران درسال 2010 بالغ بر175میلیون و 965 هزاردلار بوده است كه ازاین میزان 074/87میلیون دلار واردات و 891/88 میلیون دلار صادرات بوده است .

دراین آمار سهم جمهوری اسلامی ایران در واردات و صادرات با آستراخان نسبت به كشورهای مشترك المنافع ( cis) درسال 2010 میلادی 5/23 درصد صادرات و 1/29 درصد واردات گزارش شده است كه این میزان در9 ماهه سال 2011 به ترتیب به 1/30 و 3/41 درصد رسید.

عمده كالاهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران به بازار آستراخان روسیه اغلب خشكبار ، میوه تازه و سبزیجات و نیز ماشین آلات فنی و تخصصی می باشد .

براساس آمار موجود طی سالهای اخیر سهم صادرات محصولات غذایی ایران به این استان بندری روسیه نست به ماشین آلات فنی ، پیشی گرفته است . /س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.