سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشست خبری رئیس فدراسیون والیبال؛

داورزنی: برای رفتن آماده ام/ به روند رشد از 100 نمره 90 را می دهم

نشست خبری رئیس فدراسیون والیبال امروز با حضور اصحاب رسانه در محل فدراسیون والیبال برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل این نشست، محمدرضا داورزنی با یادآوری اینکه از مردادماه سال 1385به  عنوان سرپرست و از آبان ماه همان سال به عنوان رئیس کار خود را در این فدراسیون آغاز و دنبال کرده ام. در بدو ورودم به این مجموعه والیبال ایران در جایگاه ششم قاره آسیا قرار داشت برای ایجاد تغییر و تحول زحمات زیادی کشیده شده است.

وی تصریح کرد: روند رشد والیبال ایران روند روبه رشدی بوده است، بعد از مسابقات آسیایی دوحه در سال 1385هدف گذاری اساسی در والیبال کشور صورت گرفت. روزی که ما اعلام کردیم به دنبال رسیدن به مقام قهرمانی در مسابقات جام ملتهای آسیا، بازیهای آسیایی گوانگجو، صعود به المپیک و راهیابی به لیگ جهانی هستیم والیبال ایران در سطح قاره در جایگاه ششم قرار داشت. ولی براین باور بودیم که به اهداف خود میرسیم. براساس اهداف تنظیم شده گام به گام پیش رفتیم ما این اهداف را روی تابلو به صورت مکتوب نوشته و نصب کردیم و آنچه که  در توانمان بود رات برای رشد والیبال انجام دادیم.

داورزنی تصریح کرد: به دلیل تصمیمات رئیس فدراسیون جهانی و مسائل پشت پرده تا سه سال گذشته ورود تیمها به لیگ جهامنی از طریق مسابقات زیرگروه به هیچ عنوان میسر نبود اما طی مذاکرات و رایزنیهایی که با مسئولان فدراسیون جهانی و کنفدراسیون والیبال آسیا داشتیم مقرر شد تا تیمها برای ورود به این پیکارها باید در بازیهای انتخابی شرکت کنند. تا کنون والیبال ایران 2 بار در مسابقات انتخابی لیگ جهانی شرکت کرده است و هر بار بنا به مشکلاتی که ناشی از برنامه ریزی فدراسیون جهانی بود، از کسب سهمیه باز ماند درباره چگونگی عملکرد تیم ملی در رقابت‌های انتخابی المپیک (ژاپن) توضیح داد.

*تکلیف رقابتهای زیر گروه لیگ جهانی روشن میشود

وی گفت: برای حضور در مسابقات زیر گروه لیگ جهانی سال جاری یکسری نگرانیهایی وجود دارد که در طول مسابقات انتخابی المپیک آنها را با رئیس فدراسیون جهانی که به توکیو آمده بود در میان گذاشتم روز گذشته نیز با ارسال ایمیل به کنفدراسیون والیبال آسیا و فدراسیون جهانی خواهان مشخص شدن تکلیف چگونگی برگزاری رقابتهای انتخابی و را هیابی تیمها به لیگ جهانی شده ایم.

*در مورد مسائل فنی ولاسکو توضیح میدهد

وی با اشاره به دیدار مقابل استرالیا که با شکست تیم ملی ایران همراه بود، گفت: اعتقاد بعضی‌ها این است که نباید با استرالیایی‌ها دیدار تدارکاتی برگزار می‌کردیم. برخی‌ها هم دست کم گرفتن حریف را عامل شکست می‌دانند اما به هر حال من راجع به مسائل فنی صحبت نمی‌کنم، ‌ولاسکو باید در این زمینه اظهاراتش را بیان کند.

رئیس فدراسیون والیبال ادامه داد:‌ تیم ملی ایران تا آخرین روز رقابت‌های انتخابی المپیک برای کسب سهمیه شانس داشت اما بازی ضعیف چین مقابل استرالیا تمام امیدها و برنامه‌های ما را به هم زد در حالی که فقط یک گیم ما را از المپیک باز نگه داشت.

*شرایط تیم ملی خوب است اما نه آرمانی

داورزنی با بیان اینکه باید تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد تا روند حرکت تیم ملی سیر نزولی به خود نگیرد به حضور در رقابت‌های کاپ آسیا اشاره کرد و یادآور شد: این رقابت‌‌ها برای ما اهمیت زیادی دارد چون تیم قهرمان باید با نماینده آفریقا بازی کند تا برنده این دیدار برای دیدار با با تیم
 های ته جدولی لیگ جهانی برای کسب سهمیه دوره آتی این رقابت‌ها ادامه دهد.

