سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل/

آفت تبلیغ درجا زدن در شیوه‌های سنتی است

استاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: بزرگترین آفت تبلیغ در عصر معاصر درجا زدن در شیوه‌های سنتی و ناکارآمد گذشته است که در این مسیر خلل به وجود می‌آورد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،  از اردبیل، علی نصیری صبح امروز در نشست مبلغان و مروجان مذهبی و دینی که در آستانه روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی در اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: در علم منطق آنچه به عنوان خطابه از آن یاد می‌شود معادل تبلیغ است که دارای شیوه‌ها و روش‌های مختلف بوده که از آن جمله می‌توان تبلیغ از طریق رسانه‌ها، رادیو و تلویزیون، شبکه‌های ماهواره‌ای مجلات، روزنامه‌ها، کتب و سایت‌های اینترنتی را نام برد.

وی با بیان اینکه از بین این روش‌ها باید مبلغ عصر حاضر بهترین‌ها و به روزترین‌ها را انتخاب کند، افزود: در بمباران تبلیغاتی عصر معاصر که دشمن به آن دست زده است شاهد حرکت‌های مذبوحانه‌ای هستیم تا به ریشه‌های اعتقادی و مذهبی خدشه وارد کرده و ناهنجاری‌ها و انحراف فکری و ذهنی را شکل دهد که در این باب باید مراقب برخی از زمینه‌سازی‌ها و حملات بی‌نتیجه بود.

مدرس دانشگاه‌های اردبیل در ادامه ابراز داشت: اگر امر تبلیغ و اطلاع‌رسانی با روش‌های منطقی و معقول نه مجازی و دروغین اتفاق بیفتد در واقع حقیقت مطلب اطلاع‌رسانی شده و نتیجه بخشی چنین امر تبلیغ و اطلاع‌رسانی را شاهد خواهیم بود.

نصیری از تبلیغ به معنای اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و هدایت افکار عمومی به سمت اطلاع‌ یافتن از یک موضوع یاد کرد و افزود: هدف از این اطلاع‌رسانی و تبلیغ روشن شدن حقایق است تا مخاطب اغنا شده و روشن‌گری‌ها نیز به معنای واقعی اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: در آیات و روایات اسلامی امر تبلیغ بسیار مهم و حساس یاد شده به طوری که اولین مبلغ عالم نیز پروردگار متعال بوده که برای ابلاغ حقایق و اندیشه‌های وحدانی و انذار کتب، کلام خود را بر انبیای الهی نازل کرده تا آنها نیز به بشریت مسیر و اهداف تمیز حق و باطل را نشان داده و بشر را به کمال واقعی برساند.

مدرس دانشگاه‌های اردبیل به ویژگی‌های مبلغ اشاره کرد و گفت: مبلغ دین باید فرد مطلع، متخصص، با اطلاعات کافی و کامل باشد تا بتواند با تسلط بر علوم قرآنی و اندیشه‌های دینی و اسلامی معارف را ترویج و تبلیغ کند.

نصیری قدرت بیان و نفوذ کلام را دومین ویژگی مبلغ توصیف کرد و ابراز داشت: نافذ بودن کلام نیز سبب می‌‌شود مخاطب تحت تاثیر قرار گرفته و شیفته مطالب و موضوعات مبلغ شود.

وی دیگر ویژگی مبلغ شایسته را مقبولیت و پذیرفته شدن او از سوی افکار عمومی عنوان کرد و افزود: قول و فعل مبلغ باید مطابق هم باشد تا مردم به او اطمینان داشته و در کنار آن بتواند با عمل خود مردم را به سمت دین و معارف اهل بیت سوق دهد.

این استاد دانشگاه یکی از اساسی‌ترین مؤلفه تبلیغ کارآمد را زمان‌شناسی و مکان‌شناسی مبلغ اعلام کرد و اظهار داشت: تبلیغ کننده دین باید زمان‌شناس باشد تا مطابق با  فضا و موقعیت به دست آمده بتواند تبلیغ کارآمد و تاثیرگذار داشته باشد.

وی ادامه داد: در وضعیت فعلی تبلیغ کننده دین باید به اوضاع و احوال تحولات کشورهای اسلامی تسلط کافی داشته باشد تا در صورت نیاز بتواند پاسخگوی مطالبه و سئوالات مخاطب بود.

مدرس دانشگاه‌های اردبیل در پایان ابراز داشت: در کنار زمان‌شناسی، مکان‌شناسی نیز در موضوع تبلیغ بسیار ارزشمند است چرا که در هر مکان و شرایطی نمی‌توان عمومی سخن گفت، بلکه باید متناسب با وضع حال و مکان امر تبلیغ را به درستی انجام داد./ج1

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.