سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جلیلی: مذاکرات مسکو جدی تر از گذشته بود/ اشتون: به جلو حرکت می کنیم

در پایان مذاکرات ایران و 6 کشور در مسکو، سعید جلیلی و کاترین اشتون به نمایندگی ایران و غرب به تشریح مذاکرات پرداختند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از العالم، "سعید جلیلی" در پایان مذاکرات ایران و 6 کشور در مسکو، به خبرنگاران گفت: این دور از مذاکرات نسبت به گذشته جدی تر و  واقع گرایانه تر بود.

وی با اشاره به این که 6 کشور زمان بیشتری را برای پاسخ به پیشنهادهای ایران خواستار شده اند، تأکید کرد: ما در این مذاکرات بر حق ایران در غنی سازی اورانیوم برای اهداف مسالمت آمیز تأکید کردیم.

جلیلی با استقبال از اعتراف طرف مقابل به برگزاری نشستی در سطح کارشناسان، گفت: شرط موفقیت مذاکرات، برگزاری نشست کارشناسان است.

جلیلی خاطرنشان کرد: در این نشست بر ضرورت پایبندی به توافق های گذشته، جهت پیش برد مذاکرات تأکید کردیم.

جلیلی همچنین نشست های فنی را به منظور تقریب دیدگاه ها دانست و گفت: طرف مقابل باید اقدامات دشمنانه خود را تصحیح کند.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از برگزاری چندین دور مذاکره با هیات ایرانی لحظاتی پیش در کنفرانس خبری حاضر شد و  و در بیانیه‌ای اظهار داشت: ما همچنان همان پیشنهاداتی که در بغداد مطرح شده بود و شامل توقف غنی‌سازی اورانیوم در سطح 20 درصد، تعطیلی تاسیسات فردو و انتقال اورانیوم با درصد غنای 20 درصد به خارج از ایران بود، را تکرار کردیم.

اشتون در ادامه افزود: ما آماده به اینجا آمدیم تا پیشرفت حاصل کنیم، تا در مقابل اعمال قابل توجه ایران پاسخگو باشیم. در مقابل پاسخ ایران به توافق در بغداد، ما یک جواب جامعی ارائه کردیم تا به نگرانی های ایران پاسخ داده باشیم، مواضع خود را به صورت جزئی و تبادل نظرهای صادقانه ابراز کردیم و بعد از 5 جلسه جامع، شروع به صحبت کردن درباره موضوعات حساس کردیم اما فاصله زیادی درباره مسائل حساس بین طرفین وجود دارد.

وی افزود: توافق کردیم که در سطح فنی در 3 جولای یک گفت‌وگوی کارشناسی در استانبول داشته باشیم تا درباره پیشنهاد گروه 1+5 صحبت شود و همچنین در خصوص تفاهم 1+5 نسبت به پاسخ ایران بحث‌هایی صورت گیرد.

اشتون تصریح کرد که همچنین در سطح معاونان، بین اشمیت و باقری تماس‌هایی صورت گیرد و من نیز درباره شانس برگزاری مذاکرات احتمالی در آینده در سطح سیاسی با دکتر جلیلی صحبت خواهم کرد.

وی در پایان تأکید کرد: انتخاب هم اکنون با ایران است، ما از ایران انتظار داریم که تصمیم بگیرد که آیا تمایل دارد این مذاکرات به صورت دیپلماتیک حل شود و همچنین انتظار داریم ایران گام های اعتماد سازی را بردارد و به نگرانی های جامعه بین الملل پاسخ بدهد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در پایان نشست ایران و 6 کشور در مسکو، استانبول را محل مذاکرات بعدی در سطح کارشناسان اعلام کرد.

وی به خبرنگاران گفت: ایران و 6 کشور در سوم ژوئیه در سطح کارشناسان در استانبول دیدار می کنند و پس از آن نشستی در سطح عالی برگزار خواهد شد که تاریخ آن بعدا اعلام می شود.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.