وی با یادآوری این که امارات میزبان دوره آتی مسابقات جام ملت های آسیاست و بازی های آسیایی هم در کره جنوبی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر تیم ملی به شرایط خوب رسیده است نه آرمانی؛ باید تلاش کنیم تا در آینده ایده‌آل‌تر شویم و جایگاه خود را بر بام  آسیا تثبیت کنیم.

*برای بهتر شدن تلاش می کنیم

رئیس فدراسیون والیبال با تاکید بر اینکه کسب سهمیه المپیک یکی از اهداف مهم والیبال بود که به آن دست نیافت، خاطرنشان کرد: والیبال ایران طی 5 سال گذشته از جایگاه ششمی آسیا به قهرمانی رسیده است حالا چون سهمیه المپیک را نگرفته‌ایم باید بگوییم که کارکرد تیم ملی اشتباه بوده یا نباید اصلاً‌ هدف گذاری می کردیم؟ ما همیشه برای بهتر شدن تلاش می‌کنیم.
ژ در برنامه داریم جزو 4 تیم برتر جهان شویم حالا اگر ششم یا هشتم شدیم باید بگوییم عملکرد خوبی نداشته‌ایم؟

داورزنی با بیان اینکه آرزوهای والیبال ایران به قهرمانی در آسیا محدود نمی‌شود گفت: بعد از اینکه در تهران قهرمان آسیا شدیم گفتم که در ابتدای راه هستیم و می خواهیم در زمره بهترین‌های جهان قرار بگیریم.

*ضعف هایمان را میپذیریم

وی ادامه داد:‌ قبول داریم در ساختار، دیپلماسی خارجی و تنظیم اردوهای تدارکاتی ضعف داشتیم. شاید هم باید در برنامه های مسابقات باشگاهی تجدید نظر کنیم تا به آرمان‌های خود برسیم. در این میان روی فرد یا افراد خاصی بحث نداریم. مجموعه والیبال باید تلاش کند تا به اهدافش برسد.

* ولاسکو ماندنیست

رئیس فدراسیون والیبال با بیان اینکه قرارداد خولیو ولاسکو با این فدراسیون تا 31 آگوست ادامه دارد، گفت: همین زمان مسابقات کاپ آسیا آغاز می شود در جریان مسابقات انتخابی ژاپن با ولاسکو صحبت کردیم و اعلام کردیم که می‌خواهیم کماکان در ایران باشد، قرار شد بعد از رقابت‌های کاپ آسیا در مورد مدت زمان حضور این مربی در ایران طی مذاکره با او تصمیم گیری شود.

*نشان دادن اسناد جعلی توسط کارمند اخراجی فدراسیون

پس از آنکه محمدرضا داورزنی در خصوص برنامه ها و فعالیتهای فدراسیون و عملکرد تیم ملی صحبتهای خود را مطرح کرد نوبت به پرسش و پاسخ خبرنگاران حاضر در نشست شد که  یکی از حاضرین به عملکرد فدراسيون معترض شد.

 در همین راستا یکی از کارکنان اخراجی فدراسیون و هیات والیبال استان تهران (پورجلالی)  اسنادی را به خبرنگاران حاضر در نشست خبری نشان داد و مدعی شد که اختلاس‌هایی صورت گرفته است و حاضر است در مورد تمام آنها صحبت کند، داورزنی هم در واکنش به این حرکت اعلام کرد: من به معنای واقعی نمیدانم باید در مقابل این نوع برخوردها چه و کنشی نشان بدهم، وی فردی بوده که پیش از این در فدراسیون کار می‌کرد و چون در حال حاضر خارج از کادر فدراسیون است این گونه صحبت‌هایی را مطرح می‌کند. وی یک سال پیش هم همین اسناد را به بخش ‌های مختلف سازمان تربیت بدنی ارایه کرد که تمامی آنها فاقد اعتبار و ارزش اعلام شد.

*داورزنی: به مربی تیم ملی توهین نکنید

رئیس فدراسیون والیبال در پاسخ به این سوال که بازیکنان چگونه برای حضور در این مسابقات انتخاب شده بودند؟ گفت: ولاسکو تمام بازیکنان را به انداز کافی می شناخت کدام مربی به افراد دیگر اجازه می‌دهد که در کارش دخالت داشته باشند که ما بخواهیم برای سرمربی تیم ملی تعیین تکلیف کنیم، وی به هیچ باشگاهی وابسته نیست و در کمان شایسته سالاری اقدام به انتخاب بازیکنان کرد. شما چرا به مترجم تیم ملی توهین می‌کنید که نقش توپ جمع ‌کن را داشته است وی از مربیان بین المللی والیبال است و توانست در این دوره از مسابقات کمک بزرگی به تیم ملی کند.

