سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقوي حسيني در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

امكان مذاكره درباره درجه خلوص غني‌سازي وجود دارد

سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره مذاكرات ايران و 1+5 گفت:‌ غني سازي اورانيوم با غناي مورد نياز، حق جمهوري اسلامي ايران است و قابل مذاکره نيست اما درجه خلوص غني‌سازي قابل مذاکره است و در مقابل امتيازات معين امكان بحث در مورد آن وجود دارد.

سيد حسين نقوي حسيني نماينده مردم ورامين در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، با اشاره به مذاکرات جمهوري اسلامي ايران با 6 كشور غربي در مسکو گفت: جمهوري اسلامي ايران با برنامه و پيشنهادهاي شفاف و مشخص در چارچوب مقررات NPT و قواعد بين المللي به جريان مذاکرات هسته اي مسکو گام نهاده و حقوق و مطالبات به حق خود را با صلابت و بصورت شفاف اعلام کرده است.

وي در ادامه در تشريح مطالبات جمهوري اسلامي ايران در زمينه فعاليت هسته اي اشاره کرد و افزود: پذيرش حق غني سازي اورانيوم و همچنين محدود شدن دامنه تحريم‌ها از خواسته هاي شفاف و به حقي است که به همراه 5 پيشنهاد ارائه شده از طرف تيم مذاکره کننده ايراني دنبال مي شود.

سخنگوي کميسيون امنيت ملي با بيان اينکه طرف مذاکره کننده غربي کاملا در جريان ديدگاه ها و پيشنهادات جمهوري اسلامي ايران قرار دارد، تصريح کرد: با توجه به اينکه آژانس قبل از انجام مذاکرات اعلام کرد که ايران هيچ انحرافي در فعاليت هاي هسته اي خود ندارد لذا انتظار ما اين است که از نشست امروز 1+5 اين دو خواسته ايران را مورد موافقت قرار دهد و چنانچه اين خواسته ها مورد پذيرش قرار گيرد مذاکرات مسکو نتايج مثبتي در پي نخواهد داشت.

نماينده مردم ورامين در مجلس همچنين با اشاره به تلاش صهيونيست ها براي عدم تحقق مطالبات جمهوري اسلامي ايران گفت: صهيونيست ها در تلاشند تا با هماهنگي با تيم مذاکره کننده غربي ايران را از دستيابي به مطالبات خود منصرف كنند و اين در حاليست كه چنانچه 1+5 نهادي مستقل و به دنبال حل ديپلماتيک موضوع است بايد به خواسته هاي ايران توجه و نظر مثبت خود را اعلام کند.

*مسکو ايستگاه پاياني مذاکره با 1+5 نيست

سخنگوي کميسيون امنيت ملي در ادامه با بيان اينکه مسکو ايستگاه پاياني مذاکرات هسته اي ايران با غرب نخواهد بود، اظهار داشت: از آنجايي که جمهوري اسلامي ايران اهل منطق است و با استدلال و منطق در مذاکرات حضور پيدا مي کند هيچ گاه مخالف مذاکره نبوده و تاکنون نيز به تمام ابهامات و سوالات پاسخ مستدل داده است لذا به هيچ وجه نيز ضعفي وجود ندارد که از مذاکره ابايي داشته باشيم.

وي در ادامه تصريح کرد: اين دور از مذاکرات و عدم موافقت 1+5 با خواسته هاي ايران خللي در عزم و اراده راسخ جمهوري اسلامي ايران ايجاد نمي کند و قطعا جمهوري اسلامي ايران غني سازي را با تمام قدرت ادامه خواهد داد و همچون گذشته در تمام عرصه ها از جمله فناوري هسته اي و نظام اقتصادي با استقلال و قاطعيت پيش خواهيم رفت.

*درجه خلوص غني سازي اورانيوم قابل مذاکره است

سخنگوي کميسيون امنيت ملي مجلس در ادامه در پاسخ به اين سوال که آيا غني سازي 20 درصد قابل مذاکره خواهد بود يا خير، گفت: غني سازي اورانيوم با غناي مورد نياز حق جمهوري اسلامي ايران است و قابل مذاکره نيست اما درجه خلوص غني سازي قابل مذاکره است و در مقابل امتيازات معين امكان بحث درمورد آن وجود دارد.

وي در ادامه با بيان اينکه ما به اورانيوم غني شده 20 درصد نيازمنديم و اگر کشورهاي ديگر مي توانند اين اورانيوم را براي ما تأمين کنند امكان تقسيم كار وجود دارد، تصريح کرد: اين آمادگي را داريم که در درجه خلوص غني سازي توافق کنيم اما به اين شرط که آنها تحريم ها را محدود کنند و يا کاملا ملغي کنند و همچنين اين تضمين را به جمهوري اسلامي بدهند که سوخت 20 درصد را برايمان تأمين خواهند کرد.
/س2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.