سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رويترز/ قدرت هاي بزرگ در روز دوم مذاکرات مسکو بدنبال پيشرفت هستند

خبرگزاري رويترز در گزارشي به قلم يگانه تربتي و توماس گراو نوشت: به نظر مي رسد قدرت هاي بزرگ در روز دوم مذاکرات ايران و گروه پنج به علاوه يک درباره مسئله هسته اي ايران به دنبال دستيابي به پيشرفت در مذاکرات هستند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  رويترز، پس از آنکه در روز نخست مذاکرات پيشرفتي حاصل نشد، روسيه اعلام کرد انتظار دارد که در مذاکرات روز سه شنبه قدرت هاي جهاني و ايران نتيجه اي معقول حاصل شود.

اگر مذاکرات مسکو شکست بخورد، بازارهاي مالي به شدت درباره تهديد افزايش بهاي نفت و نيز به راه افتادن يک درگيري جديد در خاورميانه متلاطم خواهند شد. 

اعضاي گروه پنج به علاوه يک شامل امريکا روسيه چين انگليس فرانسه و آلمان از تهران خواسته اند فعاليت هاي هسته اي خود را کاهش دهد و غني سازي اورانيوم در سطوحي که مي تواند اين کشور را به دستيابي به تسليحات هسته اي نزديک کند متوقف کند. 

مذاکره کنندگان ايراني خواستار لغو تحريم هاي ايران شده اند و به گروه پنج به علاوه يک فشار آورده اند حق ايران براي غني سازي اورانيوم را پذيرد. 

سرگئي ريابکوف رييس هيئت روس در مذاکرات مسکو مي گويد هنوز امکان نجات ديپلماسي وجود دارد. وي مي گويد: "فکر نمي کنم مذاکرات با شکست کامل روبرو شود و احتمالا به يک نتيجه منطقي خواهد رسيد."

ريابکوف پس از ديدار با همتايان خود در گروه پنج به علاوه يک در هتلي در مسکو گفتگو با رويترز اين اظهارات را گفت.

سخنگوي هيئت مذاکره کننده با ايران نيز درباره نتيجه روز دوم مذاکرات ابراز اميدواري کرده است.

سخنگوي کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت دو طرف در روز نخست مذاکرات به شدت به تبادل ديدگاهها پرداختند. وي گفت ما توافق کرديم که شب گذشته درباره مواضع يکديگر فکر کنيم و آنها را بررسي کنيم. 

مذاکرات مسکو در پي دو دور مذاکره در بغداد و استانبول و پس از آن برگزار شده است قدرتهاي بزرگ و ايران از پانزده آوريل ديپلماسي را از سرگرفتند. پيش از اين پانزده ماه اين مذاکرات متوقف بود و در طول آن غرب تحريم ها برضد ايران را به شدت افزايش داد و اسراييل نيز تهديد حمله به سايت هاي هسته اي ايران را دايما تکرار کرده است. 

يک ديپلمات غربي حاضر در مذاکرات مسکو گفت: شرايط بسيار پيچيده است با اين حال دو طرف هنوز به پايان گفتگوهاي خود نرسيده اند. 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.