*درب تیم ملی به روی تمام مربیان باز است

وی از کاظمی، ترکاشوند، مومنی مقدم، میرحسینی، اکبری، آرمات و وکیلی به عنوان مربیانی که در مقاطع مختلف در کنار سرمربی تیم ملی کار کردند یاد کرد و اظهار داشت: درب تیم ملی به روی همه باز است و همه می‌توانند در کنار اعضای کادر فنی قرار بگیرند. ما این موضوع را به همه مربیان اعلام کرده ایم اما به ولاسکو این اختیار را دادیم تا خودش همکارانش را انتخاب
کند.

وی تصریح کرد:‌ مگر همین فوق ستاره‌هایی که منتقد غیبت آنها در تیم ملی هستید سال 2005 و 2006 در ترکیب تیم ملی نبودند؟ اما همان زمان به همین تیم ونزوئلا با نتیجه 3بر یک باختیم.

*با فوق ستاره ها ششم بودیم

رئیس فدراسیون والیبال در ادامه گفت:‌ البته همه ملی پوشان اعم از بازارگرد، حسینی و ... بر چشم ما جای دارند. اما تیم ملی با همین بازیکنان و زمانی که پارک کی وون سرمربی بود طی سال‌های 2001 تا 2005 سیر معکوس داشت ولی هم اکنون شاهدید که عملکرد تیم ملی از سال 2006 تا سال 2012 با سیر صعودی همراه شده است. ما در این مدت در یک شیب کاملاً‌مثبت حرکت کردیم چه زمان زوران گاییچ و چه بعد از آن.

وی تصریح کرد: آرش کمالوند و کشاورزی و نظری افشار به دلیل آسیب دیدگی نتوانستند تیم ملی را در مسابقات انتخابی المپیک همراهی کنند اما مگر سایر بازیکنان عملکرد ضعیفی داشتند؟ دیدید که سعید معروف بهترین پاسور شد و مهدی مهدوی هم عملکرد بدی از خود نشان نداد.

*در هدف گذاریها قله های بلندی را نشانه گرفتیم

رئیس فدراسیون والیبال اظهارداشت: من حضور در المپیک و لیگ جهانی را به عنوان آرمان و هدف ایده‌ال در برنامه فدراسیون قرار دادم در حالی که می‌توانستیم اصلا‌ً روی این هدف ها تمرکز نداشته باشیم به این بهانه که شرایط لیگ جهانی را نداریم و فقط به کسب سکو در قاره بسنده کنیم. اما ما برخلاف این عمل کردیم. *با تیمی شایسته به ژاپن رفته بودیم

وی با بیان اینکه ترکیب تیم ملی در حال حاضر از 5-4 نسل بازیکن دارد، گفت: هیچ مربی نمی خواهد نتیجه نگیرد ما با یک پوئن امتیاز المپیک را از دست دادیم. در کل عملکرد ولاسکو مثبت و خوب بود، از جمع 12 بازیکنی که به ژاپن اعزام شدند حداقل 10 نفر جزو شایسته‌ها بودند. به طور کلی عملکرد والیبال ایران در طول سالهای اخیر بسیار خوب بوده است به طوریکه اگر مقیاس امتیاز دهی به عملکرد آن را100 قرار دهیم در حال حاضر نمره 90را میتوان به آن داد.

*به ناچار به مصاف استرالیا رفتیم

داورزنی در پاسخ به این سوال که آیا انجام بازی تدارکاتی با تیمهای صربستان و استرالیا به ضررمان تمام شد گفت: ما با کشورهای زیادی برای بازی تدارکاتی مذاکره کردیم اما صربستان و بلغارستان تنها کشورهایی بودند که پاسخ مثبت داند چون سایر کشورها درگیر مسابقات خود بودند. به همین چاره‌ای جز بازی با این تیم‌ها و تیم‌هایی که میهمان‌ آنها بودند نداشتیم.

*ولاسکو هم حق استراحت دارد

وی ادامه داد:‌ طبق قرارداد ولاسکو در تمام برنامه های مورد نیاز و زمان‌های لازم باید در ایران باشد الان روی این موضوع بحث می‌شود که چرا مثلاً وی بعد از مسابقات قهرمانی آسیا یا جام جهانی ایران را ترک کرد و نماند تا لیگ را دنبال کند؟ در حالی که او حق دارد مثل بازیکنان بعد از هر دیداری استراحت داشته باشد، وی از هفته آینده به تهران می آید و کارش با ملی پوشان آغاز خواهد کرد.

