سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارائه گزارش فرمانده ناظران در سوريه به شوراي امنيت سازمان ملل

شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارش حضوری فرمانده ناظران بین المللی در سوریه را درباره علت تعلیق موقت فعالیت این ناظران در سوریه دریافت کرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاري آسوشيتدپرس ؛ این نشست به صورت غیرعلنی و بدون حضور رسانه ها برگزار شد، اما " رابرت مود " در پایان، درجمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: دراین نشست ضمن تشریح اوضاع کنونی سوریه، علت تعلیق موقت فعالیت ناظران سازمان ملل در سوریه را برای اعضای شورای امنیت بیان کردم.

این نظامی ارشد سازمان ملل متحد افزود: لازمه ادامه کار ما در سوریه ، کاهش خشونت ها و تضمین دولت سوریه و مخالفان به تامین امنیت ناظران و امکان دسترسی آنان به نقاط درگیری است.

رابرت مود همچنین گفت: ما تاکنون پیام بسیار واضحی از دولت سوریه برای ایجاد چنین شرایطی را دریافت کرده ایم اما هنوز هیچ مطلبی را از سوی مخالفان نشنیده ایم.
"هروه لادسوس " معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در عملیات حفظ صلح نیز گفت: طرح کوفی عنان، تنها راه حل موجود برای حل بحران سوریه است.
لادسوس افزود: ناظران سازمان ملل متحد از سوریه خارج نمی شوند بلکه با هدف اجرای تدریجی راه حل سیاسی بحران سوریه که محور اصلی طرح شش ماده ای کوفی عنان است، در این کشور باقی خواهند ماند.

درحاشیه این نشست شورای امنیت، برخی شنیده ها از احتمال درخواست این دو مقام سازمان ملل مبنی بر موافقت شورا با افزایش نیروهای ناظر در سوریه حکایت داشت ولی مود و لادسوس در نشست خبری خود، اشاره واضحی به این موضوع نکردند.
تنها مورد مرتبط با این موضوع سخنان لادسوس بود که گفت: بازنگری شرایط موجود ناظران با هدف اجرای برخی تغییرات احتمالی همچنان ادامه دارد.

"لی بائو دانگ" نماینده چین و رئیس دوره ای شورای امنیت، سومین نفری بود که در جمع خبرنگاران مستقر در سازمان ملل حاضر شد و درباره این نشست شورای امنیت گفت: اعضای شورای امنیت با گزارش حضوری رابرت مود، از اوضاع کنونی سوریه آگاه شدند و خشونت های موجود در این کشور را به شدت محکوم کردند.
رئیس شورای امنیت نیز طرح شش ماده ای کوفی عنان را تنها راه حل بحران کنونی سوریه خواند و گفت: هدف ما از سرگیری فعالیت ناظران بین المللی در سوریه است.
وی از کشورهای دارای نفوذ در سوریه خواست همه تلاش خود را برای پایان بحران کنونی و موفقیت طرح کوفی عنان، بکار گیرند.

نماینده چین همچنین به افزایش خشونت های ناشی از فعالیت جریان سومی که متشکل از گروههای تروریستی و خارج از اردوگاه مخالفان دولت سوریه است، اشاره کرد و گفت: ما نسبت به گسترش دامنه خشونت های سوریه به دیگر کشورهای منطقه هشدار می دهیم.
لی بائو دانگ در پاسخ به سئوالی از بیانیه مشترک اوباما و پوتین، روسای جمهور آمریکا و روسیه درباره ضرورت پایان خشونت ها در سوریه استقبال کرد و گفت: ما خواهان فضای مثبت برای آغاز مذاکرات فراگیر در سوریه و حل سریعتر بحران در این کشور هستیم.
وی درباره بحران در شهر حمص نیز گفت: وقایع حمص به اطلاعات دقیق و بیشتر نیاز دارد تا بتوان درباره آن قضاوت کرد.
نماینده چین همچنین اجرای فوری و بی قید و شرط طرح عنان و دو قطعنامه 1042 و 1043 شورای امنیت را تنها راه حل بحران کنونی سوریه خواند.
«بشار جعفری» ، نماینده سوریه ، آخرین مقامی بود که با حضور در جمع خبرنگاران، به سئوالات آنان درباره اوضاع کنونی کشورش پاسخ داد.

نماینده سوریه ضمن قدردانی از گزارش متوازن رابرت مود به شورای امنیت، گفت: دولت سوریه تامین امنیت ناظران را همانند امنیت بیست و سه میلیون شهروند سوری، وظیفه خود می داند و از روز نخست ورود آنان نیز همه تلاش خود را به کار بسته است.
بشار جعفری با اشاره به آن بخش از سخنان رابرت مود مبنی بر تعهد دولت سوریه به تامین امنیت و فعالیت ناظران بین المللی افزود: همانطور که فرمانده ناظران گفت، گروههای مسلح مخالف تاکنون نسبت به تامین امنیت و تردد ناظران، هیچ اقدام و واکنشی نداشته اند.
نماینده سوریه در پاسخ به سئوالی درباره اقدام دمشق در خرید سلاح از برخی کشورها گفت: سوریه همانند یکصد و نود و سه کشور دیگر دنیا، عضو قدیمی سازمان ملل متحد است و حق دارد مانند همه دولت ها برای تامین نیازهای امنیتی خود، طبق قوانین بین المللی اقدام به تامین سلاح کند.

وی اقدام رسانه های غربی در برجسته کردن فعالیت های عادی سوریه را ادامه سیاه نمایی آنها برضد دمشق خواند و گفت: بارها نمایندگان کشورهای غربی در همین سازمان ملل، دولت سوریه را «رژیم» خطاب کرده اند تا از آن مشروعیت زدایی کنند.
بشار جعفری گفت: دولت سوریه همچنان به طرح صلح کوفی عنان برای حل بحران کنونی پایبند و همه تلاش خود را برای تحقق آن به کار بسته است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.