سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقش خانواده در اعتياد فرزندان چيست؟

خانواده و گروه همسالان، محيط اجتماع، محله زندگي و مدرسه سالم، عدم غفلت و انحراف خانوادگي از موثرترين منابع پيشگيري مصرف در نوجوانان هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، سیگار كشیدن، اعتیاد به مواد مخدر و سایر كجروى هاى اخلاقى در خانواده موجب بدآموزى و زمینه سازى براى شروع انحرافات و آسیب هاى اجتماعى در فرزندان مى شود.
در چنین خانواده هایى نوجوانان به جاى این كه به فكر انجام فعالیت هاى مثبت و سازنده باشند، مدام درصدد یافتن راه هایى براى مقابله با آثار این بحران ها هستند.
افرادى كه از سواد و تحصیلات كمترى برخوردارند، آسیب پذیرتر از افرادى هستند كه نسبت به مضرات و تأثیرات سوء مواد مخدر آگاهى دارند. هر چند نمى توان میزان تحصیلات افراد را عاملى براى مصرف این گونه مواد دانست، اما در بسياري موارد ديده شده كه هرچه سواد و میزان تحصیلات قشر جوان بالاتر باشد، كمتر به اعتیاد و استفاده از مواد روى مى آورند.
نوجوانانى كه والدین شان دچار مشكلات و مسائل اخلاقى- رفتارى هستند، بیشتر در معرض خطر اعتیاد و مصرف مواد مخدر هستند. مشكلات رفتارى خانوادگى منجر به عدم امنیت و فشار روانى بر جوانان و نوجوانان مى شود و آنان را از محیط امن خانواده دور مى سازد. همین امر موجب ارتباط بیشتر او با دوستان و گاه افراد مسئله دارى مى شود كه زمینه ساز بسیارى از مسائل اجتماعى بعدى مى شوند.
 از آنجا كه خانواده و همسالان بيشترين تاثير را در عدم گرايش نوجوان به اعتياد دارند بنابراين انتظار والدين از پيشرفت تحصيلي، نزديكي عاطفي اعضاي خانواده، قوانين خانواده در خصوص منع مصرف سيگار توسط اعضاء، حمايت عاطفي خانواده و نظارت و كنترل والدين از عوامل محافظت كننده خانوادگي در خصوص مصونيت فرزندان از اعتياد مي باشند.
  حسين ابراهيمي مقدم روانشناس در اين زمينه گفت :  والدینى كه خود، سیگار مى كشند  یا در مصرف داروهاى مسكن و خواب آور افراط مى كنند  یا نگرش و دیدگاه شفاف و مشخصى در برابر مصرف مواد مخدر به فرزندان شان ارائه نمى كنند، راه را براى انحراف و تصمیم گیرى هاى نامناسب جوانان هموار مى سازند.   
  قرايي مقدم بيان داشت: گوش دادن به صحبت هاى  نوجوان ، حمایت از رفتارهاى مثبت، پسندیده و سالم، توجه كردن به احساسات و عواطف او و پذیرش بى قید و شرط جوانان و نوجوانان به آنها كمك مى كند تا با ایجاد رابطه اى نزدیك و صمیمانه با والدین خود درصدد مقابله با بحران هاى زندگى دیدگاه ها و اعتقادتان را با صبورى و انعطاف پذیرى به جوانان بیاموزید.
  اين روانشناس گفت: هر اندازه والدین، جوان را به حال خود واگذارند، او را در برابر محیط و اجتماع آسیب پذیرتر ساخته اند و بعدها براى این تسلیم باید بهاى سنگین ترى بپردازند. والدین باید با درك تأثیر همسالان بر فرزندشان آنان را براى مقابله با فشارها و تحریكات موجود آماده كنند.
  قرايي مقدم ادامه داد: نوجوانى كه دچار افكار پریشان و مأیوس كننده مى شود، قابل تأمل و بررسى است، زیرا او اساساً پیامدهاى رفتارى خودش را نمى داند. افسردگى براى نوجوانان ممكن است زمینه ساز بسیارى از آسیب هاى اجتماعى مثل روى آوردن به سیگار، مواد مخدر، اعتیاد، فحشاء، بزهكارى و... شود. پس والدین باید رفتارها و عادات فرزندان نوجوان شان را كه احتمال مى دهند به دلایلى منجر به افسردگى در آنان شود، مد نظر داشته باشند.
 اين روانشناس گفت : وجود مقررات و ضابطه مندي در بين اعضاي خانواده در انجام وظايف، اعمال مقررات سخت گيرانه ضدمصرف سيگار و مواد توسط والدين، نظارت و كنترل و مديريت رفتار فرزندان توسط والدين با ميزان كاهش مصرف مواد و سيگار در نوجوانان رابطه مستقيمي دارد.
 همچنين گفتني است، عضويت نوجوانان در گروه هاي همسالان منحرف و خلاف كار، وجود رفتارهاي مشكل ساز در ميان همسالان در محيط مدرسه، الگو قرار دادن همسالان داراي رفتارهاي پرخطر و مصرف سيگار توسط دوستان و همسالان با افزايش ميزان احتمال مصرف مواد و سيگار نوجوانان در ارتباط است. /ز
 
گزارش از محبوبه مرادي
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
علی
۲۲:۲۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۲
عالیه واقعا ممنون