* جلسه آسیب شناسی تشکیل میدهیم

وی در پاسخ به این پرسش که " آیا ولاسکو پاسخ خود را در مورد ناکامی تیم ملی به فرد یا کمیته خاصی در فدراسیون می دهد مثلاً ‌رئیس فدراسیون یا کمیته فنی؟" اظهار داشت: ما بعد از مسابقات قهرمانی آسیا هم با وجودی که قهرمان شدیم در اتاق فکر جریان مسابقات را بررسی کردیم. این گونه آسیب شناسی را برای مسابقات انتخابی المپیک هم خواهیم داشت.

* افکار عمومی از والیبال رضایت دارد

" آیا بعد از مسابقات انتخابی المپیک واکنش خاصی از سوی وزارت ورزش و جوانان مشاهده شده است؟" داورزنی در پاسخ به این پرسش گفت: قطعاً کارشناسان و مسئولان وزارت ورزش جریان مسابقات را پیگیری کرده‌اند. آنها بابت عملکرد تیم ملی در این رقابتها ابراز محبت و تشکر کردند. افکار عمومی از عملکرد تیم ملی راضی است، ضمن اینکه این از اختیارات وزارت ورزش و جوانان است که در مورد فدراسیون والیبال و مدیریت آن تصمیم گیری کند.

در این زمان یکی از خبرنگاران خطاب به رئیس فدراسیون والیبال پیشنهاد کرد که سرمربی تیم ملی بعد از هر رویدادی همراه با بازیکنان به ایران بازگردد تا پاسخگوی سئوالات خبرنگاران باشد نه اینکه بعد از گذشته چند هفته به ایران بازگردد و در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در مورد رویدادی که به پایان رسیده بگوید به گذشته کاری ندارد و برای آینده برنامه ریزی می‌کند.

* با کمی شانس و تجربه المپیکی میشدیم

" شما اعلام می‌کنید که والیبال ایران فقط به خاطر یک ست المپیک را از دست داد، جای چه درایتی خالی بود که باعث از دست رفتن این یک گیم و تغییر سرنوشت تیم ملی شد؟داورزنی در پاسخ به آن گفت: کمی شانس و کمی هم تجربه؛ بازیکنان برای بازی با استرالیا چون در 5 بازی پیروز شده بودند فکر می‌کردند باز هم برنده‌اند. ما از همین ناحیه احساس خطر می‌کردیم کما اینکه گیم اول را بردیم اما بعد از گیم دوم استرالیا ریسک کرد و در بازی با ما قمار کرد. سرویس 100 درصد زد و ما از این ناحیه ضربه خوردیم.

* با مربیان داخلی همانند خارجی ها برخورد کردیم

"فدراسیون والیبال به ادامه همکاری با ولاسکو تاکید دارد، در حالی که شاید اگر یک مربی ایرانی در راس تیم قرار داشت بعد از ناکامی در کسب سهمیه المپیک بلافاصله برکنار می‌شد، استدلال فدراسیون در این زمینه چیست؟"

داورزنی در پاسخ به این پرسش گفت: این استدلال خوبی نیست، ما در جریان مسابقات ژاپن ضعف داشتیم اما عملکرد خوب بود. ضمن اینکه ثابت کردیم طی این مدت تلاش داشتیم تا برانی تیم‌های ملی مربی بسازیم کما اینکه در حال حاضر تیم‌های نوجوانان و جوانان توسط مربیان داخلی هدایت می‌شوند.

*دست فرد جایگزینم را می بوسم

"گفته می‌شود فشارهایی برای برکناری رئیس فدراسیون والیبال وجود دارد، در این زمینه صحبتی داشته‌اید؟"

محمدرضا داورزنی در پاسخ به این پرسش که در دقایق پایانی نشست خبری مطرح شد گفت: من از زمانی که آمده‌ام برای برکناری ام تحت فشار بودم. هر کس بیاید و جای من رئیس فدراسیون والیبال شود دستش را می‌بوسم. طی این 32 سال هر طور که از من خواسته شده کار کردم، اصراری به ماندن ندارم، حتی بعد از جام ملت‌های آسیا به وزیر ورزش اعلام کردند اگر برای والیبال برنامه دیگری دارید آماده هستم. الان برای رفتن هم آماده‌ام، اما تا زمانی که هستم سفت و سخت کارهایم را ادامه می‌دهم. اگر روزی این مسئولیت از من ساقط شود نفس می‌کشم و به کارهای شخصی‌ام رسیدگی می‌کنم چون اینجا ملک شخصی نیست./مح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.